اعتراض صنفی به برگزاری اولین جلسه شورای نظارت بر مجسمه‌های شهری

سرنا_انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران نسبت به برگزاری اولین جلسه شورای عالی نظارت بر ساخت و نصب مجسمه‌های شهری با انتشار یک بیانیه، واکنش نشان داد.

اعتراض صنفی به برگزاری اولین جلسه شورای نظارت بر مجسمه‌های شهری

انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران پس از برگزاری اولین جلسه شورای عالی نظارت بر ساخت و نصب مجسمه‌های شهری که سه‌شنبه ۲۶ اسفندماه با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای تجسمی و نمایندگان نهادها و هنرمندان برگزار شد، واکنش نشان داد و بیانیه‌ای صادر کرد. در متن این بیانیه آمده است:

«انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران به عنوان عالی‌ترین نهاد و متولی هنر مجسمه‌سازی در ایران ضمن ابراز نارضایتی و اعتراض به تدوین و تصویب هرگونه قانون، مصوبه و آئین‌نامه در غیاب و بدون اهتمام به حضور نمایندگان قانونی این حرفه، دستورالعمل ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی را مغایر با حقوق حرفه‌ای خود می‌داند.

مطابق اصل بیست و هشتم قانون اساسی دولت موظف به ایجاد امکانات برای گسترش یک شغل است و ایجاد محدودیت برای آن مغایر با این اصل است، در عین حال مطابق بند ب ماده ۹۲ قانون ششم توسعه در خصوص کاهش تصدی‌گری فرهنگی و هنری دولت و حذف مجوزها، در موارد ضروری مجوزها به سازمان‌های مردم نهادِ ذی‌ربط، واگذار می‌شوند.

با توجه به فرصت کوتاه تا پایان سال و لزوم اعلام موضع انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، تصریح می‌شود، انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران مطابق با اساسنامه، دفاع از حقوق قانونی اعضای خود را وظیفه اصلی و رسالت خود دانسته و اولویت خود را بر گسترش و حمایت از هنر مجسمه‌سازی می‌داند. بر حسب این مسئولیت، صدور هرگونه آئین نامه و دستورالعمل، توسط هر نهاد و ارگانی که حقوق مجسمه‌سازان را به عنوان صاحبان اصلی شغل، حرفه و تخصص مجسمه‌سازی نادیده بگیرد، مخل و معارض کار و فعالیت مجسمه‌سازان قلمداد می‌نماید. لذا با تکیه بر حق قانونی و اجتماعی خود جهت طرح شکایت در مراجع قضائی، هرگونه قانون و مصوبه‌ای که در غیاب نمایندگان قانونی مجسمه‌سازان صادر شده به رسمیت نشناخته و «دستورالعمل صدور مجوز ساخت و نصب مجسمه و یادمان» را نشأت گرفته از مصوبه‌ای تاریخ‌گذشته و بی‌ارتباط با ضرورت‌ها و نیازهای امروز جامعه و فاقد قابلیت‌های لازم جهت اجرا می‌داند. با این باور، شورای صدور مجوز را فاقد صلاحیت و تخصص در امر مجسمه‌سازی دانسته و از مراجع ذی‌صلاح درخواست تجدید نظر عاجل و قاطع دارد.»

منبع: مهر

کد مطلب: ۱۹۹۷۷۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت