نقاشی های «باب راس» کجاست؟

سرنا_در حالی که «باب راس» با اختلاف، پرکارترین نقاش تاریخ بوده اما هیچ یک آثار او برای خرید و فروش در بازار آثار هنری موجود نیست.

نقاشی های «باب راس» کجاست؟

«بابا راس» نقاش معروف آمریکایی که با اجرای برنامه تلویزیونی «لذت نقاشی» به شهرت جهانی رسید، در سال ۱۹۹۵ درگذشت اما همچنان به عنوان یک نماد فرهنگی مورد توجه است و قسمت های قدیمی از برنامه معروف تلویزیونی او در وبسایت یوتیوب بیش از ۴۵۰ میلیون بازدید داشته است.

اگر سری به فروشگاه های آنلاین بزنید به راحتی می توانید انواع محصولات هنری و حتی غیرهنری را با برند «باب راس» تهیه کنید، از رنگ و قلم نقاشی تا نوشابه انرژی زا، ساعت لیوان و حتی لباس زیر با برند «باب راس»؛ اما تنها چیزی که دسترسی به آن تقریبا غیرممکن است یکی از آثار نقاشی متعلق به اوست.

«باب راس» در طول فعالیت هنری خود بیش از ۳۰ هزار تابلوی نقاشی خلق کرد که تنها شمار بسیار اندکی از آنها در چند سال گذشته به حراجی های آثار هنری راه یافت و با مشتری های زیادی که داشت اغلب هر کدام بیش از ۱۰ هزار دلار فروش می رفت. اما چرا جای آثار پرکارترین و در دسترس ترین نقاش تاریخ در بازار آثار هنری خالی است؟

«باب راس» در سال ۱۹۴۲ در شهر دیتونای ایالت فلوریدا متولد شد و در کلاس نهم ترک تحصیل کرد تا با پدرش که یک نجار بود کار کند. در سن ۱۸ سالگی به نیروی هوایی پیوست و به آلاسکا رفت و ۲۰ سال را به عنوان گروهبان آموزشی فعالیت کرد و جالب این جاست که فردی به شدت سختگیر و غیرقابل انعطاف بوده است! اما زندگی او با کشف هنر تغییر کرد.

او با الهام گرفتن از «بیل الکساندر» که یک نقاش تلویزیونی بود شروع به کشیدن مناظر طبیعی کرد و آنها را در بازارهای محلی در آلاسکا میفروخت و به تدریج درآمد او از فروش تابلوهای نقاشی از درآمد حضورش در ارتش بیشتر شد و بنابراین در سال ۱۹۸۱ به فلوریدا بازگشت و با گذراندن دوره آموزشی تحت نظر «بیل الکساندر» به یک معلم نقاشی رسمی تبدیل شد.

«آنت کواسکی» که یکی از شاگردان «باب راس» بود و مسحور نقاشی های او شده بود به او پیشنهاد همکاری داد و این دو با کنار هم گذاشتن پس انداز خود و تاسیس کمپانی «باب راس» تصمیم گرفتند یک برنامه تلویزیونی بسازند و این آغاز ساخت برنامه معروف «لذت نقاشی» بود که بین سال های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۴ روی آنتن می رفت و تبدیل به یک موفقیت بزرگ شد و روزانه از ۳۰۰ شبکه تلویزیونی پخش می شد و بیش از ۸۰ میلیون مخاطب داشت.

در هر قسمت ۲۷ دقیقه ای از مجموعه «لذت نقاشی»، «باب راس» یک نقاشی منظره را از ابتدا تا انتها می کشید و با لحن جذاب خود مخاطبان را به طور کلی در جریان فرآیند خلق نقاشی قرار می داد.

«راس» برای اجرای برنامه «لذت نقاشی» هیچ دستمزدی دریافت نمی کرد اما کمپانی «باب راس» که او صاحب بخشی از آن بود از محل اجرای این برنامه تلویزیونی به فروش رنگ، لوزام نقاشی، برگزاری کارگاه های آموزشی، ویدئوهای آموزشی و ... می پرداخت و در سال ۱۹۹۲ درآمد این کمپانی به ۱۵ میلیون دلار رسید.

«باب راس» در طول فعالیت خود توانست ۳۵۱ قسمت از برنامه «لذت نقاشی» را ضبط کند و برای هر قسمت سه نسخه از یک نقاشی را می کشید؛ یک نسخه قبل از شروع برنامه، یکی حین برنامه و یک نسخه هم بعد از فیلمبرداری.

این هنرمند در مجموع بیش از ۳۰ هزار تابلوی نقاشی کشیده که سه برابر بیشتر از تعداد آثاری است که «پیکاسو» از پرکارترین نقاشان در نوع خودش خلق کرده است. پس از «باب راس» که با ۳۰ هزار نقاشی در رتبه نخست پرکارترین نقاشان قرار داد، «پیکاسو» با ۱۳ هزار ۵۰۰ اثر، «کلود مونه» با ۲۵۰۰ اثر، «ادوارد مونک» با ۱۷۸۹ اثر و «سالوادور دالی» با ۱۵۰۰ اثر قرار دادند و «ون گوگ»، «رامبرانت»، «پولاک»، «مانه» و «فریدا کالو» و «داوینچی» نیز بعد از آنها جای گرفتند.

پرکارترین نقاشان تاریخ

در حالی که در بازار آثار هنری تقاضای زیادی برای نقاشی های «باب راس» وجود دارد اما این آثار بسیار کمیاب هستند و خانه های حراجی معروف چون ساتبیز و کریستیز و فیلیپس تاکنون هیچ حراجی از آثار وی برگزار نکرده اند.

به عنوان بخشی از توافق نامه میان او و کمپانی «باب راس»، نقاشی هایی که در طول برنامه «لذت نقاشی» کشیده شده است متعلق به این کمپانی است و زمانی که «باب راس» در سال ۱۹۹۵ درگذشت، تمام آثار او به «آنت کوالسکی» و همسرش «والت» به عنوان تنها مالک کمپانی «باب راس» رسید. در حال حاضر ۱۱۶۵ نقاشی اورجینال «باب راس» که میلیون ها دلار ارزش دارد در دفتر کمپانی در ویرجینیا نگهداری میشود که مکان دقیق آن مشخص نیست.

«جوان کوالسکی» دختر «آنت کوالسکی» که در حال حاضر مدیریت کمپانی «باب راس» را بر عهده دارد، در گفتگویی با مجله «هاستل» اعلام کرده است، هیچ گاه به فکر این آثار نبوده اند و ماموریت آنها مراقبت و حفظ میراث به جای مانده از «باب راس» است. در حال حاضر این کمپانی دارای ۱۵۴ کپی رایت و چندین و چند علامت تجاری با نام «باب راس» است و از این طریق میلیون ها دلار از محل فروش محصولات و ویدئوهای آموزشی درآمد کسب می کنند.

هم اکنون کمتر از ۱۰۰ نقاشی از «باب راس» در موزه «گالری هنری باب راس» در فلوریدا، موزه «تجربه باب راس» در ایندیانا و موزه ملی تاریخ آمریکا در واشنگتن دی سی نگهداری می شود.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۰۵۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت