لنگه کفش سرقتی مجسمه تناولی چقدر می‌ارزید؟

مدتی از خبر به سرقت رفتن لنگه کفش مجسمه پرویز تناولی در پارک شفق تهران می‌گذرد و تندیس تناولی، دختر پرویز تناولی می‌گوید هزینه برآورد شده برای مرمت دوباره این اثر حدود ۴۰ میلیون تومان تخمین زده شده است.

لنگه کفش سرقتی مجسمه تناولی چقدر می‌ارزید؟

تندیس تناولی که مدیریت موزه تناولی را نیز برعهده دارد، با اشاره به این نکته که مرمت لنگه کفش به سرقت رفته برعهده موزه تناولی خواهد بود، درباره قیمت تخمین‌زده‌شده برای مرمت دوباره این لنگه کفش چنین گفت: «هزینه برآورد شده برای مرمت دوباره این اثر حدود ۴۰ میلیون تومان تخمین زده شده و این قیمت بر اساس ارزش برنز که در حال حاضر به کیلویی ۱.۸۰ رسیده، تخمین زده شده است.»

او در ادامه با اشاره به این نکته که هزینه مرمت این اثر برعهده شهرداری خواهد بود، درباره قابل اعتماد بودن این ارگان چنین اظهار کرد: «خانم و آقایی که ملاقات کردیم جدید  هستند و خیلی معتمد و آگاه بودند. امیداورم همه چیز به خوبی پیش برود.»

پرویز تناولی از هنرمندان پرکاری محسوب می‌شود که تاکنون آثار زیادی را به موزه‌ها و شهرداری کشور اهدا کرده اما گویی که مسوولان وقت شهرداری و متولیان اماکنی که آثار در آن‌جا نصب شده‌اند، امانت‌دار خوبی نبوده‌اند؛ چراکه هر بار یا بخشی از آثار این هنرمند تخریب شده است و یا کلا به سرقت رفته‌ و اصلا دیگر دیده نشده‌ است.

تندیس «تقدیس» یکی از این کارهاست که بارها در اصفهان مورد سرقت واقع شد و آخرین بار پس از مرمت این اثر توسط مسیح احمدی (شاگرد تناولی)، پنجم اسفندماه ۹۹ بار دیگر به سرقت رفت و دیگر دیده نشد.

لنگه کفش سرقتی مجسمه تناولی چقدر می‌ارزید؟
تندیس «تقدیس»، پیش از سرقت بخش میانی

پرویز تناولی در واکنش به این سرقت، چنین اظهار کرده بود: «زمانی که غلامرضا نیک‌پی، شهردار وقت تهران شروع به استفاده از گلدان در فضای شهر کرد، خیلی از این گلدان‌ها به سرقت رفت و وقتی به او گفتند که چرا همچنان به کار خود ادامه می‌دهی؟ پاسخ داد: آن‌قدر در شهر گل می‌کارم که مردم به دیدن آن عادت کنند و دیگر گلدان‌ها را ندزدند. در مورد مجسمه‌های شهری نیز همین قاعده باید برقرار باشد. باید شهرداری‌ها آن‌قدر مجسمه بسازند و بخرند و در معرض دید عموم قرار بدهند تا مردم چشمشان به دیدن این آثار هنری عادت کند. به عقیده من سرقت مجسمه‌ها در اصفهان صرفاً جنبه مادی دارد و اگر به‌تبع آن شروع به انتقال آثار شهری به موزه کنند، دزدها برنده‌ شده‌اند. شهرداری اصفهان نباید اجازه بدهد که دزدها برنده شوند.»

علاوه بر مجسمه «تقدیس» که به دیار فراموشی سپرده شد، پیشتر مجموعه «فرهاد کوه‌کن» تناولی نیز مورد بی‌مهری قرار گرفته بود.

هم‌زمان با خریداری تندیس «تقدیس»، مجموعه «فرهاد کوه‌کن» که شامل چهار نقش برجسته مسی بود نیز از سوی پرویز تناولی به مردم اصفهان اهدا شد و به موزه هنرهای معاصر این شهر انتقال یافت؛ اما سال‌هاست که یکی از این چهار اثر گم‌شده و پیگیری‌ها برای پیدا شدن آن بی‌ثمر مانده است.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۵۸۷۲۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت