جدال چپ و راست روی صحنه

مهران رنج­بر نویسنده و کارگردان تئاتر و مستندساز چند سالی است که در حوزه تئاتر حرفه­ای پرتره­های متنوع و مختلفی را به عنوان مونو گرافی بر روی صحنه­ی تئاتر اجرا می­ نماید.

جدال چپ و راست روی صحنه

 بعد از نمایش­های استیو جابز، کریم لوژی، مارلون براندو، قائم مقام فراهانی و مارادونا این بار نمایش «چه»/"CHE" را برای اجرا آماده کرده است. نمایشی که جدال سرسختی بین «ارنستو چه گوارا» و «لری کینگ» مجری مشهور شبکه­ سی ان ان(CNN) می­باشد. جدالی که بین یک انقلابِ ایدوئولوژیکِ ضد امپریالیستی با نظام فکری لیبرالیسم می ­باشد.

DSC_3820

روابط عمومی نمایش چه گوارا، به نقل از رها جهانشاهی، مجری طرح این اثر، دوازدهم تیر ماه سال جاری را به عنوان روز افتتاحیه این نمایش اعلام نموده است. بنا به گفته­ی جهانشاهی، این نمایش به مدت 29 شب از 12 تیر ماه لغایت 20 مرداد، ساعت 19 در سالن استاد سمندریانِ تماشاخانه ایرانشهر خواهد رفت.

DSC_3830

جالب توجه اینجاست که مهران رنج­بر که پس از شانزده سال بازیگری در سریال­های معتبر تلویزیونی و به یکباره رها کردن آن فضا در سال 1391، اکنون در نقش چه گوارا به روی صحنه خواهد رفت. در کنار او یکی از بهترین بازیگران چند سال اخیر تئاتر، مهدی یگانه، نقش لری کینگ را ایفا خواهد کرد. همچنین تهیه کننده این نمایش مهدی بابایی است که تهیه­کنندگی برنامه­های   پر مخاطب تلویزیونی همچون «رخ به رخ» و مستندهای ممتازی همچون «غوغای بی هیاهو» را در کارنامه حرفه­ای خود دارد.

DSC_3835

رنج­بر نمایش­های خود را در ساختار بیومکانیک اجرا می­کند، مبحثی که میرهولد کارگردان روس مبدع آن بود. بیو مکانیک علمی است که به حرکات و روش­های حرکتی بدن انسان می­پردازد لذا میرهولد در سال­های پس از انقلاب اکتبر آن را برای پرورش بازیگران ابداع کرد. میرهولد از جمله کارگردانان آوانگاردی بود که به فرم بیشتر از محتوا اهمیت میداد. او دو چیز را برای اجرای یک نمایش ضروری میدانست. اینکه چگونه فکر نویسنده را کشف کند و در مرحله بعد چطور آن فکر را به شکل تئاتری نمایش دهد. در نمایش چه گوارا نیز رنج­بر و یگانه حرکات فیزیکال سخت و طاقت فرسایی را در یک رینگ بوکس برای تماشاگر اجرا می­نمایند. یکی دیگر از مهمترین شاخصه­های آثار مهران رنج­بر در تفکرش، قلمش، پرتره­هایش و در نهایت کارگردانی او، تفکر ضد استعماری، ضد لیبرالیسم و ضد امپریالیسم می­باشد.

 

کد مطلب: ۳۶۸۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت