بازار داغ سریال‌سازی در نمایش خانگی

سرنا_شیوع کرونا تأثیری معکوس بر سینما و نمایش خانگی داشت. سالن‌های سینما و گیشه از رونق افتاد اما بازار سریال‌سازی گرم شد و اهالی سینما به شبکه نمایش خانگی کوچ کردند.

بازار داغ سریال‌سازی در نمایش خانگی

تولیدات سریال‌های شبکه نمایش خانگی بر صدر اخبار قرار گرفته و در محافل سینمایی هم تفسیرها و حرف و حدیث‌ها پیرامون سریال‌های در حال پخش است. با وجود نگرانی‌ها نسبت به اشباع بازار و البته گلایه از کیفیت برخی از این آثار بخصوص در حوزه طنز همچنان میل و انگیزه به ساخت سریال‌های شبکه نمایش خانگی زیاد است و پلتفرم‌ها در انتظار تولیدات تازه صفی از نام‌های آشنا هستند؛ از نیما جاویدی و بهرام توکلی و حسن فتحی تا رضا عطاران.

محمد کارت و ایرج‌زاده در نمایش خانگی «بامداد خمار» تازه‌ترین سریال مخابره شده روی خط خروجی نمایش خانگی است. ابراهیم ایرج‌زاده سازنده «عنکبوت» و «تابستان داغ» این سریال را با اقتباس از رمانی با همین نام به نویسندگی فتانه حاج‌سیدجوادی کارگردانی می‌کند.

سریال «یاغی» به‌ کارگردانی محمد کارت از دیگر سریال‌هایی است که در موج تازه سریال‌سازی نمایش خانگی و در ایام کرونا نامش شنیده شد. این سریال به‌واسطه حضور بازیگران گزیده‌کار سینما، پارسا پیروزفر و طناز طباطبایی در کانون توجه‌ قرار گرفت اما پس از آن به سکوت خبری رسید.

سازندگان «سرخپوست» و «تنگه ابوقریب» در کنار عطاران پس از جدایی فیلیمو و نماوا و تفکیک محصولات تولیدی، رقابت این دو پلتفرم در عرضه و تولید محتوا جدی‌تر شده است. طبق اخبار رسمی و منتشر شده نماوا، در تدارک ساخت ۷ سریال است. یکی از سریال‌های کنجکاوی برانگیز این پلتفرم، کار تازه رضا عطاران است. همکاری عطاران با نماوا قطعی شده اما تا به امروز نام سریال رسانه‌ای نشده و اطلاعاتی از داستان و رایزنی با بازیگران منتشر نشده است. «آکتور» به کارگردانی نیما جاویدی و تهیه‌کنندگی مجید مطلبی را هم باید به لیست آن دست سریال‌هایی اضافه کرد که از همین حالا اشتیاق و انتظار برای تماشای آن زیاد است. این سریال درباره زندگی پرفراز و نشیب چند بازیگر مستعد تئاتر است و نوید محمدزاده بعد از تجربه موفق «سرخپوست» با نیما جاویدی همکاری دارد. در این فهرست البته «مترجم» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان هم وجود دارد. ملکان و توکلی در آثار سینمایی بسیاری همچون «تنگه ابوقریب»، «تختی» و «روز صفر» همکاری داشته‌اند. درباره بازیگران این سریال هم اطلاعاتی منتشر نشده است.

«نوبت لیلی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی روح‌الله حجازی دیگر سریال نماواست که تاکنون فقط حضور حمید فرخ‌نژاد در آن قطعی شده است. مصطفی تقی‌زاده دیگر کارگردانی است که «حرفه‌ای» را با حضور سیروان و زانیار خسروی، سارا بهرامی و علی مصفا برای این پلتفرم کارگردانی می‌کند. همچنین مازیار میری در تازه‌ترین همکاری مشترکش با همایون اسعدیان قرار است «خسوف» را کارگردانی کند. شاید بتوان «خاتون» را پرخبرترین سریال نماوا در این روزها دانست. این سریال به خاطر سری عکس‌های منتشر شده از بازیگرانش در چرخه اخبار قرار دارد. در این سریال به کارگردانی تینا پاکروان و تهیه‌کنندگی علی اسدزاده، نگار جواهریان، اشکان خطیبی، مهران مدیری، ستاره پسیانی، میرسعید مولویان، فرخ نعمتی، بهناز جعفری، رضا بهبودی و... ایفای نقش می‌کنند. «خاتون»، داستان زنی در دوره ناآرام اشغال ایران به دست متفقین را روایت می‌کند؛ زیروبم‌های خانواده‌ای که اوایل شهریور ۱۳۲۰، قصه‌شان آغاز می‌شود و با چالش‌هایی بزرگ، ادامه پیدا می‌کند.

سه ناصرالدین شاه در یک اقلیم در صفحه پلتفرم فیلیمو و در بخش سریال‌هایی که بزودی پخش خواهند شد نام ۴ سریال به چشم می‌خورد. «میدان سرخ» اولین سریال ابراهیم ابراهیمیان کارگردان فیلم‌هایی چون «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه»، «آااادت نمی‌کنیم» و... برای شبکه نمایش خانگی است. تهیه‌کنندگی «میدان سرخ» را جواد نوروزبیگی به عهده دارد و حمید فرخ‌نژاد، مهتاب کرامتی، بهرام افشاری، علی مصفا، امیرحسین آرمان و... در آن ایفای نقش کرده‌اند. «جزیره» به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی و امیرحسین حیدری یکی دیگر از سریال‌های اختصاصی فیلیمو و دومین ساخته سیروس مقدم برای شبکه نمایش خانگی است. غزل شاکری، هنگامه قاضیانی، محمدرضا فروتن، میترا حجار و حسام منظور از جمله بازیگران این سریال هستند. دو سریال دیگر فیلیمو یعنی «قبله عالم» و «جیران» یک مؤلفه مشترک دارند؛ تمرکز روی دوره ناصرالدین‌شاه. «جیران» حسن فتحی درباره زن محبوب ناصرالدین شاه است. بهرام رادان (ناصرالدین شاه)، مریلا زارعی (مهدعلیا)، پریناز ایزدیار، رعنا آزادی‌ور، مهدی پاکدل، بابک حمیدیان و... بازیگران این سریال هستند. «قبله عالم» دیگر تولید این پلتفرم با زبان طنز به این دوره تاریخی پرداخته است. کارگردان «قبله عالم» حامد محمدی سازنده فیلم‌هایی چون «چپ راست» و «اکسیدان» است. ناصرالدین شاه این سریال حامد کمیلی است و در کنار او هادی کاظمی، شقایق دهقان، سام درخشانی و... بازی می‌کنند. به جز این دو سریال «آهوی من مارال» به‌کارگردانی مهرداد غفارزاده، دیگر سریالی است که قصه خود را در دوره ناصری روایت می‌کند. در این سریال حسن معجونی در نقش ناصرالدین شاه ظاهر شده و از دیگر بازیگران آن می‌توان به شبنم مقدمی، علیرضا کمالی، الهام کردا، علیرضا آرا و لیلا بلوکات اشاره کرد. این سریال البته جزو تولیدات اختصاصی این پلتفرم نیست.

این داستان ادامه دارد... اخبار تولیدات نمایش خانگی به همین جا ختم نمی‌شود. شاید اگر شرایط عادی بود فهرست قطعی سریال‌سازان نمایش خانگی بلندتر از این بود. آن طور که بهمن فرمان آرا وعده داده اگر شرایط مهیا باشد این کارگردان قصد دارد سریال ۲۴ قسمتی «داستان جاوید» را براساس رمان اسماعیل فصیح بسازد. از دیگر چهره‌های مهم مسعود کیمیایی است که اعلام شد قصد دارد رمان عاشقانه و سیاسی «جسدهای شیشه‌ای» را در قالب سریال جلو دوربین ببرد. در برخی اخبار نام کیومرث پوراحمد هم شنیده شد که فیلمنامه‌ آماده ساخت در دست دارد. پیمان قاسم‌خانی هم چندی پیش اعلام کرد در فکر ساخت یک سریال سیت‌کام (نوعی از کمدی در لوکیشن محدود) است و احتمالاً از استعدادهای جوان برای کارگردانی این اثر استفاده می‌کند. در این میان سرنوشت «شاخ آفریقا» به‌کارگردانی سعید آقاخانی با توجه به انصراف هومن سیدی از حضور در این سریال و احتمال ساخت سری جدید «نون خ» در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. درباره سریال «خون خورده» که اقتباسی از کتابی به همین نام به نویسندگی مهدی یزدانی‌خرم است اخبار ضد و نقیض شنیده می‌شود. پیش از این اعلام شد علی سرتیپی حق اقتباس این رمان را از نشر چشمه خریده و علی سرابی قرار است آن را بسازد.

منبع: ایران

کد مطلب: ۲۱۴۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت