وقتی جشنواره تئاتر فجر دچار تغییرات بسیاری شد

ایسنا نوشت: با رفتن طاها عبدخدایی از مرکز هنرهای نمایشی، جشنواره تئاتر فجر در ششمین دوره خود دستخوش تغییرات بسیاری شد.

وقتی جشنواره تئاتر فجر دچار تغییرات بسیاری شد

ششمین دوره جشنواره تئاتر فجر با دبیری علی منتظری از دوازدهم تا ۲۲ بهمن سال ۶۶ برگزار شد.

علی منتظری جوانی بود که در رشته علوم آزمایشگاهی تحصیل کرده بود و در آن مقطع مدیریت مرکز هنرهای نمایشی به او سپرده شد. مدیری که به دلیل عملکردش، نزد اهالی تئاتر چهره‌ای محبوب شد.

در ششمین جشنواره تئاتر فجر چند بخش تازه گنجانده شد و این جشنواره در بخش‌های مسابقه، میهمان، مسابقه کودک، آیینی سنتی و ویژه برپا شد.

همانطور که مشخص است، در این مقطع بخش‌هایی به جشنواره اضافه شد که بعدتر به عنوان جشنواره‌هایی مجزا و مستقل برگزار شدند همچون جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی.

وقتی جشنواره تئاتر فجر دچار تغییرات بسیاری شد

از آنجاکه جشنواره تئاتر به ششمین دوره خود رسیده بود، جای بیشتری در مطبوعات و جراید آن زمان پیدا کرده بود به طوری که بسیاری از نمایش‌های شرکت‌کننده در جشنواره صفحه نقدی در جراید آن دوره همچون مجله تئاتر و مجله سروش هفتگی داشتند.

از سوی دیگر در این دوره از جشنواره، جوانی به نام محمد رحمانیان به عنوان نویسنده یکی از نمایش‌ها حضور پیدا کرد که بعدها یکی از هنرمندان مهم تئاتر ما شد.

از جمله هنرمندان نام آشنایی که در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند، داود کیانیان، امیر دژاکام، فرشاد فرشته حکمت و ... بودند.

دژاکام با نمایش «دست‌ها و قلب‌ها»، داود کیانیان با نمایش «راز درخت مقدس»، فرشاد فرشته حکمت با نمایش «دیوارها» از جمله شرکت کنندگان در جشنواره ششم تئاتر هستند. محمد رحمانیان نیز در این جشنواره به عنوان نویسنده نمایشنامه «آخرین بازی» حضور دارد که توسط ابراهیم ابراهیمی کارگردانی شده است.

نمایش آخریت بازی نوشته محمد رحمانیان و کار ابراهیم ابراهیمی

این دوره از جشنواره میزبان ۴۳ اثر نمایشی بوده و نمایش‌هایی همچون «درهای بسته» نوشته محمد جواد کبودرآهنگی و کار گروهی، «شب با شب تا صبح» نوشته و کار سعید سهیلی، «عود بر آتش» به نویسندگی و کارگردانی مجید افشاریان، «دادخواست» نوشته و کار منصور مغازه‌ای، «خبردار» به نویسندگی حسین جعفری و کارگردانی بهاءالدین صفری و ... از جمله این نمایش‌ها بوده‌اند.

بر اساس اسنادی که از این دوره جشنواره بر تلویزیون تئاتر ایران قرار گرفته، در این دوره از جشنواره برای اولین بار یک کارگردان زن حضور داشته است.

همچنین مرکز اسناد تئاتر افتتاح شده و البته اطلاعات بیشتری درباره این مرکز وجود ندارد.

جلسات نقد و بررسی نمایش‌ها یک روز بعد از اجرا و راس ساعت ۸ و نیم صبح برگزار شده است.

وقتی جشنواره تئاتر فجر دچار تغییرات بسیاری شد

طراحی پوستر این جشنواره به محمد وجدانی واگذار شده و جشنواره ششم هم همانند جشنواره‌های پیشین مراسم افتتاحیه‌ای داشته است.

از دیگر نکات قابل توجه در این جشنواره استقبال تماشاگران است. به نظر می‌رسد بعد از چند سال جشنواره تئاتر فجر موفق شده تماشاگرانی برای خود تعریف کند.

با همه اینها همچنان سایه سیاست بر این رویداد وجود دارد و سیاسیون حضوری پررنگ در این رویداد دارند.

کد مطلب: ۳۶۵۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت