رمضان به روایت نقاشان

فضای روحانی ماه مبارک رمضان در طول سال‌ها، بسیاری از نقاشان و مستشرقان را به سمت ترسیم صحنه‌هایی با حال و هوای رمضان برده است.

رمضان به روایت نقاشان

به گزارش سرنا  به نقل از الجزیره، کشورهای مختلف اسلامی، با آغاز ماه رمضان هر کدام به شیوه‌ای خود را آماده این ماه می‌کنند. از آغازین سده‌های اسلام تا کنون، با شروع ماه مبارک رمضان حال و هوای خاص و متفاوتی شهرها و کشورهای اسلامی را فرا می‌گیرد که همین امر سبب شده تا نقاشان بسیاری در پی به تصویر کشیدن این فضای معنوی حاکم بر زندگی مردم در کشورهای اسلامی، باشند.

در ادامه این گزارش چند نقاشی با حال و هوای ماه رمضان را می‌بینید:

محسن أبو العزم، نقاش مصری، با بصیرتی که نسبت به جامعه مصر داشته است، چند تابلو را با فضای ماه رمضان در این کشور عرب زبان ترسیم کرده است که یکی از آن‌ها را در زیر می‌بینید:

رمضان به روایت نقاشان

فانوس که در این تصویر در  دست یک پسر بچه ترسیم شده است، در جوامع عربی نمادی از ماه رمضان است. مردی که در کنار او ایستاده و طبلی در دست دارد نیز در حال اجرای سنت مسحراتی است. بر اساس این سنت، اشخاصی در کوچه ها و خیابان‌ها رسیدن وقت سحر را اعلام و اهالی را از خواب بیدار می‌کنند.

تابلو زیر نیز اثر دیگری از این نقاش به نام «فروشنده باقلا» است. باقلا به عنوان یکی از خوراکی های اصلی مصریان در سحرگاه رمضان مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقاش در این تابلو شور و شوق مردم محله‌، برای خرید خوراکی رمضانی محبوبشان را به نمایش گذاشته است.

رمضان به روایت نقاشان

عماد أبو شتیة، هنرمند فلسطینی ـ اردنی، در تابلو «رمضان» زنی فلسطینی را ترسیم کرده، در حالی که فانوسی در دست دارد و کبوتر سفیدی نیز مقابلش قرار گرفته. لباس سنتی این زن نشان دهنده هویت فلسطینی اوست. همچنین مسجدالاقصی نیز به وضوح در تصویر قابل مشاهده است. حلال ماه بزرگی نیز بر روی مسجدالاقصی ترسیم شده که نشان دهنده‌ی آغاز ماه مبارک رمضان است.

رمضان به روایت نقاشان

تابلو زیر نیز اثر یک شرق شناس فرانسوی است. این تابلو نماز خواندن چند مسافر مسلمان در صحرایی در مراکش و در ماه رمضان را نشان می‌دهد:

رمضان به روایت نقاشان

منبع: ایسنا
کد مطلب: ۳۵۹۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت