رکورد گران‌ترین نقاشی «ون‌گوگ» شکسته می‌شود؟

یکی از نقاشی‌های منظره‌ای که توسط «ون‌گوگ» نقاش نام‌آشنای هلندی خلق شده است، از جمله آثار هنری است که از مجموعه هنری متعلق به بنیانگذار سابق مایکروسافت در حراجی ارائه خواهد شد و انتظار می‌رود بتواند رکورد گران‌ترین اثر این هنرمند را بشکند.

رکورد گران‌ترین نقاشی «ون‌گوگ» شکسته می‌شود؟

«باغ میوه و سرو»(آوریل ۱۸۸۸) اثر «وینسنت ون‌گوگ» که قرار است، توسط حراجی کریستیز در ۹ نوامبر در نیویورک عرضه شود، تخمین رسمی ندارد، اما مسوولان این حراجی انتظار دارند که این نقاشی به قیمتی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروخته شود.

در این صورت این قیمت یک رکورد برای نقاشی‌های «ون‌گوگ» خواهد بود. گران‌ترین اثر این هنرمند که تا به حال در حراجی فروخته شد، «پرتره دکتر پل گاشه» (ژوئن ۱۸۹۰) است که به قیمت ۸۳ میلیون دلار فروخته شد، اما این به سال ۱۹۹۰ برمی‌گردد و قیمت‌ها از آن زمان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. این نقاشی اکنون در یک مجموعه خصوصی مرموز مخفی شده است. دومین نقاشی گران‌قیمت این هنرمند نقاشی منظره «کارگر در مزرعه» (سپتامبر ۱۸۸۹) است که در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۸۱ میلیون دلار فروخته شد.

رکورد گران‌ترین نقاشی «ون‌گوگ» شکسته می‌شود؟
«باغ میوه و سرو»

«باغ میوه و سرو» به عنوان بخشی از اموال و مجموعه هنری متعلق به «پل آلن»، یکی از بنیانگذاران «مایکروسافت» در حراجی عرضه خواهد شد. «آلن» که در سال ۲۰۱۸ درگذشت، یک بشردوست و مجموعه‌دار بسیار ثروتمند بود. کریستیز این حراجی را به‌عنوان «بزرگ‌ترین و استثنایی‌ترین حراج آثار هنری در تاریخ» ارزیابی کرده است و تخمین زده که تمام آثار این مجموعه به بیش از یک میلیارد دلار فروخته می‌شود.

چند هفته پس از ورود «وینسنت» به جنوب فرانسه، او با منظره مهیج شکوفه درختان میوه در حومه «آرل» مواجه شد. او در آوریل سال ۱۸۸۸، در نامه‌ای از برادرش «تئو» درخواست لوازم هنری بیشتری کرد: «به خاطر مسیح، رنگ را بدون معطلی به من برسان.» سفارش او بسیار زیاد بود: ۱۰۷ تیوپ رنگ و ۱۰ متر بوم!

«وینسنت» فوریت این مسئله را اینطور توضیح داد: «فصل شکوفه‌دهی باغ‌های میوه بسیار کوتاه است، و می‌دانید که این سوژه‌ها از جمله مواردی هستند که همه را شاد می‌کنند.» برای او، شکوفه ها نمادی از تولد دوباره بودند. با شروع زندگی جدید خود در جنوب فرانسه، او سرشار از اشتیاق برای اتفاقات پیش رو بود.

تا پایان ماه آوریل، «ون‌گوگ» ۱۴ بوم شکوفه را تکمیل کرد که تنها پنج مورد از آنها در مجموعه‌های شخصی باقی مانده است.

در این نقاشی‌ها، اشتیاق او به چاپ‌های ژاپنی می‌درخشد و عشق آنها به شکوفه‌ها را منعکس می‌کند که یادآور گذرا بودن زندگی است.

«باغ میوه با سرو» دو درخت هلو بالغ و سه درخت میوه کوچکتر، حصار حصیری نی و درختان گلابی، با ردیفی از سرو که به عنوان بادگیر در برابر باد سرد و خشک شمالی قدرتمند کاشته شده است را به تصویر می کشد.

این نخستین باری بود که «ون‌گوگ» درختان سرو را نقاشی می‌کرد؛ تصویری تاثیرگذار در نقاشی‌هایی که او در سال بعد پس از نقل مکان به آسایشگاه در «سن رمی دو پروانس» انجام داد. از جمله این نقاشی‌ها به «شب پر ستاره» (ژوئن ۱۸۸۹) می‌توان اشاره کرد که در آن درختان سر به فلک کشیده‌ای به تصویر کشیده شده است. 

«ون‌گوگ» در نقاشی «باغ میوه و سرو» از سبک نقطه‌چینی ، با نوک انگشتان یا نقاط خالدار استفاده کرد. او به سرعت کار کرد و از رنگ ضخیم ایمپاستو برای جذب نور درخشان و رنگ بهاری استفاده کرد و در نهایت صحنه‌ای مملو از طراوت و حس زندگی خلق کرد.

«وینسنت» این تکنیک را به دوست هنرمندش «امیل برنارد» اینطور توضیح داد: «من با ضربات نامنظم به بوم رنگ می‌زنم و آن‌ها را همان‌طور که هستند رها می‌کنم، و نقاطی در بوم باقی می‌ماند که با رنگ پوشیده نشده است.»

رکورد گران‌ترین نقاشی «ون‌گوگ» شکسته می‌شود؟ «باغ میوه محصورشده با سرو»

چندین نقاشی منظره دیگر تقریباً از همان چشم‌انداز انجام شده است. نقاشی «باغ میوه محصورشده با سرو» (آوریل ۱۸۸۸، که اکنون در موزه «کرولر-مولر» اوترلو قرار دارد) همین صحنه را از زاویه‌ای به تصویر کشیده است که بیشتر به سمت راست متمایل است. درخت کوچک جلوی حصار حصیری در هر دو بوم به چشم می‌خورد. جالب اینجاست که این تکنیک متفاوت است، اگرچه آنها احتمالاً در عرض یک روز یا بیشتر از یکدیگر نقاشی شده اند، نقاشی موزه «کرولر-مولر» فاقد ویژگی نقطه‌ای «باغ میوه و سرو» است.

«ون‌گوگ» در ابتدا نقاشی‌های «باغ میوه و سرو» و «باغ میوه محصورشده با سرو» را به  عنوان بال‌های یک مجموعه نقاشی سه‌گانه تصور خلق کرد و قرار بود تصویری عمودی از شکوفه‌ها در مرکز آن نصب شود. اگرچه «ون‌گوگ» به سرعت این ایده را کنار گذاشت، اما همچنان به این دو نقاشی به عنوان دو اثر جفت فکر می‌کرد.

«درختان صورتی هلو» (مارس ۱۸۸۸، که همچنین در موزه «کرولر مولر» نگهداری می‌شود) دو درخت را نشان می‌دهد که در نقاشی «باغ میوه و سرو» نیز به چشم می‌خورند. «ون‌گوگ» سه پایه خود را در یک یا دو متر دورتر برای درختان عمودی هلو صورتی قرار داد و کمی زاویه نقاشی تنه‌های درخت را تغییر داد.

نقاشی «باغ میوه و سرو» که در کریستیز ارائه خواهد شد، در سال ۱۹۲۸ به آمریکا آمد و در دهه ۱۹۳۰ خریداری شد. «باغ میوه و سرو» در سال ۱۹۹۸ توسط «آلن» خریداری شد.

این نقاشی در ۳۰ سال گذشته تنها دو بار به نمایش گذاشته شده است. در سال ۲۰۰۸ در «پروژه موسیقی تجربه سیاتل» به نمایش درآمد. این مکان که اکنون به عنوان «موزه فرهنگ پاپ» شناخته می‌شود، ممکن است مکانی غیرعادی برای شاهکار «ون‌گوگ» به نظر برسد، اما این مکان را «آلن» تأسیس کرده بود. در سال ۲۰۱۰، «آلن» این نقاشی را به نمایشگاه آثار «ون‌گوگ» در آکادمی سلطنتی هنر لندن قرض داد.

«باغ میوه و سرو» در ۲۹ اکتبر، چند روز قبل از حراج ۹ نوامبر، در کریستیز نیویورک به نمایش گذاشته می شود.

 

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۳۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت