المان‌های شهری متفاوت در جهان؛ از نخ و سوزن در میلان تا مکعب قرمز در نیویورک

المان یا نماد شهری، به‌عنوان بخشی از تلاش‌های مداوم سازمان بازآفرینی شهری برای تقویت شایستگی طراحی شهری در نظر گرفته می‌شود و دانش و مهارت ویژه طراحی شهری به‌عنوان ابزاری برای ادغام مهارت‌های متنوعی است که شرکت‌کنندگان مانند طراحی معماری، طراحی منظره و تحلیل‌های اجتماعی و زیست محیطی ارائه می‌دهند.

المان‌های شهری متفاوت در جهان؛ از نخ و سوزن در میلان تا مکعب قرمز در نیویورک

در بسیاری از کشورهای جهان می‌توانیم المان‌های زیبا، معنادار و چشم‌نواز را مشاهده کنیم. در بسیاری از شهرها، مشهورترین و جالب‌ترین هنرها در موزه‌ها حبس شدند، در حالی که برخی از آثار هنری چشمگیر، زیبا و قابل تامل مانند نیمکت‌های کتاب در بلغارستان و صندلی شکسته در ژنو از موارد مشهوری هستند که در بیرون از موزه و در خیابان قرار گرفتند. در ذیل به برخی از این موارد اشاره شده است.

مجسمه دختر در لهستان

مجسمه ۱۰ متری و به وزن ۵ تن، یادبود دختری در حال نقاشی‌کشیدن، در فضای عمومی شهر پوزنان لهستان قرار گرفته است. این مجسمه پرتره لوسی دختر چهار ساله سازنده(David Mesguich) این اثر است که می‌تواند خورشید را برای کودکان پوزنان به ارمغان آورد.

سازنده این مجسمه عنوان کرد: برای تصور این مجسمه به دخترم فکر کردم و از این طریق به کودکانی که بزرگ می‌شوند و این بنای تاریخی را مشاهده می‌کنند، خواستم کاری بسازم تا کودک چهارساله آن را بفهمد و به او بگوید: نگاه کن می‌توانی دنیای خودت را بکشی.

هنر انتزاعی

بعضی اوقات افراد از هنر عمومی انتزاعی استقبال می‌کنند و گاهی اوقات چنین نیست. برخی از آثار هنری انتزاعی به بخش‌های محبوب منظر عمومی تبدیل می‌شوند و این امکان را برای بینندگان فراهم می‌کند که در چندین سطح مختلف با آن‌ها ارتباط برقرار کنند:

مکعب قرمز در نیویورک

ایسامو نوگوچی، مجسمه‌ساز ژاپنی در سال ۱۹۶۸ این اثر را در خیابان برادوی شهر نیویورک (محل تئاتر) خلق کرده است که در واقع یک مکعب کامل نیست. این مکعب فولادی قرمز رنگ، حفره‌ای خالی در وسط دارد. از نظر نمادین این مکعب به معنای شانس است و بلوک‌های ساخت بشر بوده و سوراخ آن هم مربوط به تابش نور خورشید است.

دروازه ابر در شیکاگو

شیکاگو با نام مستعار شهر بادگیر، با آسمان‌خراش‌های دیدنی و مشهور شناخته می‌شود، اما هنگام صحبت از هنرهای عمومی نسبت به شهرهای دیگر سربلندتر است. در مرکز شهر لوپ، ده‌ها مجسمه و اثر از جمله شیکاگو پیکاسو (مجسمه یادبود بی عنوان از پابلو پیکاسو در دالی پلازا شیکاگو، ایلینوی) را مشاهده خواهید کرد و همچنین، دروازه ابر مجسمه‌ای است که آنیش کاپور، هنرمند هندی آن را ساخته و در پارک میلینیوم شهر شیکاگو ایالت ایلینوی قرار دارد. این مجسمه به خاطر شکل آن «لوبیا» نیز خوانده ‌می‌شود. سطح جیوه‌ای مجسمه بازتابی از اطراف را نشان می‌دهد که بسیار خیره‌کننده و اغلب مورد توجه گردشگران برای عکاسی است.

سوزن، نخ و گره در میلان

مجسمه سوزن، نخ و گره که توسط کلاس اولدنبرگ (Claes Oldenburg) هنرمند و مجسمه‌ساز اهل سوئد و همسرش کوسیه فان بروخن (Coosje van Bruggen) مجسمه‌ساز، نقاش و پدیدآور اهل هلند طراحی و به‌عنوان بخشی از بازسازی یک ایستگاه راه آهن در میلان ایتالیا نصب‌شده است. رنگ‌های آن همانند معماری اطراف است و تصاویر آن نشان می‌دهد که قطاری از تونل عبور می‌کند.

مردم محلی آن را به خاطر نحوه قرارگیری خطوط، رنگ‌ها و شکل‌های آن با عناصر بصری معماری اطراف به جای پاسخ دادن به خصوصیات مجازی تحسین می‌کنند. حضور آن ویژگی‌های بصری انتزاعی کل فضای عمومی را به ارمغان می‌آورد و به خیابان، تیر چراغ‌ها و ساختمان‌های اطراف جلوه‌ای جدید و کاملا غیرتصویری می‌بخشد. این مجسمه‌ساز با تبدیل اشیاء روزمره مانند گیره لباس، پریز برق و همبرگر به مجسمه به شهرت جهانی دست یافت.

نقاشی‌های دیواری

نقاشی‌های دیواری و هنرهای خیابانی از موارد دیگر برای مشاهده گردشگران است که برخی از آنها نیز در ذیل ارائه شده است:

ریودوژانیرو، برزیل

گردشگرانی که به دنبال هنرهای خیابانی هستند می‌توانند از شهر ریودوژانیرو برزیل دیدن کنند. برزیل در سال ۲۰۰۹ هنرهای خیابانی و نقاشی‌های دیواری را قانونی اعلام کرد (البته به شرطی که با اجازه صاحبان ساختمان انجام شود)، اما سال‌ها پیش این نوع خلاقیت در ریو رونق داشته است. برخی از بهترین نمونه‌ها را می‌توان در نزدیکی منطقه جاردیم بوتانیکو (Jardim Botanico) که نامش را از باغ‌های گیاه‌شناسی گرفته و هنرهای خیابانی همیشه در حال تغییر است، پیدا کرد.

بخش قابل توجهی از هنر خیابانی شهر را می توان در منطقه کم‌درآمد فاولا یافت. سازمان‌های هنر عمومی با همکاری جوامع محلی در حال کار برای زیباسازی این محله‌های اقتصادی هستند.

فیلادلفیا، ایالات متحده آمریکا

نقاشی‌های دیواری در فضای باز این شهر بسیار دیدنی است که از سال ۱۹۸۴ آغاز به کار کرد و منجر به ایجاد بیش از ۳۰۰۰ اثر هنری در این شهر شده است.

بارسلونا، اسپانیا

آنتونی گائودی، معماری که رنگ‌های درخشان و خمیدگی‌های معجزه آسای او باعث مشهور شدن چندین ساختمان این شهر شده است. پارک گوئل بوستانی شامل عناصر معماری در منطقه گراسیا بارسلون و به‌عنوان بخشی از کارهای آنتونی گائودی در میراث جهانی یونسکو است. استفاده خلاقانه از موزاییک‌های رنگی در این پارک بسیار چشم‌نواز است.

مکزیکو سیتی، مکزیک

نقاشی‌های دیواری رنگارنگ از آثار ۱۰ها هنرمند در این شهر بسیار دیدنی است که بسیاری از آن‌ها در ساختمان‌های عمومی اما رایگان و بسیاری در فضای باز برای افراد قابل مشاهده است.

منابع

www.smartertravel.com

www.ideelart.com

www.pinterest.com

www.behance.net

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۹۹۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت