جشنواره تئاتر منطقه‌ای پس از ۷ سال برگزار می‌شود/ کرمانشاه، بوشهر، مازندران و فارس میزبان تئاتر مناطق

مدیر هماهنگی تئاتر استانی اداره کل هنرهای نمایشی گفت: باتوجه رویکرد دولت و تغییرات جدید در اداره کل هنرهای نمایشی و مکاتباتی که انجام دادیم، ۱۲ استان برای میزبانی به ما اعلام آمادگی کردند. در نهایت مدیران کل، فرمانداران و ... چهار استان شرایط ما را پذیرفتند.

جشنواره تئاتر منطقه‌ای پس از ۷ سال برگزار می‌شود/ کرمانشاه، بوشهر، مازندران و فارس میزبان تئاتر مناطق

حسن رونده، مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، روز گذشته در برنامه سینماچی درباره علت برگزار نشدن جشنواره منطقه‌ای تئاتر گفت: از سال ۱۳۹۳ که آخرین دوره جشنواره تئاتر منطقه‌ای برگزار شد، مدیران وقت تصمیم گرفتند به دلایل خودشان جشنواره منطقه‌ای را برگزار نکنند.

یکی از دلایل بحث مالی بود که هزینه‌های زیادی برای اسکان و پذیرایی انجام می‌شد و استان‌ها با این مضیقه رو‌به رو بودند. بخش دیگر آن این بود که استقبال خوبی از جشنواره، گروه‌های نمایشی و تولیدات در استان‌های میزبان نمی‌شد و فقط خود گروه‌های نمایشی کارهای خودشان را می‌دیدند.

کرمانشاه، بوشهر، مازندران و فارس میزبان جشنواره تئاتر مناطق کشور

رونده با بیان اینکه این عوامل دست به دست هم داد تا جشنواره منطقه‌ای با سکوت ۷ ساله مواجه شود، ادامه داد: باتوجه رویکرد دولت و تغییرات جدید در اداره کل هنرهای نمایشی و مکاتباتی که انجام دادیم، ۱۲ استان برای میزبانی به ما اعلام آمادگی کردند. در نهایت بعد از سفرهای شبانه‌روزی و صحبت با استانداران، مدیران کل، فرمانداران و ... چهار استان شرایط ما را پذیرفتند و میزبان برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور شدند. این استان‌ها کرمانشاه، بوشهر، مازندران و فارس هستند.

ناصر آویژه، کارگردان نمایش «عقاب» نیز در گفت‌و‌گو با برنامه «تماشاخانه» درباره این نمایش که در سالن قشقایی تئاتر شهر ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه روی صحنه می‌رود، گفت: نمایش «عقاب» براساس شعر «عقاب» پرویز ناتل خانلری برای اجرا تنظیم شده است. نمایش درباره زبان حال کسانی است که برای آزادگی و شرافت انسانی تلاش می‌کنند و گام برمی‌دارند.

آویژه بعد از درخواست از مخاطبان برای دیدن نمایش «عقاب» ادامه داد: «عقاب» را از این جهت انتخاب کردم که واقعاً به آن اعتقاد دارم. یعنی از نوجوانی که این شعر را می‌خواندم، تقابل زندگی طولانی با رذالت با زندگی کوتاه با شرافت برای من مسئله بود.

هم اشعار را زنده کردیم و هم زندگی‌شان کردیم

کارگردان نمایش «عقاب» در پاسخ به این سوال که چرا در نمایش از موسیقی استفاده شده، توضیح داد: چون موضوع نمایش شعر است و شعر منظوم است. ما هم عین اشعار استاد خانلری را استفاده کردیم. در جاهایی استفاده از موسیقی به صورت آوازی و جاهای دیگر به صورت دیالوگ بوده است. مخاطب هم با نمایش ارتباط برقرار کرده و اینگونه نبوده که بگوید زبان کار چقدر سخت است. ما سعی کردیم هم اشعار را زنده کنیم و هم زندگی‌شان کنیم.

وی با بیان اینکه شاید نمایش «عقاب» در دسته موزیکال دسته‌بندی نشود، بیان کرد: این نمایش تا حدودی شبیه اپرت است[ اپرت گونه‌ای از نمایش است که آواز فراوان دارد]. چون بازیگر روی صحنه به صورت زنده می‌خواند. ولی حرکت موزون نداریم‌‌. در کارهای موزیکال موسیقی با حرکات همراه است که برای ما اینگونه نیست. یعنی سعی کردیم ارتباطی را بین ادبیات و نمایش داشته باشیم. من اسم اینکار را نقل مدرن گذاشتم. یعنی ما نقلی را به صورت مدرن و همراه با درام بیان می‌کنیم.

منبع: فارس
کد مطلب: ۳۶۵۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت