رونمایی از دو قرآن‌ نفیس خطی در موزه رضا عباسی

مدیر موزه رضاعباسی گفت: همزمان با شب‌های قدر و برای نخستین بار دو قرآن نفیس خطی مربوط به قرن ١٠ و ١١ هجری قمری از گنجینه این موزه رونمایی شد.

رونمایی از دو قرآن‌ نفیس خطی در موزه رضا عباسی

ناهید نجفی خلج  اظهار داشت: در تالار خوشنویسی موزه رضا عباسی دست‌نوشته‌هایی به خطوط کوفی، نسخ و ثلث بر صفحات مُذَهب از قرآن کریم که نمونه‌هایی از شیوه‌های نخستین نگارش در دوره اسلامی است به نمایش گذاشته شده است.

مدیر موزه رضاعباسی افزود: این آثار دست نوشته خطی موزه در همه زمان‌ها در معرض دید عموم قرار دارند و اکنون دو قرآن نفیس خطی رونمایی شده در کنار این آثار به نمایش گذاشته می‌شوند.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه در خصوص این قرآن‌ها که از قرآن‌های خطی سده ۱۰ و ۱۱ هجری قمری است آن است که تاکنون نمایش داده نشده بودند و برای نخستین بار است که در معرض دید عموم گذاشته شده است.

نجفی خلج توضیح داد:  یکی از این قرآن ها متعلق به قرن ۱۰ هجری قمری و کتاب قرآن کامل است که در سال ۱۱۲۴ هجری قمری وقف شده و دارای تذهیب با مکتب شیرازی و به خط محقق و نسخ نگارش شده است.  

مدیر موزه رضا عباسی اظهار داشت: نسخه دیگر این قرآن ها که متعلق به سده ۱۰ و ۱۱ هجری قمری است،  به خط ثلث و نسخ  نگارش شده و دارای جلد چرم وآستر و بدرقه عثمانی است و سرسوره ها به خط ثلث نوشته است.  

مدیر موزه رضا عباسی خاطرنشان کرد: این قرآن های نفیس تا اطلاع ثانوی در این موزه در معرض نمایش عمومی هستند و علاقه مندان می توانند همه روزه (بجز روزهای سوگواری ) از ساعت ۹ تا ۱۹به موزه مراجعه کنند.

همزمان با ماه مبارک رمضان، نیایش در گلستان شامل بیش از ۴۰ اثر منتخب قرآن های نفیس طوماری قرن ۹ هجری قمری به خط زیبای غبار، نسخه های ارزشمندی به قلم   آقاجان پرتو به خط نسخ و اسدالله شیرازی به خط نستعلیق و قرآنی به قلم زر همراه با ترجمه در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ برپاست.

همچنین هفته گذشته نمایشگاه خوشنویسی هزار سال کتابت قرآن شامل آثار خوشنویسی با مضمون آیات قرآنی در موزه خط و کتابت میرعماد در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران افتتاح شد.

این نمایشگاه که شامل ۴۰ نسخه از نفیس‌ترین آثار قرآنی، ادعیه و احادیث شامل ۱۰ قرن هنر خوشنویسی از قرن چهارم هجری قمری است و دربرگیرنده نمونه‌های ممتازی از خطوط کوفی، ثلث، نسخ، توقیع رقاع، ریحان، محقق و نستعلیق ، به رقم خوشنویسان صاحب نامی چون یاقوت مستعصمی، احمد نیریزی، احمد شاملو، عبدالغفار، محمد هاشم، سید عباس سید احمدیان و میرعماد حسنی سیفی قزوینی است تا دو هفته دایر است. علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه (به غیر از ایام سوگواری) از ساعت ۹ تا ۱۸ به مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۵۹۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت