روایت جواد علیزاده از کاریکاتور محمدرضا پهلوی

نمایشگاه آثار کارتون و کاریکاتور جواد علیزاده با عنوان «پایان» در حوزه هنری همزمان با ایام‌الله دهه فجر برپا می‌شود.

روایت جواد علیزاده از کاریکاتور محمدرضا پهلوی

مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در تازه‌ترین فعالیت‌های خود نمایشگاه کارتون و کاریکاتور جواد علیزاده با عنوان «پایان» را روز یکشنبه، ۱۷ بهمن‌ماه در گالری عالی برپا می‌کند.

جواد علیزاده، کارتونیست کشورمان، در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در بهمن ۱۳۵۷، نقشی پررنگ در مبارزات مردم ایران داشت و با آثارش، برگی پرافتخار در تاریخ مطبوعات ایران رقم زد. یکی از آثار شاخص و ماندگار این هنرمند، کاریکاتوری است از چهره محمدرضا پهلوی که با نام «پایان» در بهمن ۱۳۵۷ در روزنامه کیهان منتشر شد.

روایت علیزاده از این طرح، خواندنی است: «تقریبا همه کاریکاتوریست‌ها آرزویشان این بود که بتوانند کاریکاتوری از چهره شاه بزنند؛ وقتی انقلاب شد، این آرزو برآورده شد و همه ما یک تصویر ذهنی از شاه داشتیم و توانستیم این طرح‌ها را به شکل کاریکاتور ارائه کنیم. این طرح در زمان پیروزی انقلاب در روزنامه کیهان چاپ شد.

مفهوم پایان، بیشتر در ارتباط با فیلم‌های سینمایی موضوعیت داشت و من نیز می‌خواستم بگویم شاه به پایان دوره اش رسیده است. برخی‌ها وقتی این کاریکاتورها چاپ شد، به ما می‌گفتند که شاه برمی گردد و هراس داشتند. من این کار را با روان نویس پنتل ژاپنی کار کردم. هنوز دوره کار کردن با راپید شروع نشده بود. این طرح‌ها خیلی زود جای ثابتی در روزنامه پیدا کرد و از صفحات داخلی (صفحه افکار عمومی) به صفحه آخر روزنامه منتقل شد که هنوز این سنت در بعضی از روزنامه‌ها تکرار می‌شود.»

نمایشگاه آثار کارتون و کاریکاتور جواد علیزاده با عنوان «پایان» یکشنبه ۱۷ بهمن‌ماه ساعت ۱۱ در گالری ابوالفضل عالی به نشانی خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ افتتاح می‌شود. این نمایشگاه از ۱۸ الی ۲۷ بهمن‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۸ روزهای شنبه تا چهارشنبه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

منبع: ایسنا
کد مطلب: ۳۵۷۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت