واکنش دادستانی نقده به اظهارات همسر مهشاد کریمی

سرنا_ دادستانی نقده با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اظهارات همسر مهشاد کریمی در خصوص اتفاقاتی که در جریان تحویل و انتقال پیکر همسرش رخ داده بود، واکنش نشان داد و بیانیه ای صادر کرد.

واکنش دادستانی نقده به اظهارات همسر مهشاد کریمی

متن کامل جوابیه دادستانی نقده بدین شرح است:

بسمه تعالی

دادستانی نقده به تازگی در جریان مصاحبه آقای "علی سلطان محمدی" همسر مرحومه مهشاد کریمی، یکی از فوت شدگان حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در نقده که با خبرگزاری ایسنا انجام داده، قرار گرفته است و لازم دانستیم برای تنویر افکار عمومی نکاتی را یادآور شویم.

مجموعه دادستانی نقده از همان بدو وقوع این اتفاق تلخ، بدون کم و کاستی به وظایف خودش عمل کرده و با حضور در محل حادثه و همچنین حضور در بین مجروحان این حادثه در بیمارستان امام خمینی(ره) امورات قضایی را برای تسهیل حادثه دیدگان بی وقفه پیگیری کرده است.

دادستان نقده همچنین شخصا با حضور در بین مجروحان جویای نحوه رسیدگی و ارائه خدمات به خبرنگاران بود و بازپرس و پزشکی قانونی نیز بدون فوت وقت با همکاری یکی از خبرنگاران حاضر در اتوبوس حادثه دیده، کار شناسایی اجساد و تعیین علت تامه فوت دو خبرنگار فوت شده را انجام دادند تا برای تحویل و انتقال آماده شوند.

دادستانی نقده حتی پس از انتقال مجروحان حادثه به شهر ارومیه بطور مرتب پیگیر نحوه رسیدگی به آنها و اخذ شکایت شاکیان این حادثه بود و با همکاری مرجع انتظامی و کلانتری نزدیک به بیمارستان محل بستری و محل اقامت خبرنگاران در هتل آنا، کار اخذ شکایت از ایشان را انجام داده است و علاوه بر آن با صدور نیابت، کار اخذ شکایت از حادثه دیدگان در تهران برای مراجعه فوری به پزشک قانونی را فراهم کرده است.

اینکه همسر مرحومه کریمی از قول دو نفر از مسئولان نقده گفته آنها اصرار داشتند تا شکایتی بخاطر این حادثه ثبت نشود و در بخشی دیگر از اظهاراتش گفته گویا فرماندار با هماهنگی دادستانی اصرار داشت برای تحویل جسد باید والدین هر دو متوفی در این شهرستان حضور داشته باشند با اقدامات میدانی و مستندات مجموعه دادستانی و دادسرای نقده همخوانی ندارد. دادستانی تأکید دارد که از قضیه هماهنگی جهت اخذ رضایت از اولیای دم و یا عدم شکایت برای تحویل متوفیان اطلاعی ندارد و با افرادی که زمینه بدبینی به دستگاه قضایی را فراهم کردند برخورد قانونی خواهد کرد.

ذکر این نکته ضروری است که طبق قانون جسد متوفی باید با احراز هویت به اولیای دم تحویل داده شود و تحویل جسد ارتباطی به شکایت کردن یا شکایت نکردن و یا اعلام رضایت اولیای دم ندارد. البته لازم بذکر است در صورتیکه علت تامه فوت پس از معاینه جسد مشخص نگردد و از نظر پزشکی قانونی جهت تعیین علت تامه فوت نیاز به کالبدشکافی جسد باشد و یا اولیای دم به نظریه پزشکی قانونی اعتراض داشته باشند در این صورت روند تحویل جسد طول خواهد کشید.

در این حادثه نیز دادستانی طبق قانون دستور تحویل جسد به اولیای دم را صادر نموده بود و با توجه به اینکه اولیای دم در تهران حضور داشتند و امکان حضور در شهرستان نقده جهت تحویل جسدها برایشان میسر نبود، مقرر شد جسدها به تهران منتقل شود و پس از ثبت پرونده در شعبه بازپرسی نقده، به دادسرای ناحیه ۲۳ تهران ویژه نیابت، نیابت داده شد تا جسد متوفیان را با احراز هویت به اولیای دم تحویل بدهد و تأکید شد که شکایت اولیای دم نیز اخذ شود. این پرونده همچنان در شعبه بازپرسی دادسرای نقده با نظارت دادستانی در حال رسیدگی است و از مسئولیت دادسرای نقده خارج نشده است.

مجموعه دادستانی و دادگستری نقده ضمن تسلیت دوباره این حادثه غمبار به جامعه خبری به ویژه خانواده دو خبرنگار فوت شده، از تمامی افراد و رسانه ها انتظار رعایت انصاف در اظهار نظرها و انتشار اخبار با استناد به منابع رسمی و معتبر و همچنین دوری از حواشی را دارد. همچنانکه مردم استحضار دارند روند قضایی این پرونده با دقت و سرعت مثال زدنی در حال رسیدگی است و حاشیه های ایجاد شده نمیتواند خللی در روند رسیدگی به این پرونده ایجاد کند.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۱۳۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت