وقتی آش خاطره‌بازی در تلویزیون شور می‌شود

سرنا_پس از «چهل تیکه» و «۱۴ اینچ» با اجرای محمدرضا علیمردانی و امین زندگانی، «سریالیست» هم به سریال‌های خاطره‌انگیز می‌پردازد.

هرچند که خاطره‌بازی برای مخاطبان جذاب است، اما در سال‌های اخیر، این ایده به اندازه‌ای در برنامه‌های مختلف تلویزیون تکرار شده که جذابیت اولیه‌اش را از دست داده. در حالی که در یک سال گذشته، دو برنامه «چهل تیکه» و «۱۴ اینچ» در شبکه نسیم و آی‌فیلم، با محوریت خاطره‌بازی با سریال‌های قدیمی روی آنتن رفته‌اند، سری جدید برنامه «سریالیست» نیز در بخشی به نام «نوستالژی» سریال‌های قدیمی را مرور می‌کند.

چهل تیکه برنامه «چهل تیکه» اولین بار سال ۹۷ با محوریت خاطره‌بازی، در شبکه نسیم پخش شد و اجرای آن را الهه پرسون برعهده داشت. در این برنامه بخش‌هایی از فیلم، سریال و پویانمایی‌های قدیمی نمایش داده می‌شد و پرسون درباره آن‌ها صحبت می‌کرد. استقبال مخاطبان از «چهل تیکه» باعث شد سری دوم این برنامه ساخته شود. در سری جدید اجرای برنامه به محمدرضا علیمردانی سپرده شد و او میزبان بازیگران سریال‌های به‌یادماندنی بود. تبدیل شدن «چهل تیکه» به یک برنامه گفت‌وگومحور، جذابیت آن را به دلیل حضور چهره‌ها بیشتر کرد، اما در این برنامه نیز مانند بسیاری از برنامه‌های گفت‌وگومحور روتین، درباره دوران کودکی مهمانان، شروع فعالیت حرفه‌ای شان و مرور خاطرات زندگی حرفه‌ای آن‌ها صحبت‌هایی مطرح می‌شد، با این تفاوت که بیشتر مهمانان، بازیگران و چهره‌های پیش کسوت یا خاطره‌ساز بودند. در این برنامه شاهد اتفاق ویژه و تازه‌ای نبودیم و حرف‌های جدیدی که برای اولین بار در «چهل تیکه» شنیده شود، کمتر گفته می‌شد. بعضی از کارگردانان و بازیگران سریال‌های ماندگار در تلویزیون حاضر نمی‌شوند یا اهل گفت‌وگو نیستند، به همین دلیل جای چهره‌های شاخص زیادی در این برنامه خالی بود. طبیعتا این افراد در برنامه‌های مشابه هم حضور پیدا نمی‌کنند، بنابراین دیگر برنامه‌ها نیز وضعیت مشابهی دارند و مهمانان آن‌ها مشترک خواهند بود. سری چهارم این برنامه آبان‌ ۹۹ روی آنتن رفت و بهمن‌ماه نیز ویژه برنامه «چهل تیکه» با محوریت مرور دوره‌های مختلف جشنواره فجر پخش شد.

۱۴ اینچ پس از پایان «چهل تیکه» طولی نکشید که برنامه تازه‌ای با محوریت خاطره‌بازی با آثار قدیمی و پرمخاطب تلویزیون روی آنتن رفت. شبکه آی‌فیلم که رسالت اصلی‌اش بازپخش سریال‌های ماندگار و نوستالژیک است، برنامه «۱۴ اینچ» را با اجرای امین زندگانی تولید کرد. این برنامه که از اوایل اسفند سال گذشته پخش خود را آغاز کرد، هر هفته جمعه شب‌ها روی آنتن می‌رود و اکنون در حال پخش است. هر قسمت از این برنامه به یک سریال خاص می‌پردازد و در بخش اصلی آن امین زندگانی با سازندگان یا بازیگران آن مجموعه گفت‌وگو می‌کند. مهمانان این برنامه نیز مانند «چهل تیکه» خاطراتی را از بازی در سریال خاطره‌انگیز مورد بحث روایت می‌کنند و درباره ویژگی‌های اثر، دلایل موفقیت آن و موضوعات مرتبط با سریال نکاتی را می‌گویند، با این تفاوت که در «۱۴ اینچ» مهمانان به بهانه سریال مشخصی که هدف بحث است، به برنامه دعوت می‌شوند و تمرکز بحث روی آن اثر است. در بعضی از قسمت‌های این برنامه، میثم درویشان‌پور استندآپ مرتبط با موضوع سریالی را که به آن پرداخته می‌شود، اجرا می‌کند. در بعضی قسمت‌ها نیز مانند «چهل تیکه» علاوه بر چهره‌های پیش کسوت، بازیگران جوان‌ سریال‌های پرمخاطب جدیدتر هم مهمان برنامه بوده‌اند. چهره‌هایی مانند فرهاد جم، مهدی فخیم‌زاده، مریم امیرجلالی، غلامحسین لطفی، جعفر دهقان و رضا توکلی که به عنوان مهمان در «۱۴ اینچ» حضور داشته‌اند، پیش از این در «چهل تیکه» نیز دیده شده بودند.

سریالیست «سریالیست» جدیدترین برنامه تلویزیون است که سراغ مرور آثار خاطره‌انگیز رفته. این برنامه نوروز امسال برای انتخاب بهترین سریال تلویزیون در سال ۹۹ پخش شد و سری جدید آن با تغییراتی از پنج شنبه هفته گذشته روی آنتن رفته است. این برنامه در هر قسمت به یکی از سریال‌هایی که امسال پخش شده، می‌پردازد و پدرام کریمی میزبان عوامل و بازیگران آن مجموعه خواهد بود. گرچه بخش اصلی «سریالیست» مانند «۱۴ اینچ» و «۴۰ تیکه» کاری با خاطره‌بازی ندارد، اما در بخش پایانی برنامه به نام «نوستالژی»، بازیگر یکی از سریال‌های قدیمی گفت‌وگویی با پدرام کریمی دارد و دیالوگ‌های سکانسی از آن را می‌خواند. در اولین قسمت «۱۴ اینچ» با موضوع سریال «پدر سالار»، سیامک اطلسی و کمند امیرسلیمانی مهمان برنامه بودند و در اولین قسمت «سریالیست» هم سیامک اطلسی برای صحبت درباره مجموعه «پدر سالار» مهمان برنامه بود! هرچند که هدف اصلی «سریالیست» خاطره‌بازی با آثار قدیمی نیست، اما استفاده از این ایده تکراری در بخشی از برنامه، آن هم در حالی که برنامه «۱۴ اینچ» روی آنتن است، جذابیت چندانی برای مخاطب ندارد و طبیعتا بخش زیادی از مهمانان این برنامه با «چهل تیکه» و «۱۴ اینچ» مشترک خواهند بود و حرف‌های تکراری خواهند زد.

منبع: خراسان

کد مطلب: ۲۱۴۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت