درخشیدن تعزیه در شهرهای اروپا

تعزیه، اصیل‌ترین هنر نمایشی ایران یک‌بار دیگر در اروپا درخشید.

درخشیدن تعزیه در شهرهای اروپا

گروه تعزیه‌ی امام رئوف به تهیّه کنندگی امیرمحمد داودی پور و کارگردانی حسن بصیری و هنرنمایی جمعی از تعزیه‌خوانان ایرانی و افغانستانی در دهه‌ی اوّل محرّم امسال دومین تجربه‌ی موفّق خود در اروپا را رقم زد.

هشت اجرای تعزیه در: مرکز اسلامی امام علی استکهلم(سوئد)، مصلّی امام حسین مالمو(سوئد)، مسجد امام علی کپنهاگ(دانمارک)، مهدیه‌ی بروکسل(بلژیک)، مرکز فرهنگی ایمان روتردام(هلند) و مرکز اسلامی رسالت هلسینکی(فنلاند) همچون سال گذشته شور حسینی را در میان شیعیان و دوستداران اهل‌بیت در اروپا برپا کرد.

یکی از ارکان اصلی تعزیه به غیر اجرا در تکایا اجرا در میدان‌ها و فضای باز است. این اتفاق امسال در یکی از میدان‌های پر تردّد شهر هلسینکی رخداد که توجّه گردشگران خارجی و شهروندان فنلاندی را به خود جلب کرد.

درخشیدن تعزیه در شهرهای اروپا

البته اروپا با نام و اجرای تعزیه ایرانی بیگانه نیست چرا که سال‌ها پیش با دعوت پیتر بروک کارگران شهیر و فقید انگلیسی، هاشم فیاض معین البکا بزرگ ایرانی در جشنواره آوینیون فرانسه تعزیه اجرا کرد که موجب حیرت بزرگان تئاتر جهان در آن جشنواره شد. ژان کلود کاریر نمایشنامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و محقق فقید فرانسوی نیز از حاضران و تماشاچیان آن اجرا بود، بعد از آن اجرای تاثیرگذار، آنان (پیتر بروک و ژان کلود کاریر) درباره اجرای هاشم فیاض در مجلات معتبر هنری فرانسه نوشتند.

در پایان لازم به ذکر است که این برنامه‌ها با همکاری معاونت کنسولی وزارت امور خارجه، رایزنی فرهنگی ج.ا.ا در سوئد و مرکز اسلامی رسالت هلسینکی برگزار شده است.

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۷۰۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت