دبیر بخش نقاشی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی:

بنای جشنواره برای برداشتن مرزهاست/ تبلیغات کم باعث شد تعداد شرکت‌کنندگان کمتر باشد/ مرزبندی باعث افت کیفی می‌شود

پریسا شاد قزوینی معتقد است حرکت مثبتی در این دوره از جشنواره آغاز شده که آن را از دوره‌های قبل متمایز می‌کند و آن برداشتن مرزبندی‌ها و حرکت جشنواره به سمتی بود که مرزهای موجود میان رشته‌ها کمرنگ و به‌تدریج از میان برداشته شود.

بنای جشنواره برای برداشتن مرزهاست/ تبلیغات کم باعث شد تعداد شرکت‌کنندگان کمتر باشد/ مرزبندی باعث افت کیفی می‌شود

1پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی طبق روال هر سال امسال در بهمن‌ماه یعنی چند هفته دیگر برگزار می‌شود. دبیرخانه جشنواره طی چندماه گذشته مشغول انجام برنامه‌های برگزاری بوده و در این میان آثار ارسال شده توسط هنرمندان رشته‌های مختلف در سراسر کشور به دبیر خانه این رویداد، مورد ارزیابی قرار گرفته است.

طبق اعلام دبیرخانه این رویداد در سایت جشنواره هنرهای تجسمی؛ آثار پذیرفته در مرحله اول اعلام شده‌اند. متقاضیان شرکت در رشته‌های نقاشی، نگارگری، حجم و خوشنویسی نیز جهت ارائه اصل آثار خود برای ارزیابی مرحله دوم باید آثارشان را طبق زمان‌بندی‌های اعلام شده موسسه فرهنگی هنری صبا ارسال کنند. گفتنی است زمان‌بندی تحویل اصل آثار هجدهم تا بیست و چهارم دی‌ماه است.

در همین راستا پریسا شاد قزوینی (دبیر بخش نقاشی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر) درباره کم و کیف جشنواره به سوالاتپاسخ داد.

شاد قزوینی در ژورنال‌های ایران چندین سمت علمی و اجرایی داشته و مقالات متعددی را در کنفرانس‌های مختلف ارائه کرده است.

Fajr15

امسال تبلیغات زیاد نبود

قزوینی گفت: پانزدهمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دلیل شرایط موجود در کشور قدری دیر آغاز به کار کرد و همین باعث شد که تبلیغات چندانی در زمینه برگزاری این رویداد هنری صورت نگیرد و تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال‌های گذشته قدری کمتر باشد.

وی درباره چند و چون آثار متقاضی در بخش نقاشی جشنواره هنرهای تجسمی نیز گفت: با وجود کم بودن تبلیغات در رشته نقاشی بیش از ۱۰۰۰ اثر در بخش‌های طوبای زرین و قله‌ها به دبیرخانه جشنواره رسید که به نظر من شماری از آثار به لحاظ کیفی با ضعف‌هایی مواجه بودند.

رسانه‌های بیگانه می‌خواستند جشنواره برگزار نشود

وی تاکید کرد: بسیاری از رسانه‌های بیگانه به دنبال این بودند که جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار نشود و چه بسا همین اتفاق، عامل ضعف کیفی برخی آثار رسیده به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود. درصورتی‌که جشنواره فجر یک رویداد ملی و نمایانگر هویت فرهنگی و هنری کشور است.

دبیر بخش نقاشی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سپس درباره رویکرد جدید این دوره از جشنواره در راستای از میان برداشتن مرز موجود میان رشته‌ها توضیحاتی ارائه کرد و گفت: اکنون دنیا در زمینه رشته‌های هنری به صورت محدود عمل نمی‌کند و مرز میان رشته‌ها برداشته شده است. همین رویه می‌تواند مبنایی باشد برای اینکه طی سال‌های آینده رشته‌هایی چون نقاشی، گرافیک و… نیز در جشنواره هنرهای تجسمی فجر به صورت مستقل مطرح نشوند؛ بدین‌معنا که به رشته‌های هنری رویکرد سنتی نداشته باشیم، بلکه نگرش جدیدی را دنبال کنیم.

نقاشان هنرمحور به ترکیبی کار کردن تمایلی ندارند

شاد قزوینی افزود: هنرهای تجسمی مبحث پیچیده‌ای است و هرقدر آن را محدود کنیم و میان رشته‌ها مرز بگذاریم، باعث افت کیفی آثار خواهد شد. با وجود این، نگاه بسیاری از هنرمندان ما هنرمحور است و هنر نقاشی برایشان اصالت دارد؛ از این رو تمایلی ندارند که به صورت ترکیبی کار کنند و مرزهای موجود برداشته شود.

وی ادامه داد: امسال به رغم آنکه در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی با مسائل مختلفی روبرو بودیم، اما شاید این دوره آغازی باشد برای اینکه بتوانیم جشنواره را به سمتی ببریم که مرزهای موجود میان رشته‌ها کمرنگ و به‌تدریج از میان برداشته شود.

دبیر بخش نقاشی درباره تفاوت پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دوره‌های پیشین این رویداد هنری گفت: ما در طول چند سال اخیر و همزمان با فراگیری ویروس کرونا در کشور ناگزیر به تغییر روند جشنواره بودیم و این تیزهوشی مدیران و دست‌اندرکاران جشنواره بود که با وجود چالش‌های ناشی از کرونا، توانستند جشنواره را سرپا نگه دارند.

به اهداف آکادمیک نزدیک شده‌ایم

وی عنوان کرد: طی سه سال اخیر یکی از اتفاق‌های خوبی که در جشنواره هنرهای تجسمی فجر رخ داد، نزدیک شدن به اهداف آکادمیک هنر بود. این اتفاق، فرصت مناسبی را ایجاد می‌کند تا مخاطبان هنرهای تجسمی به‌شکلی تخصصی‌تر با این هنر مواجه شوند.

شاد قزوینی در بخش دیگر اظهارات خود گفت: هنر در جوامع زمانی رشد می‌کند که با نقدهای سازنده مواجه باشد و به چالش کشیده شود. همین که اکنون بحث‌هایی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف انجام می‌شود، حاکی از آن است که جشنواره هنرهای تجسمی فجر در معرض دید و توجه قرار دارد.

وی در پایان گفت: درمجموع، می‌توانم بگویم که امسال حرکت مثبتی در روند برگزاری جشنواره شکل گرفته که آن را از دوره‌های گذشته متمایز می‌سازد.

منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۶۵۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت