الهه‌ی یونانی که در جهان مردگان گریه کرد در مصر نمایش داده شد

موزه مصر از نمایش یک مجسمه‌ی تاریخی و منحصر به فرد از الهه‌ی افسانه‌ی یونان خبر داد.

الهه‌ی یونانی که در جهان مردگان گریه کرد در مصر نمایش داده شد

اداره‌ی موزه‌ قبطی‌های مصر چندی پیش در بیانیه‌ای اظهار داشت: قرار است یک مجسمه‌ تاریخی و منحصر به فرد از الهه‌ افسانه‌ای یونان در این موزه به نمایش گذاشته شود. این قطعه‌ تاریخی از سنگ آهک ساخته شده است و نشاندهنده‌ی اورفئوس شاعر و آوازه خوان افسانه‌ای یونان و پسر اویگاروس و کالیویه است.

 

قدمت این مجسمه به قرن سوم/چهارم میلادی بازمی‌گردد.

 

اورفئوس شاعر و آوازه خوان افسانه‌ای اساطیر یونان و پسر اویگاروس و کالیویه بود. اورفئوس در نواختن چنگ استاد بود. آن چنان که می‌توانست جانواران وحشی و درختان و سنگ‌ها را به دنبال خود به حرکت در آورد.

آپولو یکی از الهه‌های هنر و غزل و موسیقی بود که به اورفئوس آواز خواندن و نواختن چنگ طلایی را آموخت. آنقدر در نواختن مهارت داشت که انسان‌ها، حیوانات و خود طبیعت نمی‌توانستند از گوش دادن به موسیقی مسحور کننده‌ی او خودداری کنند.

 

اورفئوس با ائورودیکه آشنا شد و عاشق او شد؛ اما ائورودیکه در روز عروسی‌اش با نیش مار کشته شد و روانه‌ی جهان زیرین (جهان مردگان) شد. اورفئوس که عاشق او بود، تصمیم گرفت به هر قیمتی که شده او را بازگرداند، ماجراهای زیادی را دنبال کرد و با مشکلات زیادی مواجه شد تا او را از دنیای زیرین باز گرداند. از این رو به به جهان زیرین که در تملک هادس (خدای جهان مردگان) بود، رفت و با نواختن چنگ پرسفونه (در اسطوره‌های یونان دختر زئوس و دمتر و ملکه‌ی جهان زیرین و همسر خدای مردگان، هادس بود) را مجذوب کرد. پرسفونه به او اجازه داد تا ائورودیکه را از جهان زیرین بازگرداند؛ به شرط آن‌که تا خروج از قلمرو هادس به چهره‌ی او نگاه نکند. اما در میان راه اورفئوس از بیم آن‌که ائورودیکه به دنبالش نرود، برگشت و وی را نگاه کرد و در نتیجه ائورودیکه برای همیشه به جهان زیرین بازگردانده شد.

 

او مدت‌ها گریه کرد و چهره‌اش بسیار غمگین بود، چنگ می‌نواخت و اشعار غم انگیزی می‌خواند.

 

شایان ذکر است که ساخت موزه‌ی قبطی‌های مصر در سال ۱۹۰۸ میلادی آغاز شد و در سال ۱۹۱۰ میلادی افتتاح شد.

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۶۵۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت