عاقبتِ نقاشی مشهوری که توسط نازی‌ها سرقت شد

ایسنا نوشت: فرصت بازدید از یکی از تابلوهای نقاشی «شاگال» که توسط سربازان نازی ربوده شده بود، برای عموم مردم فراهم شد.

عاقبتِ نقاشی مشهوری که توسط نازی‌ها سرقت شد

سربازان نازی در دوران اشغال لهستان یکی از تابلوهای نقاشی «مارک شاگال» نقاش نامدار فرانسوی ـ روس را ربودند. این نقاشی سال گذشته به وارثان مالک واقعی آن بازگردانده شد و پس از مدت کوتاهی به مزایده گذاشته شد. این نقاشی هم اکنون در «موزه یهودی» واقع در نیویورک به نمایش گذاشته شده است.

 

«شاگال» این تابلو نقاشی رنگ روغن را در سال ۱۹۱۱ و پس از نقل مکان به پاریس خلق کرد. این تابلو نقاشی چهره پدر «شاگال» را به تصویر می‌کشد. این اثر هنری نوامبر سال گذشته در حراجی فیلیپس به قیمت ۷.۴ میلیون دلار فروخته شد.

 

تابلو نقاشی «پدر» در سال ۱۹۲۸ توسط «دیوید سندر»، سازنده ویولن لهستانی ـ یهودی خریداری شد. او این نقاشی را زمانی از دست داد که خانواده‌اش مجبور به نقل مکان به محله یهودی نشین لودز شدند.

 

سندر به آشویتس تبعید شد و در آن جا همسر و دخترش کشته شدند. او جان سالم به در برد و در سال ۱۹۵۸ به فرانسه نقل مکان کرد و کمتر از یک دهه بعد درحالی درگذشت که هنوز مالکیت دوباره نقاشی را به دست نیاورده بود.

 

به گفته مسوولان حراجی فیلیپس و وزارت فرهنگ فرانسه، در همان دوران، این اثر در نمایشگاه‌ها به نمایش گذاشته می‌شد و احتمالاً بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۳ بدون اطلاع از تاریخچه آن، توسط خود «شاگال» خریداری شده بود.

 

پس از درگذشت این هنرمند در سال ۱۹۸۵، تابلو نقاشی «پدر» به مجموعه‌های ملی فرانسه اضافه شد. سپس به مرکز پمپیدو راه یافت و در نهایت به موزه تاریخ و هنر یهود در پاریس سپرده شد.

 

پارلمان فرانسه در آغاز سال ۲۰۲۲ به اتفاق آرا، قانونی را برای بازگرداندن ۱۵ آثار تصویب کرد که به خانواده‌های یهودی تعلق داشتند و توسط نازی‌ها غارت شده بودند. روزلین باشلو، وزیر فرهنگ وقت فرانسه، آن را «نخستین گام» تاریخی خوانده بود و اشاره کرد که آثار هنری و کتاب‌های غارت شده دیگر همچنان در مجموعه‌های عمومی نگهداری می‌شوند.

 

تابلو نقاشی «پدر» تا یکم ژانویه سال ۲۰۲۴ در موزه یهودی واقع در نیویورک به نمایش گذاشته خواهد شد.

کد مطلب: ۳۶۵۹۴۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت