عاشقان کتاب در تابلوهای نقاشی

کتاب‌هایی که قدمتی دیرینه دارند و کتاب دوستانی که با دیدن کتاب‌ها مدهوش شده و غرق در کلماتشان می‌شوند، از گذشته تا کنون سوژه‌ی جذابی برای نقاشان بوده‌اند.

عاشقان کتاب در تابلوهای نقاشی

برای بسیاری از افراد، کتاب خواندن محبوب‌ترین و بی دردسرترین سرگرمی دنیاست. عاشقان کتاب با خواندن کتاب‌ها می‌توانند روح خود را از دنیا جدا کرده و در عوالم دیگر سیر کنند از این رو اگر از آن‌ها بپرسید می‌گویند هیچ چیز بهتر از کتاب و کتاب خواندن نیست.

به دلیل اینکه کتاب‌ها قدمتی بسیار طولانی دارند، تابلوهای نقاشی زیادی در طول تاریخ با موضوع کتاب و کتاب خوانی از زمان های گذشته تا زمان بروز و ظهور هنرهای مدرن ترسیم شده است.

تاریخ کتاب و کتابخانه‌ها به زمان‌های دوری باز می‌گردد و تمدن‌های خاوردور و خاور نزدیک نقش بسیار مهمی در تثبیت جایگاه کتاب‌ها و کتابخانه‌ها داشته‌اند.

الجزیره در این گزارش چند تابلو نقاشی با موضوع کتاب و کتاب خواندن را برای عاشقان کتاب و هنر معرفی کرده است:

تابلوی Feeling Like Reading the Next Volume اثر اوتاگاوا کونی یوشی (۱۸۶۱ـ ۱۷۹۸) هنرمند ژاپنی، زنی را در حال کتاب خواندن نشان می‌دهد.

این تابلو در حال حاضر در موزه ملی توکیو نگهداری می‌شود. زنی که در این نقاشی ترسیم شده لباس ستنی ژاپن (کیمونو) بر تن کرده و کتابی در دست دارد که بر جلدش یک جنگجوی افسانه‌ای ژاپنی نقش بسته است که با فضای آرام تابلو در تضاد است. طرح‌ها و گل‌های پشت زن و نیز تابلویی که بر دیوار آویخته شده رنگ‌های روشنی دارند و فضای مطلوبی برای دوستداران کتاب فراهم کرده‌اند.

عاشقان کتاب در تابلوهای نقاشی
اثر اوتاگاوا کونی یوشی

کارل اشپیتسوگ ـ هنرمند آلمانی ـ یکی از مهمترین هنرمندان دوره بیدرمایر (دوره تاریخی بین سال های ۱۸۴۸ ـ ۱۸۱۵ که دوره انقلاب‌های اروپایی بود) است. تابلوی زیر نشانگر سبک روایت گونه و طنز کارل اشپیتسوگ و به طور کلی دوره بیدرمایر است. این اثر حال و هوای محافظه کارانه اروپا در سال‌های پایان جنگ‌های ناپلئون و انقلاب‌های سال ۱۴۸۴ را نمایش داده و به نوعی این محافظه کاری را به سخره می‌گیرد.

این روند در ظاهر نامرتب پیرمرد در نقاشی و نیز کتاب‌هایی که هر کدام را به نوعی در دست نگه داشته متجلی شده است. اما نگاه دقیق او به کتابی که در دست دارد بیانگر نگاه محافظه کارانه حاکم بر اروپای آن دوران است.

عاشقان کتاب در تابلوهای نقاشی
اثر کارل اشپیتسوگ

«Boy Reading Adventure Story» اثر نورمن راکول ـ نقاش معاصر آمریکایی ـ اکنون جزوی از مجموعه جورج لوکاس و استیون اسپیلبرگ است. راکول تصویرگری پرکاری بود که جلد صدها مجله را طراحی کرد. او در ترکیب تصاویر واقعی و فانتزی مهارت داشت. تابلوهای او نشاگر ارتباط میان هنرهای تجسمی و فیلم ‌ها بود شاید برای همین اسپیلبرگ و لوکاس که هر دو فیلمساز بودند به کارهای او جذب شدند.

عاشقان کتاب در تابلوهای نقاشی
اثر نورمن راکول

جیکوب لارنس ـ نقاش آمریکایی ـ به خاطر به تصویر کشیدن مسائل و مشکلات آفریقایی ـ آمریکایی‌ها شهرت دارد. او اشاره کرده است که مدارس سیاهپوستان برنامه درسی یکسان و جدی نداشته و به این خاطر او مجبور بوده در کتابخانه‌ها و موزه‌ها به خودآموزی بپردازد.

او در تابلو زیر یک کتابخانه را ترسیم کرده که از کتابخانه مرکز تحقیقات فرهنگی سیاهپوستان شاومبورگ الهام گرفته شده است. این کتابخانه در سال۱۹۲۵ افتتاح شده و شامل مجموعه‌ای از ادبیات، مطبوعات و کتاب‌های تاریخی آفریقایی ـ آمریکایی است.

عاشقان کتاب در تابلوهای نقاشی
نقاشی اثر جیکوب لارنس
منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۳۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت