از اخبار فرار کنیم؟

سرنا_عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: "فرار از اخبار"، کنشی منفعلانه است که نه تنها منجر به خشنودی ما نمی‌شود بلکه می‌تواند عرصه اجتماعی و سیاسی را مبتلا به انواع فسادهای تباهی‌ساز کند.

از اخبار فرار کنیم؟

علی عربی در پاسخ به سوالاتی در زمینه پیگیری اخبار از جمله اینکه آیا دنبال کردن اخبار را باید کنار گذاشت و اخبار چه تاثیری در زندگی ما دارند؟ اظهار کرد: این‌ها سوالاتی است که بسیاری از مردم در تنهایی خود به آن می‌اندیشند و برخی به شکلی ویژه در شبکه‌های اجتماعی به آن می‌پردازند و حتی جنبش‌هایی در جهت حذف اخبار از زندگی روزمره آغاز شده است.

وی افزود: استدلال این افراد در بسیاری از موارد بر این اصل بنا شده است که پیگیری اخبار با توجه به عدم تاثیرگذاری ما بر جریان امور نه تنها هیچ فایده‌ای ندارد بلکه سبب استرس و اضطراب و حتی افسردگی خواهد شد. چنین استدلالی در سطح خرد و به لحاظ روان‌شناختی می‌تواند مورد نظر قرار گیرد و به عنوان یک راهکار به فردی برای مدیریت سلامت روان ارائه شود اما نمی‌توان و نباید این استدلال را به سطح کلان و تحلیل جامعه‌شناختی تعمیم داد زیرا چنین استدلالی در سطح کلان با این پیش‌فرض نوعی مغالطه است.

عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه بیان کرد: حمله به اخبار می‌تواند حمله به رسانه‌های خبری و تضعیف فعالان این حوزه باشد. بنابراین با توجه به نقش بنیادین گردش اطلاعات در تعدیل سازمان اجتماعی، چنین واکنشی به اخبار را باید جدی تلقی کرد و از این رو باید با دقت بیشتری به آن به عنوان یک مساله اجتماعی پرداخت.

عربی با اشاره به کاربرد اخبار، بیان کرد: کارکرد اخبار، حساس‌سازی جامعه نسبت به تمام مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی عاطفی است که می‌تواند جلوه‌های شاد، غمگین و حتی دلخراش داشته باشد اما نتیجه آن اگر به شکل صحیح صورت پذیرد، سبب تطور قوانین و ساز و کارهای اجتماعی در جهت تعادل و رفاه حداکثری انسان‌ها خواهد شد.

وی در خصوص دلیل احتمالی شکل‌گیری پدیده فرار از اخبار به عنوان یک خواست جمعی نوظهور، عنوان کرد: متاسفانه سلطه نگاه سودانگارانه بر رسانه‌ها و تقلیل آن‌ها به بنگاه‌های اقتصادی که حاصل نشت لیبرالیسم از اقتصاد به سایر عرصه‌های جامعه است و سبب شده تا اخبار مبتنی بر رسالت آگاهی‌بخشی و حساس‌سازی جامعه انتشار نیابد، بلکه مبتنی بر جذب حداکثری مخاطب (به شکل خاص حداکثر لایک و ویو در شبکه‌های اجتماعی) تولید شوند و این امر است که با توجه به ذائقه مصرف مخاطب، فضای رسانه‌ای را مسموم کرده و اخبار زرد و اخبار قتل و جنایت، مانند قارچ، عرصه را بر روایت‌های بی‌طرفانه از واقعیت‌ها تنگ کرده است تا ما امروز با چنین واکنشی مواجه شویم.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: "فرار از اخبار"، کنشی منفعلانه است که نه تنها منجر به خشنودی ما نمی‌شود بلکه می‌تواند عرصه اجتماعی و سیاسی را مبتلا به انواع فسادهای تباهی‌ساز کند. از این رو توصیه می‌کنم، به شکلی آگاهانه، با دنبال کردن روایت‌های بی‌طرفانه و واقع‌گرایانه از اخبار منتشر شده توسط اهل این حرفه، سبب تعالی جامعه شویم که البته، فرآیندی تدریجی و آهسته است.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۱۱۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت