هنرمندی که با آثارش بیننده را جادو می‌کند!

«موریتس اشر» متولد قرن نوزدهم میلادی در ایالت فریسلند هلند است که چنان دنیایی خارق‌العاده از زمان، فضا و واقعیت‌های بصری آمیخته با نوآوری را خلق کرد که پرسپکتیو پیش آن مبتذل و کوچک جلوه می‌کند. در آثار او جای مثبت و منفی به طرزی شگفت‌آور با هم عوض می‌شود و بیننده کاملا مسحور و ناباور باقی می‌ماند.

هنرمندی که با آثارش بیننده را جادو می‌کند!

موریتس کورنلیس اشر در ١٧ ژوئن ١٨٩٨ در شهر لیوواردن در شمال هلند به دینا آمد. از نوجوانی به طراحی علاقه داشت و پس از پایان دوره دبیرستان به توصیه پدرش به تحصیل در رشته معماری مدرسه عالی هنرهای معماری و تزئینی پرداخت. یکی از استادانش که استعداد شگرف اشر را در زمینه گرافیک دریافته بود، به وی توصیه کرد تا معماری را رها کرده و به هنرهای گرافیک بپردازد.

اشر پس از سفرهای متعدد بعد از تحصیلاتش  در نهایت به ایتالیا و بخصوص شهر رم علاقمند شد و زندگی در آنجا را برگزید و در همین دوران بیشتر نقاط جنوبی ایتالیا را که وی را مجذوب خود کرده بود زیر پا گذاشت.

با ظهور فاشیسم در رم، ادامه زندگی در ایتالیا برای اشر دشوار شد و به ناچار به شهر کوچکی در سویس نقل مکان کرد و بعدها در سفری طولانی که بر عرشه یک کشتی اقیانوس پیما در کناره‌های ایتالیا و اسپانیا به عمل آورد با کاشی کاری‌های یادگار مسلمانان در اسپانیا در بناهای شهر الحمراء و مخصوصا مسجد لامزکیتا در شهر کوردوبا آشنا شد و از آنها نسخه‌برداری کرد. از سال ١٩٣٧ جابه‌جایی‌های اشر اندک بود و در سال‌های پایانی زندگی‌اش شهر لارن هلند را به عنوان محل اقامت خود برگزید.

در آثار اشر معجونی از ارتفاع و عمق در جهت‌های راست و چپ در هم می‌آمیزد و علاقه خاص او را نسبت به اتصال بین دریافت‌های فضایی ناجور و نابرابر نشان می‌دهد که نمونه‌هایی از این آثار را در زیر مشاهده می‌نمایید:

در طول سال‌های قبل از ١٩٣٧، اشر به غیر از ترسیم دنیای پیرامون به ابداعات ذهنی و تخیلات خود نیز اهمیت نشان می‌داد که آثاری را نیز بر همین پایه خلق کرده است. همین طور علاقه وافر او به صنعت گرافیک در کنار اشتغال ذهنی با واقعیات و فانتزی‌های خاص خودش باعث می‌شد تا هنرمند مکررا از تکنیک‌های گرافیک در بیان مقصودش یاری جوید.

در آثار اشر می توان فهمید که هنرمند برای تلفیق و ترکیب جلوه‌های گوناگون واقعیت، اهمیت ویژه‌ای قائل است. تا قبل از سال ١٩٣٧ تاکید هنرمند بر فضاسازی است و فقط گاه گاهی بر نقش مایه‌هایی برای پوشاندن سراسر سطح اثرش دل می‌بندد اما بعد از آن تاکید بر این نقش مایه‌ها بیشتر می‌شود و به میزان گسترده‌ای به تجربه ایجاد ارتباط توسط فضاهای مختلف دست می یابد. در واقع آنچه در آثار دوران نخستین هنرمند به صورت پنهان وجود داشته در دوره دوم فرصت ابراز و جلوه‌گری پیدا می‌کند و با تسلط تکنیکی روز افزون وی شکوفا می‌شود. اشر به شیوه‌ای مداوم بر اساس یک تم اصیل و بدیع که هسته مرکزی آثار اوست، تنوعات نو و زیبا می‌آفریند.

 

کد مطلب: ۳۵۴۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت