رنگ سال ۲۰۲۲ چیست و دلیل انتخاب آن چه بوده است؟

کارل گوستاو یونگ، روانشناس مشهور سوئیسی می‌گوید: «رنگ‌ها زبان مادری ناخودآگاه انسان هستند.»

رنگ سال ۲۰۲۲ چیست و دلیل انتخاب آن چه بوده است؟

رنگ‌ها از عناصر اصلی طراحی هستند و احساسات ما را برمی‌انگیزند. رنگ‌ها همچنین ابزار بازاریابی قدرتمندی برای تحت تاثیر قراردادن مشتریان هستند. بنابراین چه رنگی می‌تواند سال ۲۰۲۲ میلادی را به بهترین شکل معرفی کند؟

سامانه رنگ شرکت آمریکایی «پانتون» مستقر در نیوجرسی که از اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی سامانه‌ای برای تولید رنگ استاندارد است، برای سال جدید میلادی رنگ «Very Peri» را برگزیده که در واقع تلفیقی از طیف‌های دو رنگ بنفش و آبی است.

در توضیح دلیل انتخاب این رنگ آمده است: «این رنگ نماد روحیه و طرز تفکر جهانی در حال حاضر، و نماد دورۀ گذاری است که ما در حال عبور از آن هستیم. این رنگ ادغام در زندگی مدرن و چگونگی تجلی رنگ‌های دنیای دیجیتال در دنیای واقعی و عکس آن را نشان می‌دهد.»

آغاز تئوری رنگ‌ها و دانش اندوزی درباره آن به دهه ۱۶۶۰ میلادی و تلاش‌های ایزاک نیوتن برمی‌گردد. او بود که برای اولین بار به این نتیجه رسید که رنگ‌ها طول موج‌های متفاوتی از نور هستند.

دویست سال بعد، کارل یونگ سوئیسی به مطالعه رنگ‌ها و چگونگی تأثیر آن بر ذهن پرداخت. پس از آن، ابتدا از رنگ‌ها و تاثیرات آن در روان‌درمانی و سپس در فعالیت‌های تجاری به ویژه با تبلیغات و بازاریابی استفاده شد.

امروزه از رنگ قرمز اغلب برای بیان اهمیت یک موضوع یا اعلام فوریت آن استفاده می‌شود. رنگ زرد با خلاقیت و سرگرمی مرتبط است و آبی که با رنگ برگزیده سال ۲۰۲۲ میلادی هم‌طیف است نیز رنگی آرام‌بخش محسوب می‌شود که اطمینان و اعتماد را القا می‌کند.

رنگ سال چگونه تعیین می‌شود؟

شرکت «پانتون» می‌گوید که رنگ انتخاب شده برای هر سال، نتیجۀ تحلیل روندها است و کارشناسان رنگ در این شرکت، تاثیرات رنگ‌های جدید را در سراسر جهان بررسی می‌کنند؛ از جمله تاثیر این رنگ‌ها بر صنعت سرگرمی و فیلمسازی، مد و هنر و طراحی، مقاصد محبوب گردشگری، سبک‌های جدید زندگی، سبک‌های بازی، فناوری‌های جدید، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و حتی رویدادهای ورزشی.

پیش از این در سال ۲۰۲۱ میلادی «پانتون» دو رنگ زرد و طیفی از خاکستری را به عنوان رنگ سال برگزید.

 

منبع: یورونیوز
کد مطلب: ۳۵۶۷۱۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت