لذت کار کردن با بازیگران نابینا/ وقتی همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری

غلامرضا عربی کارگردان نمایش «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» از تجربه کار با بازیگران نابینا و کم‌بینا گفت.

لذت کار کردن با بازیگران نابینا/ وقتی همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری

غلامرضا عربی کارگردان نمایش «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» از تجربه کار با بازیگران نابینا و کم‌بینا گفت.

 

غلامرضا عربی کارگردان نمایش «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» که این روزها با حضور ۱۱ بازیگر نابینا و کم بینا در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود درباره کار با این هنرمندان به خبرنگار مهر گفت: کار کردن با بچه‌های نابینا و کم بینا از لذت بخش‌ترین فعالیت‌های تئاتری بوده که تا به حال انجام داده‌ام. ممکن است از دور به نظر برسد که کار کردن با این افراد سخت است که البته سخت هم است اما آنقدر لذت بخش است که به عنوان کارگردان در زمان اجرا تمام سختی‌هایی را که از سر گذرانده‌اید، فراموش می‌کنید و من هم از این قاعده مستثنی نیستم.

 

وی ادامه داد: این روزها از اجرای کاملاً حرفه‌ای که این بچه‌ها انجام می‌دهند، حظ تمام می‌برم. این نمایش چهارمین اثری است که با این بچه‌ها به صحنه برده‌ام که همگی این آثار برایم پر از حس‌های خوب بوده است و لذتش چندین برابر بیشتر از نمایش‌های معمولی است که اجرا می‌کنم.

 

عربی درباره انتخاب این نمایشنامه از محمد چرمشیر برای اجرا توضیح داد: شخصیت قهرمان نمایشنامه «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» یک فرد نابینا است از این رو آن را برای اجرا انتخاب کردم. در واقع این نمایشنامه یک مونولوگ تک نفره است که ما آن را با ۱۱ بازیگر به صحنه برده‌ایم.

وی با اشاره از استقبال خوبی که از نمایش شده است، یادآور شد: این اجرای نمایشی نسبت به دیگر آثاری که روی صحنه هستند از استقبال خوبی برخوردار بوده و بازخوردهای مثبتی نیز از جانب مخاطبان دریافت کرده است که جای خرسندی دارد. من از سال ۹۳ در فرهنگسرای بهمن کارم را با هنرجویان نابینا شروع کردم و ابتدا نمایش «فصل بهار نارنج» را بعد از ۲ سال تمرین به صحنه بردیم و سال ۹۵ این نمایش را هم در جشنواره تئاتر شهر و هم جشنواره تئاتر فجر به صحنه بردیم که جوایزی را هم از آن خود کرد و در اداره تئاتر نیز اجرای عمومی داشتیم. در ادامه نمایش‌های «شاباش خان» و «کبوتری ناگهان» را هم با همین بچه‌ها به صحنه بردم و «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» آخرین کارم و سومین نمایشنامه‌ای است که از محمد چرمشیر اجرا می‌کنم.

 

این کارگردان تئاتر در پایان درباره تصویرسازی که بازیگران نابینا از فضای نمایش و آنچه که روی صحنه اجرا می‌کنند، دارند، گفت: افرادی که مشکل بینایی ندارند درباره تصویر ذهنی شان از هر چیز با یکدیگر حرف می‌زنند اما اگر می‌خواهید با دنیای بزرگ تصویر ذهنی آشنا شوید باید با بچه‌های نابینا صحبت کنید. ما اگر برای چیزی، یک تصویر در ذهنمان متصور شویم آنها به تعداد بسیار زیاد در ذهنشان تصویرسازی می‌کنند. تصویر ذهنی از اسمش مشخص است و ارتباطی به بینایی ندارد از این رو آنها تصاویر ذهنی بیشتری برای هر چیز می‌سازند برعکس ما که تصاویر بصری مان بیشتر است تا ذهنی.

 

نمایش «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» به نویسندگی محمدچرم شیر، کارگردانی غلامرضا عربی و بازی مریم دیهیم بخت، ندا سلیمانی، شیما شوری، حمیدرضا کیانی خواه، مسیحا موسوی، علی خدایاری، حمیدرضا فلاحی، زهره شعبانی، زهره میرشفیعیان، سهیلا جعفرآبادی، حانیه رستگاری هنرمندان نابینا و کم بینا تا ۲۲ اسفند ماه هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت ۲۰ به مدت زمان ۷۰ دقیقه در تالار سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

 

در خلاصه داستان نمایش آمده است: قهرمان به همراه اسبش تاریخ را در می‌نوردد عاشق می‌شود و در این عاشقی اسبش را قربانی می‌کند. معشوقه اش را هم از دست می‌دهد و در انتها در اوج تنهایی مسیری می‌یابد. این راه روزنه‌ای است برای آینده‌ای روشن...

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۵۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت