نسخه‌ دیجیتال تابلوهای نقاشی موزه ملی در دسترس بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد

رئیس کل موزه ملی ایران اعلام کرد: تعدادی از تابلوهای نقاشی موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی به صورت دیجیتال در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده می‌شود.

نسخه‌ دیجیتال تابلوهای نقاشی موزه ملی در دسترس بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد

 جبرئیل نوکنده اعلام کرد: همه تابلوهای نقاشی موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی این موزه قرار است به صورت دیجیتال مستندنگاری شوند.

 

رییس کل موزه ملی ایران گفت: در تعطیلات نوروز و به منظور رفاه بازدیدکنندگان، تعدادی از تابلوهای نقاشی موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی با امکان دیدن تمامی جزئیات در نمایشگرهای لمسی بارگذاری شده و در دسترس بازدیدکنندگان موزه قرار گرفته است.

 

نوکنده درباره نحوه این مستندنگاری اظهار داشت: ابتدا از آثار منتخب به روش گیگاپیکسلی عکاسی شده که در نتیجه تصویر نهایی آن با کیفیت بسیار بالا و نمایش بیشترین جزئیات ممکن است. این تابلوهای دیجیتال‌شده در حال حاضر در قالب سامانه مولتی رزولوشن در نمایشگرهای تعاملی این موزه در دسترس عموم قرار گرفته است.

 

نوکنده تصریح کرد: با این روش بازدیدکنندگان می‌توانند با لمس نمایشگر اطلاعات و جزییات بیشتری از تابلوهای نقاشی را با بزرگنمایی در این سامانه مشاهده کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: این سامانه در مرحله اول، اطلاعات و تصاویر مربوط به پنج تابلو نقاشی از ادوار گوناگون هنر ایران دوران اسلامی را به نمایش می‌گذارد. این تابلوها شامل نقاشی دیواری مربوط به سده سوم هجری قمری از تپه تاکستان یا تپه وینیارد، قطعه نگارگری مکتب شیراز از دوره تیموری، نقاشی رنگ روغن روی بوم موسوم به نبرد گنجه و نقاشی قهوه‌خانه‌ای عزیمت حضرت مسلم از مدینه به کوفه مربوط به دوره قاجار، تابلو نقاشی رنگ روغن جنگ شاه اسماعیل و محمد خان شیبانی مربوط به دوره قاجار است.

 

 

 

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۵۸۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت