برای درگذشت جمشید سماواتیان ـ نقاش نوگرای کشورمان

«نه» بزرگ یک هنرمند به حراج آثار هنری

هم دوره هنرمندانی چون علی‌اکبر صادقی، آیدین آغداشلو و عباس کیارستمی بود؛ خودش می‌گفت در سال ۱۳۳۸ با اینها وارد دانشکده هنرهای زیبا شد و مدرکش را گرفت، اما نه اهل برگزاری نمایشگاه های متعدد بود و نه حاضر بود تابلوهایش به قیمت بالا در حراجی‌ها به فروش گذاشته شود.

«نه» بزرگ یک هنرمند به حراج آثار هنری

جمشید سماواتیان را می‌گوییم؛ نقاش نوگرای کشورمان که چندی قبل به ویروس کرونا مبتلا شد و پس از حدود دو ماه، حالا خبر درگذشتش بر اثر سکته قلبی به گوش می رسد.

از زمان ابتلاء به این ویروس تا امروز ـ جمعه ـ ۲۳ مهر ماه، حال سماواتیان هیچگاه مساعد نشد. اواخر مرداد ماه یک روز در بیمارستان بستری شد اما با اصرار خودش به منزل بازگشت. برخوردش با بیماری، مانند برآیند کلی زندگی‌اش بود؛ سماواتیان همیشه ترجیح می‌داد در خلوتش مشکلات را تحمل کند.

چند سال قبل بود که به انگیزه برگزاری یکی از نمایشگاه هایش گفت‌وگویی داشت. می‌گفت، در طول این سال‌ها زیان‌هایی به او وارد شده است و اینکه هنرمندانی مانند او نباید کارهایشان را با این قیمت‌ها به فروش بگذارند، اما به‌خاطر زیان‌هایی که دیده، مجبور است این کار را انجام بدهد و چوب حراج به آثارش بزند.

در این نمایشگاه به تاریخ اسفند ۹۶، ۸۰ تابلو از نقاشی‌های سماواتیان از یک تا پنج میلیون تومان قیمت‌گذاری و به مزایده گذاشته شد؛ این در حالی است که در همان سال، حراج تهران آثار هنرمندانی به مراتب جوان تر را به قیمت های گزاف چندصد میلیونی به فروش رساند!

 

کد مطلب: ۳۵۴۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت