باشگاه ۸ بیتی نابود شد؛ موزه تاریخی کامپیوتر قربانی حمله روسیه به اوکراین

موزه «باشگاه 8 بیتی» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های کامپیوتری خصوصی اوکراین به دنبال محاصره «ماریوپل» تخریب شد. مالک این موزه در پستی در فیسبوک اعلام کرد که موزه کامپیوتری باشگاه 8 بیتی به چه سرنوشتی دچار شده است.

باشگاه ۸ بیتی نابود شد؛ موزه تاریخی کامپیوتر قربانی حمله روسیه به اوکراین

«دمیتری چرپانوف»، مالک موزه کامپیوتری شهر ماریوپل چند روز پیش در پستی در این باره نوشت: «تمام شد، موزه کامپیوتری ماریوپل از بین رفت. تمام چیزی که از کلکسیون 15 ساله من باقی مانده، اندک خاطراتی بر روی فیسبوک، وب‌سایت و ایستگاه رادیویی موزه است.»

 

مجموعه باشگاه 8 بیتی شامل بیش از 500 قطعه از تاریخ دنیای کامپیوتر و اقلامی به قدمت دهه 1950 است. این موزه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین کلکسیون‌های تاریخ کامپیوترهای شوروی در جهان توصیف شده است.

چرپانوف در حدود بیش از یک دهه بسیاری از کامپیوترهای این موزه را گردآوری و احیا کرده بود. نکته دردناک درباره نابودی این موزه این است که باشگاه 8 بیتی شامل تاریخ مشترکی میان مردم اوکراین و روسیه بود.

مالک این موزه خوشبختانه زنده است اما مثل بسیاری از ساکنان ماریوپل خانه و زندگی خود را از دست داده. او از طریق یک حساب پی‌پل برای خودش و سایر شهروندان اوکراینی از مردم دنیا درخواست کمک کرده است. از زمان آغاز حمله روسیه، حدود 10 میلیون نفر مجبور به نقل مکان شده‌اند و بزرگ‌ترین بحران پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم به وجود آمده است.

با تداوم جنگ اوکراین و روسیه، بسیاری از شرکت‌های دنیای فناوری فعالیت‌های خود را در روسیه متوقف کرده‌اند. از جمله این شرکت‌ها می‌توانیم به فیسبوک، یوتیوب، گوگل، سونی و نتفلیکس اشاره کنیم. از آن سو، روسیه هم قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای فعالیت شرکت‌ها، به‌ویژه شرکت‌های حوزه تولید محتوا در نظر گرفته و باعث شده خیلی از این کمپانی‌ها فعالیت‌های خود را متوقف کنند. جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد.

 

منبع: دیجیاتو
کد مطلب: ۳۵۸۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت