پربازدیدترین موزه‌های جهان در دوران کرونا

موزه لوور، موزه بریتانیا و موزه ملی چین از جمله پربازدیدترین موزه‌های جهان در دوران کرونا بودند.

پربازدیدترین موزه‌های جهان در دوران کرونا

صنعت گردشگری بین‌المللی در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا در تمام جاذبه‌های توریستی از جمله موزه‌ها با کاهش آمار بازدیدکنندگان روبه‌رو شد. با این حال موزه‌های معروف جهان با وجود تعطیلی‌های طولانی و غیبت گردشگران خارجی همچنان بازدیدکنندگان خود را داشتند. 

مجمع جهانی اقتصاد در مطلبی هشت موزه پربازدید سال ۲۰۲۰ را معرفی کرده است که در ادامه به آن‌ها می پردازیم.

موزه لوور، پاریس

موزه لوور با رکوردی که در حوزه تعداد بازدیدکننده به جا گذاشته، بی‌تردید یکی از معروف‌ترین موزه‌های جهان است. این موزه ۶۰ هزار و ۶۰۰ متری محل نگهداری بیش از ۳۸۰ هزار شیء و یک مجموعه دائمی است. در این موزه امکان بازدید از برخی از معروف‌ترین مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و طراحی‌ها وجود دارد و از مهمترین آثار موجود در آن می‌توان به تابلوی مونالیزا از لئوناردو داوینچی و مجسمه ونوس یا تندیس آفرودیت اشاره کرد.  

موزه لوور علاوه بر برخورداری از یک مجموعه ممتاز، به لطف مخروط معروفی که ای. ام. پی ، معمار آمریکایی چینی تبار این بنا، طراحی کرده به نوبه خود یک بنای دیدنی به شمار می‌رود.

پربازدیدترین موزه‌های جهان در دوران کرونا

موزه لوور در سالهای اخیر تلاش کرده جریان بازدیدکنندگان و شرایط بازدید را مدیریت کند. از این رو، متولیان این موزه فرانسوی حتی در دوران پیش از شیوع کرونا نیز افراد را، به ویژه در روزهای اوج تابستان، به رزرو برخط بلیت تشویق می‌کردند. این دست از اقدامات به دست اندرکاران این موزه اجازه داد تعداد بازدیدکنندگان روزانه را تحت کنترل درآورده و با مدیریت حجم بازدیدکنندگان تجربه لذتبخش‌تری را برای آنها فراهم کنند.

نمایشگاه لئوناردو داوینچی موزه لوور که به مناسبت پانصدمین سالمرگ این هنرمند معروف به مدت چهار ماه در سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹ برگزار شد، حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار بازدیدکننده داشت.

این موزه در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بازدیدکننده داشت.  

موزه لوور در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد تمام مجموعه آثار هنری خود را به صورت برخط به نمایش می‌گذارد.

موزه ملی چین، پکن

دومین موزه پربازدید جهان در سال ظهور کرونا موزه ملی چین در پکن بود. این موزه محل نگهداری ۱ میلیون و ۳۰۰ شیء است که در مجموعه‌ای از گالری‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند. گالری‌های مذکور محلی برای تماشای همه چیز از سرامیک‌ها و خطاطی‌های باستانی و گنجینه‌های یشم و برنز گرفته تا مجسمه‌های بودا و آثار هنری در سبک سوسیال رئالیسم (واقع‌گری اجتماعی) هستند.

پربازدیدترین موزه‌های جهان در دوران کرونا

نمایشگاه‌هایی که به تازگی در این موزه برپا شده‌اند مضامین متنوعی از دنیای هنر، فرهنگ، تاریخ و سیاست را دربرمی‌گیرند. از جمله این نمایشگاه‌ها می‌توان به قدرت حقیقت: به مناسبت دویستمین سالگرد تولد کارل مارکس، سفر برگشت به خانه: نمایشگاهی از یادگارهای چینی بازگردانده شده از ایتالیا و شکوه آسیا: نمایشگاهی از تمدن های آسیایی اشاره کرد.

موزه ملی چین در سال ۲۰۲۰ حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بازدیدکننده داشت.

تیت مدرن لندن

موزه تیت مدرن لندن با یک میلیون و ۴۳۰ هزار بازدیدکننده سومین موزه پربازدید سال ۲۰۲۰ بود.

بازدیدکنندگان از این موزه شانس تماشای کلکسیونی از هنر مدرن و معاصر بریتانیا و جهان را از سال ۱۹۰۰ میلادی تا به امروز خواهند داشت. تابلوی دو لته‌ای مرلین مونرو از اندی وارهول یکی از مهمترین و دیدنی‌ترین آثار موجود در این مجموعه است.

پربازدیدترین موزه‌های جهان در دوران کرونا

موزه تیت مدرن لندن که سال ۲۰۰۰ تاسیس شد، در سال ۲۰۲۰ بیستمین سال فعالیت خود را جشن می‌گرفت.

موزه‌های واتیکان، شهر واتیکان

موزه‌های واتیکان آثاری از کلکسیون کلیسای کاتولیک و پاپ در گذر قرن‌ها را به نمایش می‌گذارند. این موزه‌ها شامل حدود ۷۰ هزار اثر از جمله مجسمه‌های رومی و آثار هنری متعلق به دوران رنسانس هستند.

پربازدیدترین موزه‌های جهان در دوران کرونا

موزه‌های واتیکان که در اوایل قرن شانزدهم میلادی تاسیس شدند، در سال ۲۰۱۹ حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار بازدیدکننده داشتند. آمار بازدیدکنندگان این مجموعه در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا ۸۱ درصد کاهش یافت اما با این وجود این موزه‌ها همچنان در جایگاه چهارمین موزه پربازدید جهان قرار گرفتند. این موزه‌ها در سال ۲۰۲۰ حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بازدیدکننده داشت.

موزه بریتانیا، لندن

موزه بریتانیا با یک میلیون و ۲۸۰ بازدیدکننده، دومین موزه انگلیسی در فهرست پربازدیدترین موزه‌های سال ۲۰۲۰ است.

موزه بریتانیا اولین موزه ملی عمومی در جهان بود. در این موزه حدود ۸ میلیون اثر در حوزه تاریخ، هنر و فرهنگ نگهداری می‌شود.

یکی از مهمترین نمایشگاه‌های موزه بریتانیا در سالهای اخیر موزه‌ای بود که در سال ۲۰۱۹ با الهام از مشرق زمین با عنوان تاثیر دنیای اسلام بر هنر غربی برگزار شد. این نمایشگاه با همکاری موزه هنرهای اسلامی مالزی در کوالالامپور برگزار شد و آثار آن بازه ای برابر با ۵ قرن را دربرمی‌گرفت.

پربازدیدترین موزه‌های جهان در دوران کرونا

سنگ روزتا یا رَشید یکی از مهمترین اشیاء موجود در مجموعه موزه بریتانیاست. این یادگار تاریخی که از مهمترین کشفیات دنیای باستان به شمار می‌رود سنگ سنگ‌نبشته‌ای از دوران مصر باستان است که در پیشرفت معاصر و درک نوشتار هیروگلیف ابزاری سودمند بوده‌ است.  

نگارخانه ملی لندن

نگارخانه ملی لندن که یک جاذبه گردشگری معروف در مرکز شهر پایتخت انگلستان است، در سال ۱۸۲۴ افتتاح شد. این موزه حاوی مجموعه‌ای مشتمل بر بیش از دو هزار و ۳۰۰ نقاشی از اواسط سده سیزدهم میلادی تا سده نوزدهم میلادی است.

گل‌های آفتابگردان با پس‌زمینه زرد اثر ونسان ونگوگ و بانوی صخره ها از لئوناردو داوینچی از جمله آثار شاخص موجود در این موزه هستند.

پربازدیدترین موزه‌های جهان در دوران کرونا

نگارخانه ملی لندن در سال ۲۰۲۰ یک میلیون و ۲۰۰ بازدیدکننده داشت و بنابراین می‌توان آن را ششمین موزه پربازدید دوران پساکرونا نامید.

موزه تاریخ طبیعی لندن

بازدیدکنندگان از موزه تاریخ طبیغی لندن می‌توانند از مجموعه ۸۰ میلیونی این موزه بازدید کنند. این مجموعه پنج سوژه اصلی از جمله گیاه شناسی، حشره شناسی، کانی شناسی، دیرین شناسی و جانورشناسی دارد. با این حال موزه تاریخ طبیعی لندن بیشتر به نمایشگاه‌های خود از دایناسورها شناخته می‌شود.

پربازدیدترین موزه‌های جهان در دوران کرونا

این موزه یکی از چند موزه‌ای بود که وضعیت اضطراری آب و هوایی اعلام و در سال ۲۰۲۱ در مجموعه‌ای از رویدادها در کنفرانس مقابله با تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به کاپ۲۶ (COP۲۶)  در گلاسکو مشارکت کرد.

موزه تاریخ طبیعی لندن در سال ۲۰۲۰ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازدیدکننده داشت و با نگارخانه ملی لندن به طور مشترک در جایگاه ششمین موزه پربازدید سال نشست.

موزه هنر متروپولیتن، نیویورک

دهمین موزه پربازدید دوران کرونا موزه هنر متروپلیتن در نیویورک بود. این موزه بزرگترین موزه هنر آمریکاست و بیش از ۲ میلیون اثر در مجموعه دائم خود دارد.

موزه هنر متروپولیتن به برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ و جذاب از جمله نمایشگاه میکل آنژ: طراح الهی (Michelangelo: Divine Draftsman and Designer) شناخته می‌شود که در سال ۲۰۱۸ برپا شد و رکورد شکست. این موزه در سال ۲۰۲۰ یک میلیون و ۱۳۰ هزار بازدیدکننده داشت.

پربازدیدترین موزه‌های جهان در دوران کرونا

موزه هنر متروپولیتن در سال ۱۸۷۹ برای عرضه و آموزش هنر به مردم آمریکا تاسیس شد.

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۵۸۵۲۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت