در ایرانشهر روی صحنه است؛

«باغ آلبالو» چگونه ویران شد؟/ اضمحلال اشرافیت

نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی میکاییل شهرستانی که با نگاهی جدید به نمایشنامه آنتون چخوف دراماتورژی شده این روزها در تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقه مندان به تئاتر است.

«باغ آلبالو» چگونه ویران شد؟/ اضمحلال اشرافیت

میکاییل شهرستانی بازیگر، مدرس و کارگردان تئاتر در تازه‌ترین فعالیتش به سراغ «باغ آلبالو» نمایشنامه شناخته شده آنتون چخوف رفته است و با طراحی و دراماتورژی جدید این اثر نمایشی را با همراهی هنرجویانش به صحنه برده است.

شهرستانی در گفتگویی که پیش از این داشت درباره رویکردش به متن چخوف گفته بود: نمایش «باغ آلبالو» اثری کاملاً متفاوت با نمایشنامه چخوف است و تماشاگرانی که به دیدن نمایش بنشینند، متوجه می‌شوند که این «باغ آلبالو» دیگر نمایشنامه چخوف نیست و بیشتر متعلق به خودم است بنابراین به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم اول کار را ببینند و بعد قضاوت کنند. «باغ آلبالو» آخرین نمایشنامه چخوف است و به دوران انقلاب نافرجام ۱۹۰۵ روسیه بر می‌گردد. این نمایشنامه تحولاتی را یادآور می‌شود که در آن دوره اشرافیت سپری شده و دوره تازه ای در حال بنیان گذاری است. من نمایشنامه «باغ آلبالو» را بسیار دوست دارم و تلاش کردم چه در طراحی و بازی‌ها و چه دراماتورژی نمایشنامه، اجرای متفاوتی از «باغ آلبالو» روی صحنه ببرم که امیدوارم این‌طور باشد.

«باغ آلبالو» چگونه ویران شد؟/ اضمحلال اشرافیت

«باغ آلبالو» آخرین اثر آنتون چخوف است که در سال ۱۹۰۳ نوشته شده و در سال ۱۹۰۴ برای اولین بار در تئاتر هنری مسکو به کارگردانی کنستانتین استانیسلاوسکی روی صحنه رفته‌است.

این اثر نمایشی از نمایشنامه‌های مهم و مشهور آنتون چخوف است که زندگی رو به زوال خانواده‌ای اشرافی در روسیه را به تصویر می‌کشد. باغ آلبالوی خازره انگیز مادام رانوسکی به دلیل بدهی بانکی در معرض فروش است و وضعیت مالی خانواده در حال فروپاشی‌ست اما هیچکدام از افراد خانواده کاری برای حفظ میراث خانوادگی شان انجام نمی‌دهند. داستان نمایش درباره فروپاشی طبقه اشراف و ثروتمند روسیه در اثر جاه طلبی و ولخرجی و به قدرت رسیدن دهقان زاده‌های تازه به دوران رسیده‌ای است که قرار است جا پای خانواده‌ای با اصالت بگذارند.

«باغ آلبالو» چگونه ویران شد؟/ اضمحلال اشرافیت

در توضیح اجرای این نمایش آمده است: اجرا کلاسیک و وفادار به متن است. در طراحی صحنه تفکیکی برای تغییرات مکانی در نظر گرفته نشده و تمام اجرا در یک صحنه بازی می‌شود. گروه بازیگری از شاگردان میکائیل شهرستانی هستند و نمایش کاری کارگاهی است که در روزهای زوج و فرد، ۲ گروه متفاوت اجراگر آن هستند. موسیقی زنده از نکات برجسته این اجرا است.

داود بیتاء، اعظم قنبری، رعنا صفاری سیاهکلی، امیرحسین نسیمی، مژگان کامجو، درسای سبحه، پگاه مجدالدین، نسا بامداد، علیرضا آژیده، فرهاد اعتمادی رسولی، مرضیه ساکی، منصوره هروی، آرین نعیمی، امید فتحی، بابک پایوند، زهره گل سرخی، شقایق سیدین، امیرعلی حیدری، مجید حسینی، هادی دلیر آقایی بازیگران این اثر نمایشی هستند

نمایش «باغ آلبالو» از ۲۵ فروردین ماه اجرای خود را در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده و تا ۲۹ اردیبهشت ساعت ۲۰:۳۰ روی صحنه خواهد بود.

«باغ آلبالو» چگونه ویران شد؟/ اضمحلال اشرافیت

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۷۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت