در قالب یک جوابیه مطرح شد؛

جوابیه «نیاوران» به اعتراض روح‌الله جعفری/ مالک قانونی ارشاد است

روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران در پاسخ به اعتراض روح الله جعفری به برگزاری نمایشگاه مجموعه آثار «شهادت‌خوانی…» عنوان کرد که مالک قانونی تابلوهاست.

جوابیه «نیاوران» به اعتراض روح‌الله جعفری/ مالک قانونی ارشاد است

روح‌الله جعفری کارگردان، نویسنده، منتقد و پژوهشگر تئاتر ۱۷ مهرماه توضیحاتی درباره برگزاری بدون اجازه نمایشگاهی در فرهنگسرای نیاوران از تابلوهای نقاشی مرتبط با تئاتری که او با همراهی گروه «گیتی» در سال ۸۵ اجرا کرده بود، ارایه و نسبت به عدم کسب اجازه از خود، اعتراض کرد.

روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران بعد از انتشار این مصاحبه، جوابیه‌ای  صادر کرده که به شرح زیر است:

احتراماً، در اخبار صفحه هنر خبرگزاری مهر، مورخ ۱۷/‌۰۷/‌۱۴۰۱‬ مطلبی با عنوان «تابلوهایی که بدون اجازه روی دیوار نیاوران رفت / پاسخگویی هست؟» مبنی‌بر گفتگوی خبرنگار محترم مهر با جناب آقای روح‌الله جعفری، کارگردان، نویسنده، منتقد و پژوهشگر تئاتر درج شده است. خواهشمند است بر اساس قانون مطبوعات و به منظور رفع هرگونه سوء تفاهم و ابهام ایجاد شده، متن ذیل به عنوان جوابیه در همان صفحه منتشر شود.

طبق صورتجلسه رسمی که در مورخ ۱۵/‌۰۱/‌۸۶‬ و به امضای جناب آقای صادق خاموشی سرپرست و مدیر تولید نمایش «شهادت خوانی انسان‌های سرگشته‌ای که به بهای اندک مسیحشان را به صلیب کشیده‌اند از بهر آن‌که راست کردار بودند» و جناب آقای اصغر مهرآیین نماینده معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس وقت فرهنگسرای نیاوران) و در حضور شاهدان رسیده است، مطابق قرار قبلی مدیر تولید نمایش با معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این تابلوها (۷۲ اثر) پس از خلق در طی نمایش مذکور، به عنوان اموال دولتی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و این وزارتخانه مختار است از تابلوهای مذکور، در هر زمان و در هر مکان به صلاحدید خود استفاده نماید.

در این صورتجلسه جناب آقای صادق خاموشی به نمایندگی از خالقان آثار (نقاشان ذکر شده در صورتجلسه) صراحتاً اعلام می‌دارد که نقاشان این آثار هیچ‌گونه ادعای مادی و معنوی در حال حاضر و در آینده نسبت به این تابلوها نخواهند داشت و مالکیت تابلوهای نقاشی مورد نظر، با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.

طبق این صورتجلسه، جناب آقای اصغر مهرآیین نماینده تام‌الاختیار معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس وقت فرهنگسرای نیاوران) اعلام داشته که با تحویل گرفتن ۷۲ اثر نقاشی مذکور، تسویه حساب کامل و قطعی با مدیر تولید نمایش صورت گرفته است.

طبق بندهای فوق، آثار خلق شده، از سال ۱۳۸۶، در اختیار فرهنگسرای نیاوران قرار گرفته و این مجموعه به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مالک قانونی این تابلوها می‌باشد.

در این صورتجلسه نه تنها هیچ گونه اشاره‌ای به آقای روح‌الله جعفری به عنوان مالک آثار و یا نماینده هنرمندان نقاش نشده بلکه هرگونه حق اعتراض و ادعای مادی و معنوی نسبت به آثار خلق شده را نیز از گروه هنری سلب کرده است.

در نهایت، طبق صورتجلسه مذکور فرهنگسرای نیاوران این حق را برای خود قائل است که تابلوهای یاد شده را به مناسبت‌های مختلف، با ذکر نام نقاشان، در معرض تماشای عموم قرار دهد. شایان ذکر است فرهنگسرای نیاوران به هیچ عنوان منکر خلق این آثار در روند اجرای نمایش «شهادت خوانی انسان‌های سرگشته‌ای که به بهای اندک مسیحشان را به صلیب کشیده‌اند از بهر آن‌که راست کردار بودند» با نویسندگی و کارگردانی جناب آقای روح‌الله جعفری نبوده و چنان‌چه برنامه ریزی‌ای در زمینه باز تولید این اثر نمایشی ارزشمند وجود داشته باشد، از آن استقبال کرده و همزمان آثار یاد شده را در ترکیب با اجرای نمایش در معرض دید مخاطبان قرار خواهد داد.»

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۳۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت