صحبت‌های جالب عزت الله ضرغامی در مورد ماجرای آباژور، گوگوش و روتوسکوپی

سرنا_عزت‌الله ضرغامی، رییس سابق سازمان صداوسیما در مصاحبه اخیرش، نکات جالبی را در مورد دوران حضورش در صداوسیما و روش‌های جدید سانسور فیلم‌ها عنوان کرده است.

صحبت‌های جالب عزت الله ضرغامی در مورد ماجرای آباژور، گوگوش و روتوسکوپی

عزت‌الله ضرغامی در بخشی از صحبت های خود به ماجرای ماهواره ها و مخالفت ضمنی خود با جمع کردن دیش و ماهواره می پردازد و می گوید که یکی از دغدغه های او تولید محتواهای جذاب در صدا و سیما و رویگردان کردن مردم از ماهواره بوده است: «ببینید! صداوسیما یک وظیفه‌ای دارد، وظیفه‌اش را انجام می‌دهد. مملکت هم یک قانون دارد، براساس آن قانون عمل می‌شود. این را شما بدانید! یعنی اگر صداوسیما یک مقطعی مثلا رقیب اصلی اش ماهواره‌ها هستند، کمااینکه بخش زیادی از دوره من همینطور بود».

ضرغامی در ادامه تصریح می کند: «آن وظیفه‌ای که ضرغامی برعهده دارد این است که بگوید من یک طوری برنامه‌سازی کنم و یک طوری تکثر در شبکه‌ها ایجاد کنم که مردمی که می‌خواهند در حوزه‌های مختلف تنوع داشته باشند و به خاطر این تنوع به سمت ماهواره می‌روند که در ماهواره ضمن اینکه نکات مثبت هست، حتما هم نکات منفی فراوان است، شما نفی نمی‌کنید، این اتفاق کمتر بیفتد. یعنی اگر کسی ماهواره هم دارد، بگوید مثلا الان برنامه‌های تلویزیون برنامه‌های خوب و متنوعی است و من نیاز ندارم. یک روز اصلا ماهواره ام را روشن نمی‌کنم».

رییس سابق صدا و سیما در ادامه صحبت هایش می گوید که او مبدع روتوسکوپی و عبور از ماجرای آباژور بوده است: «اصلا چرا من روتوسکپی را آوردم؟ داخل پرانتز روتوسکوپی ابتکار خاص ضرغامی بود برای مبارزه با سانسور. هان؟ خیلی جالب است. سانسور چی بود؟ شما در میان مردم بروید. مثلا مردم می‌خواهند بنشینند یک فیلم سینمایی ببیننند. یک خرده می‌نشیند و می‌گوید بابا گور پدر این خط و آن خطر امشب بگذار ببینیم تایتانیک را تلویزیون نشان می‌دهد؟ نمی‌دانم بفرمایید که کینگ کنگ را نشان می‌دهد؟ اینها فیلم‌های مطرحی بود که قبلا من اینها را نشان دادم و هیچکدام قابل پخش نبود. یعنی فیلم هایی که زن یک لباسی تنش است که این لباس قابل پخش نیست. قبل از من چکار می‌کردند؟ آباژور می‌گذاشتند. آباژور افتخار من است. حالا اگر شما می‌خواهید بروید «آباژور افتخار من است» را تیتر کنید، من کاری به آن ندارم. ولی استدلال مرا بشنوید و بگویید من درست می‌گویم یا نه. من آمدم به جای اینکه کل آن صحنه را حذف کنم. قبل از من می‌گفتند لباس هایش ناجور است و هیچکاری نمی‌توانیم بکنیم و اصلا آن سکانس را حذف کنیم».

ضرغامی در مورد روتوسکوپی گوگوش و سوال مجری در این مورد نیز می گوید: «می‌گویم راجع به گوگوش هم. من حتما راجع به گوگوش هم می‌گویم. من دارم اصل بحث سیاسی را می‌گویم. شما می‌گویید چه اشکالی داشت گوگوش که بی حجاب است را آنجا نشان دادید؟ عیب ندارد این را سیو کن و بعدا یک جای دیگر بپرس. اما می‌خواهم بگویم حرف درست این است که آنها اقلیت بودند. آنجا هم جمع شدند هیچی نشد. برای همین ما نشان دادیم. چون خیلی در فضای مجازی و ماهواره‌ها روی آن نشست تبلیغ کردند. ما دیدیم هیچکس نیست. مجبور شدیم روتوسکوپی کنیم. زنِ با یک تاپ، آمده بود ضدانقلاب می‌گفت کروبی رای ما را پس بده. اصلاً تو رأی دادی؟ تو اصلاً معلوم است کجا بودی؟ ما اینها را روتوسکوپی کردیم. شاید هم رأی داده. من می‌خواهم بگویم ما مجبور شدیم این را روتوسکوپی کنیم. آنهایی هم که آن طرف رای می‌دهند و با تاپ باشند را ما نمی‌توانیم نشان دهیم».

منبع: انتخاب

کد مطلب: ۱۹۴۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت