فروش تابلوی پیکاسو به قیمت ۱۳۰ میلیون یورو، رکورد حراج آثار هنری سال ۲۰۲۳ را شکست

فروش یکی از شاهکارهای پابلو پیکاسو در حراجی «ساتبیز» در نیویورک به قیمت ۱۳۰ میلیون یورو، رکورد حراج آثار هنری سال ۲۰۲۳ را شکست.

فروش تابلوی پیکاسو به قیمت ۱۳۰ میلیون یورو، رکورد حراج آثار هنری سال ۲۰۲۳ را شکست

تابلوی «زنی با ساعت مچی»، اثر پیکاسو، دومین تابلوی گران‌قیمت این نقاش اسپانیایی است که تاکنون فروخته شده است.

بر اساس اعلام ساتبیز، این تابلو پیش از نمایش عمومی نزدیک به ۱۲۰ میلیون یورو ارزش‌گذاری شده بود.

تابلوی «زنی با ساعت مچی» بخشی از مجموعه متعلق به «امیلی فیشر لاندو»، مجموعه‌دار آثار هنری بود که توسط حراجی ساتبیز به حراج گذاشته شد. خانم لاندو که در سال جاری میلادی در سن ۱۰۲ سالگی درگذشت، این نقاشی را در سال ۱۹۶۸ خریده بود.

جولیان داوز، رئیس هنر امپرسیونیست و مدرن حراجی ساتبیز، نقاشی پیکاسو را که در اتاق خانم لاندو آویزان شده بود، از هر نظر یک «شاهکار» توصیف کرد. او گفت این نقاشی که در سال ۱۹۳۲ و سال «سرنوشت‌ساز» پیکاسو کشیده شده، پر از شور است.

در این تابلو، «ماری-ترز والتر»، یکی از معشوقه‌های پیکاسو به تصویر کشیده شده که روی یک صندلی شبیه تخت شاهی با پس‌زمینه آبی‌رنگ نشسته است.

والتر در سال ۱۹۲۷ و زمانی که ۱۷ سال داشت با پیکاسو ۴۵ ساله دیدار کرد که او هنوز شوهر اولگا خوخلووا، رقصنده باله روسی-اوکراینی بود. این رابطه عاشقانه به پیکاسو الهام بخشید تا از چهره والتر چندین اثر بیافریند.

والتر الهام‌بخش پیکاسو در خلق تابلوی «زن نشسته کنار پنجره» بود که در سال ۲۰۲۱ در حراجی کریستیز به قیمت نزدیک به ۱۰۳ میلیون یورو فروخته شد. پیکاسو این اثر را در سال ۱۹۳۲ کشید.

همچنین در همین سال، تابلوی «زنی با کلاه پشمی نارنجی و قرمز» که تصویری از «ماری-ترز والتر» را نشان می‌دهد، به قیمت ۴۰ میلیون یورو به فروش رفت.

رکورد فروش یکی از آثار هنری پیکاسو حدود ۱۷۹ یورو بود که در سال ۲۰۱۵ برای تابلوی «زنان الجزایر» پرداخت شد. این اثر در سال ۱۹۵۵ خلق شده بود.

این رکورد در نوامبر ۲۰۱۷ با فروش تابلوی «سالواتور موندی»، اثر نسبت داده شده به لئوناردو داوینچی که به قیمت نزدیک به ۴۵۰ میلیون یورو به فروش رفت، شکسته شد. تابلوی «سالواتور موندی» همچنان گران‌ترین نقاشی فروخته شده در جهان است.

پیکاسو پنجاه سال پس از مرگش همچنان یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان دنیای مدرن است که اغلب به عنوان یک نابغه مورد ستایش قرار می‌گیرد، اما این شهرت به دنبال جنبش «می‌تو» و طرح اتهامات جنسی به این هنرمند، خدشه‌دار شد.

حراجی ساتبیز تاکنون نزدیک به ۴۰۰ میلیون یورو از مجموعه خانم لاندو را به فروش رسانده است که شامل آثاری از جسپر جانز، ویلم دکونینگ، مارک روتکو و اندی وارهول نیز می‌شود.

منبع: یورونیوز
کد مطلب: ۳۷۱۵۸۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت