قیمت یک نقاشی به ۱۵۰ میلیارد تومان رسید

یکی از نقاشی‌های مشهورترین دوره‌های فعالیت پیت موندریان ممکن است در یک حراجی به قیمت بیش از ۵۰ میلیون دلار به فروش برسد.

قیمت یک نقاشی به ۱۵۰ میلیارد تومان رسید

حراجی ساتبیز در ماه نوامبر میزبان تابلو نقاشی «ترکیب شماره ۲» اثر «پیت موندریان» (Piet Mondrian) نقاش مشهور هلندی خواهند بود. به گفته مسوولان حراجی ساتبیز، این نقاشی ممکن است به قیمت بیش از ۵۰ میلیون دلار به فروش برسد؛ این یعنی قیمت کنونی «ترکیب شماره ۲» بیست برابر بیشتر از آخرین باری است که به فروش رسید.

 

«موندریان» در سال ۱۹۳۰ میلادی و در دوران سکونتش در پاریس یعنی زمانی که سبک نقاشی مشبک انتزاعی را جدی‌تر گرفته بود این نقاشی را خلق کرد. «پیت موندریان» این روزها بیشتر برای خلق تابلوهای نقاشی مشبکی شناخته می‌شود که در آن‌ها از خطوط مشکی و رنگ‌های اصلی استفاده شده بود.

«ترکیب شماره ۲» در حقیقت یکی از نقاشی‌های مجموعه مشهوری است که بر روی بوم‌های مربعی شکل خلق شده‌اند. اغلب این نقاشی‌ها در مجموعه موزه‌ها نگهداری می‌شوند و به ندرت از بازار مجموعه‌داران خصوصی سر در می‌آورند.

حالا این نقاشی شانس شکستن رکورد گران‌ترین اثر هنری «پیت موندریان» را دارد، چراکه در حال حاضر عنوان گران‌ترین نقاشی «موندریان» به تابلو نقاشی «ترکیب شماره ۳» تعلق دارد که در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۵۰.۶ میلیون دلار فروخته شد.

«ترکیب شماره ۲» آخرین‌بار در سال ۱۹۸۳ به قیمت ۱.۲ میلیون دلار به یک مجموعه‌دار ژاپنی فروخته شد. در آن زمان هم این نقاشی به گران‌ترین اثر «موندریان» و گران‌ترین اثر هنری انتزاعی فروخته‌شده در حراجی تبدیل شد.

«جولیان داوز»، رئیس هنر امپرسیونیست و مدرن ساتبیز در نیویورک، به فوربس گفت، آخرین باری که «ترکیب شماره ۲» به حراج رفت، بازار هنر به طور کلی بسیار متفاوت و نسبت به امروز به مراتب کمتر جهانی و رقابتی بود. به گفته «داوز»، همراه با افزایش اندازه و ارزش کل بازار از سال ۱۹۸۳ تاکنون، آثار «موندریان» به طور خاص شاهد افزایش فوق العاده در ارزش بوده است.

«پیت موندریان» یکی از بنیان‌گذاران جنبش مدرن هلندی «د استایل» اغلب برای تابلوهای نقاشی کاملا انتزاعی که در دهه ۲۰ میلادی خلق کرده است، شناخته می‌شود. تابلوهای نقاشی که مشخصه اصلی آن‌ها خطوط ساده، مستطیل و رنگ‌های اصلی هستند.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۲۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت