«مرلین مونرو» گران‌ترین اثر هنری قرن بیستم می‌شود

پیش‌بینی می‌شود یکی از چهار پرتره اندی وارهول از «مرلین مونرو»، در حراجی بهاره کریستیز عنوان گران‌ترین اثر هنری قرن بیستم را به دست آورد.

«مرلین مونرو» گران‌ترین اثر هنری قرن بیستم می‌شود

اندی وارهول، هنرمند سرشناس آمریکایی، در سال ۱۹۶۴ پنج پرتره از مرلین مونرو کشید که در سال ۱۹۶۲ براثر مصرف بیش از حد مواد مخدر درگذشته بود. چهار مورد از این پرتره‌ها، که هرکدام رنگ پس زمینه متفاوتی دارند، بعدها به مجموعه گلوله (Shot) معروف شدند. ماجرای از آن جا شروع شد که وارهول این چهار پرتره را در استودیوی خود موسوم به فکتوری نگهداری می‌کرد تا این که یکی از دوستانش خواست به آنها شلیک کند! از آنجایی که واژه shoot در انگلیسی علاوه بر شلیک کردن معنی عکس گرفتن هم می‌دهد، وارهول با این خواسته موافقت کرد و دوستش نیز یک تفنگ از کیفش درآورد و به پرتره‌ها شلیک کرد! البته این نقاشی‌ها بعدها ترمیم شدند.

 «مرلین مونرو» گران‌ترین اثر هنری قرن بیستم می‌شود 

 اندی وارهول

 

حالا قرار است یکی از این پرتره‌ها که پس زمینه آبی دارد، در حراج بهاره کریستیز به مزایده گذاشته شود. ارزش تخمینی این این تابلوی ۱۰۰*۱۰۰ سانتی متری که Shot Sage Blue Marilyn  نام دارد، ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. اگر پیش‌بینی کارشناسان کریستیز درست از آب درآید، این تابلو به گرانترین اثر هنری قرن بیستم تبدیل خواهد شد.

 

در حال حاضر گران‌ترین اثر هنری قرن بیستم تابلوی زنان الجزایر (Women of Algiers) از پابلو پیکاسوست که در سال ۲۰۱۵ در یک حراجی به قیمت ۱۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار چکش خورد.

رکورد گران‌ترین اثر حراج شده از اندی وارهول نیز در اختیار تابلوی تصادف ماشین نقره‌ای (Silver Car Crash) است که در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۱۰۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروخته شد.

 «مرلین مونرو» گران‌ترین اثر هنری قرن بیستم می‌شود 

  «تصادف ماشین نقره‌ای»

از دیگر آثار مهمی که در حراجی پیش‌روی کریستیز چکش خواهند خورد می‌توان به پرتره هنرمند به عنوان یک جوان رها شده (۱۹۸۲) از ژان میشل باسکیت و تابلوی بدون عنوان اثر مارک روتکو اشاره کرد که ارزش تخمینیشان به ترتیب ۳۰ و ۸۰ میلیون دلار برآورد شده است.

کریستیز در این حراجی همچنین سه تابلوی رنگ روغن از کلود مونه را به مزایده خواهد گذاشت که پیش‌بینی می‌شود هر کدام به قیمت بالای ۳۰ میلیون دلار فروخته شوند.

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۵۹۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت