تصاویری از نقاشی هایی با موضوع قهوه

«قهوه» نوشیدنی محبوب بسیاری از مردم دنیاست که مورد توجه برخی از هنرمندان نیز قرار گرفته و بهانه‌ای برای خلق چندین تابلو نقاشی شده است.

تصاویری از نقاشی هایی با موضوع قهوه

یوهان سباستیان باخ ـ آهنگساز معروف آلمانی ـ از عاشقان قهوه بود. او روزانه ۲۰ تا ۳۰ فنجان قهوه می‌نوشید. یکی از قطعات او به نام (Aka the coffee cantata) نیز درباره دختری است که علاقه زیادی به قهوه دارد اما پدرش او را از خوردن این نوشیدنی محبوب منع می‌کند؛ زیرا معتقد است به سلامتی‌اش آسیب می‌رساند.

باید گفت که باخ در عشق به قهوه تنها نیست و این نوشیدنی محبوبیت زیادی در تمام دنیا دارد. همچنین قهوه منبع الهامی برای شاعران، نقاشان و ادیبان نیز بوده است.

محمود درویش در وصف قهوه گفته است: «قهوه خاطرات است ... خاطرات کسانی که فنجانی از آن را با ما در مکانی آکنده از اندوه نوشیدند.»

در ادامه این گزارش نگاهی خواهیم داشت بر چند تابلو نقاشی از نقاشان معروف جهان، با موضوع «قهوه».

قهوه دونفره

تابلو زیراثر ادوارد مونک ـ نقاش نروژی ـ یک زوج مسن را در حال نوشیدن قهوه نشان می‌دهد. نام این تابلو که حدودا در سال ۱۸۸۳ ترسیم شده، «At The Coffee Table» است.

تصاویری از نقاشی هایی با موضوع قهوه

تابلو بیش از آنکه نشان‌دهنده شور و حرارتِ عشق میان زوج مسن باشد، آرامش و سازگاری میان آنان را به نمایش گذاشته است. برگ‌های سبزی که در نقاشی نمایان است، گرما و آرامش خانه را دو چندان کرده است. رنگ‌ها درهم آمیخته شده و از هم پیشی نگرفته‌اند، همه چیز در این تابلو آرام به نظر می‌رسد؛ میزی ساده، آراسته به فنجان‌های قهوه.

این اثر به مکتب امپرسیونیسم تعلق دارد که در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ توسط کلود مونه ـ نقاش فرانسوی ـ ظهور کرد. در این سبک از نقاشی، هنرمند برداشت خودش از صحنه‌ها را به تصویر می‌کشد نه آنچه در واقعیت وجود دارد. یعنی نقاش احساس خودش نسبت به آنچه را می‌بیند به تصویر می‌کشد.

هویت چهره‌ها واضح نیست که این هم از ویژگی‌های سبک امپرسیونیسم است. این ویژگی به بیننده فرصت می‌دهد تا خود را به جای هر کدام از شخصیت‌های نقاشی قرار دهد و خودش را در آن موقعیت تصور کند.

همچنین در ترسیم دکور اتاق صرفه‌جویی شده و تنها میز و صندلی است که واضح به چشم می‌آید و این چیزی است که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. بدین ترتیب بیننده فضای نقاشی را دور از خود تصور نمی‌کند و می‌تواند احساس کند که به خانه خودش شبیه است.

قهوه در تنهایی

قهوه نوشیدن در تابلوهای نقاش همیشه به صورت دسته‌جمعی و یا دونفری نبوده است. نمونه‌هایی وجود دارد که در آن یک نفر به تنهایی با فنجان قهوه ترسیم شده است. هنری ماتیس ـ نقاش فرانسوی ـ تابلو زیر با عنوان «Laurette’s Head With a Coffee Cup» را در سال ۱۹۱۷ ترسیم کرده است. تابلویی که در آن سر یک دختر در کنار یک فنجان قهوه دیده می‌شود. چشمان دختر در کنار فنجان قهوه غمگین وخسته به نظر می‌رسد و هاله سیاهی زیر چشمانش را پوشانده، گویی قهوه آخرین پناه او برای فرار از مشکلات باشد.

تصاویری از نقاشی هایی با موضوع قهوه

قهوه در جمع دوستان

«Daniel Ridgway Knight» نقاش آمریکایی است که تابلو زیر را با عنوان (Coffee In The Garden) در اواخر قرن ۱۹ ترسیم کرده است. در این اثر دو همسایه همراه با فرزندانشان در فضای باز، قهوه می‌نوشند. این نقاش در آثارش زندگی ساده روستایی را به نمایش می‌گذاشت و سبکش تلفیقی از امپرسیونیسم و رئالیسم بود. در این نقاشی تصویری پانوراما از روستایی در فرانسه را می‌بینیم که در آن به جزئیات هم دقت شده است. سادگی و صمیمیت اولین چیزی است که در این تابلو به چشم می‌آید. نقاش در اینجا بیشتر از اینکه تمرکزش روی خود قهوه باشد، روی سنت قهوه‌خوری دوستانه و جمعی است.

تصاویری از نقاشی هایی با موضوع قهوه

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۲۳۵۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت