واپسین درددل‌های رسانه‌ای خالق «دیرین‌دیرین»/ حرف «درست» را بزنیم

سرنا_زنده‌یاد محمد ابوالحسنی تهیه‌کننده مجموعه‌های «دیرین دیرین» و «شوخی‌شوخی» در گفتگوی از دغدغه‌هایش گفته بود؛ حرف‌هایی که حالا واپسین درددل‌های رسانه‌ای او محسوب می‌شود.

واپسین درددل‌های رسانه‌ای خالق «دیرین‌دیرین»/ حرف «درست» را بزنیم

محمد ابوالحسنی تهیه کننده کارهای انیمیشنی روز گذشته هفتم فروردین بر اثر کرونا درگذشت. او را بیشتر با تهیه‌کنندگی مجموعه انیمیشن «دیرین دیرین» می‌شناسند با این حال او سال‌ها در عرصه ساخت آثار پویانمایی فعالیت داشته است. انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» به کارگردانی بهرام عظیمی یکی از نخستین آثار انیمیشنی بلند در سینمای ایران بود که با تهیه کنندگی او به سرانجام رسید.

ابوالحسنی سال‌هاست که مجموعه «دیرین دیرین» را در فضایی طنز و با محور مسائل اجتماعی به تولید رسانده است و تاکنون حدود ۳۰۰۰ قسمت از این مجموعه تولید در فضای مجازی عرضه شده است.

«دیرین دیرین» به کارگردانی علی درخشی و با گویندگی محمدرضا علیمردانی یکی از انیمیشن‌های پرطرفدار است که در زمانی کوتاه به معضلات و مسائل فرهنگی و اجتماعی می‌پردازد.

ابوالحسنی همچنین حدود یک سال است که درگیر ساخت مجموعه‌ای عروسکی با نام «شوخی شوخی» در تلویزیون بود که حدود ۲ ماه است پخش آن از شبکه سه سیما آغاز شده است.

عبدالله روا مجری این مجموعه و محمد لقمانیان کارگردان آن است و حدود ۴۰ شخصیت عروسکی دارد.

زنده‌یاد محمد ابوالحسنی توضیح داده است درباره تجربه «دیرین دیرین» و بعد ورود به «شوخی شوخی» بیان کرد: ما از سال ۹۴ مجموعه «دیرین دیرین» را منتشر می‌کنیم و تا الان حدود ۳۵۰۰ قسمت از این مجموعه ساخته و منتشر شده است. علی درخشی اعجوبه‌ای است که این مجموعه را نویسندگی و کارگردانی می‌کند.

وی اضافه کرد: «دیرین دیرین» خیلی هم در فضای مجازی مخاطب پیدا کرد و تجربه خوبی برای من به عنوان کار در قالب انیمیشن کوتاه بود که بتواند مخاطب عام داشته باشد.

«شوخی‌شوخی» چگونه متولد شد؟

ابوالحسنی درباره شروع تجربه کار عروسکی در قالبی همچون مجموعه «شوخی‌شوخی» هم توضیح داد: خود من خیلی دوست داشتم فضای عروسکی را تجربه کنم چون به شدت پتانسیل و ظرفیت دارد و بزرگانی مثل ایرج طهماسب و مرضیه برومند در این فضا فعالیت کرده‌اند. با این حال بیشتر کارها در این فضا حال و هوای تلویزیونی و قالب بلند داشته است و من دوست داشتم بتوانم در همین فضا با قالب کوتاه کار کنم به همین دلیل هم با آقای لقمانیان صحبت کردم.

وی ادامه داد: لقمانیان هم سابقه کار عروسکی دارد و در رشته‌های مختلف این حوزه فعالیت کرده است و هم تجربه‌ای موفق در کار کوتاه عروسکی در فضای مجازی داشته است. برای همین با هم صحبت کردیم تا ببینیم چه طراحی می‌توانیم داشته باشیم که مجموعه ما هم تلویزیونی باشد و هم در آیتم‌های کوتاه تولید شود و به آنچه در ذهن ما می‌گذشت نزدیک باشد.

ابوالحسنی در بخش دیگری از همین نشست درباره تاثیر فشارهایی که پیش از این روی «دیرین دیرین» بود و احتمالاً «شوخی شوخی» به‌واسطه رویکرد انتقادی‌اش با آن مواجه می‌شد هم بیان کرد: اینها خیلی مهم نیست، اگر ما بخواهیم به این حرف‌ها گوش کنیم نباید اصلاً کار بسازیم! مهم این است که چیزی را که به نظر خودمان درست است بیان کنیم. یعنی اول باور داشته باشیم که حرفی درست است و بعد آن را بیان کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کار فرمایشی نمی‌سازد اظهار کرد: در خود «دیرین دیرین» به تیم می‌گوییم اول خودمان باید به این باور برسیم که دغدغه‌ای درست است و بعد آن را بیان کنیم. لازم است که در کارها رضایت مردم را جلب کنیم (در کاری مثل دیرین دیرین) مدیری بالای سر ما نیست که بخواهیم نظر او را تامین کنیم و بودجه‌ای از او دریافت کنیم. اینجا (در شوخی شوخی) هم همین دیدگاه را داریم و می‌گوییم حرفی را می‌زنیم که مردم دوست دارند. خود ما هم باور داشته‌ایم که دغدغه‌های درستی داریم.

منبع: مهر

کد مطلب: ۲۰۰۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت