کشف نقاشی ۴۰ میلیارد تومانی که پشت در اتاق آویزان بود

این نقاشی که کارشناسان آن را «استثنایی» توصیف کرده‌اند، به صورت کاملا تصادفی کشف شد.

کشف نقاشی ۴۰ میلیارد تومانی که پشت در اتاق آویزان بود

خانواده‌ای که مالک نقاشی بودند فکر می‌کردند این یک کپی بی‌ارزش است و به همین خاطر آن را پشت در یکی از اتاق‌های خانه آویزان کرده بودند.

اما حالا این اثر بیش از ۸۰۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.
 
این نقاشی که از حیث اندازه، یکی از بزرگترین نقاشی‌های پیتر بروگل جوان (نقاش مشهور قرن هفدهمی) به حساب می‌آید، زمستان سال گذشته در حالی کشف شد که پشت در اتاق یک خانه در شمال فرانسه آویزان بود. این نقاشی حدود ۱۲۰ سال در تملک این خانواده بود، اما آن‌ها از اهمیت آن آگاهی نداشتند و تصور می‌کردند یک کپی کم‌ارزش است. کشف این نقاشی در چنین وضعیتی یک اتفاق هیجان‌انگیز و پر و سر وصدا در دنیای هنر بود.

این نقاشی که کارشناسان آن را «استثنایی» توصیف کرده‌اند، به صورت کاملا تصادفی کشف شد؛ یک کارشناس که برای قیمت‌گذاری لوازم خانه استخدام شده بود، این نقاشی را در حالتی غبار گرفته مشاهده کرد و از دیدن آن شگفت‌زده شد.

کشف نقاشی ۴۰ میلیارد تومانی که پشت در اتاق آویزان بود!

 

این کارشناس که مالو دو لوساک نام دارد می‌گوید: «من وارد اتاق کوچکی که تلویزیون در آن قرار داشت شدم؛ اتاقی که اتفاقا نور خیلی کمی هم داشت. در آن‌جا شروع به بررسی لوازم کردم و وقتی نگاهم به پشت در اتاق افتاد، تقریبا دو سوم نقاشی را در آن نور کم مشاهده کردم. این لحظه‌ای غافلگیرکننده و بسیار لذت‌بخش بود».

این تابلوی نقاشی که ۱۱۲ سانتیمتر ارتفاع و ۱۸۴ سانتیمتر عرض دارد، صحنه‌ای با مضمون «وکیلِ روستا» را به تصویر کشیده است؛ تصویری از یک جور دفتر وکالت در یک محیط روستایی. این مضمونی است که بروگل چندین بار آن را نقاشی کرده بود.

در قرن هفدهم شغل وکالت در شهر‌ها و روستا‌های هلند در حال رونق گرفتن بود و بروگل با نگاهی هجوآمیز این وکلا را به عنوان افراد مکاری نشان می‌داد که روستاییان بی‌سواد را در بین انبوه برگه‌ها و نوشته‌های مختلف سردرگم می‌کردند و از آن‌ها پول می‌گرفتند.

پیتر بروگل جوان، بزرگترین فرزند پیتر بروگل بزرگ بود که او هم از مشهورترین نقاشان تاریخ هلند به شمار می‌رود.

کسی از سرگذشت این نقاشی قبل از رسیدن به دست این خانواده خبر ندارد. احتمالا اجداد این خانواده نقاشی را در ابتدا به عنوان یک اثر اصلی خریداری کرده بودند، اما در طی زمان این واقعیت فراموش شده بود و نسل‌های بعدی تصور می‌کردند نقاشی صرفا یک کپی از کار بروگل است.

این نقاشی در یک حراجی در شهر پاریس بیش از ۸۰۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

منبع: فرارو
کد مطلب: ۳۷۰۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت