الزام پیام‌رسان‌های خارجی به گرفتن مجوز قطعا شدنی است

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: الزام پیام‌رسان‌های خارجی به گرفتن مجوز از داخل کشور قطعا شدنی است. همان طور که خودروهای خارجی وارد ایران می‌شوند و سازندگان‌شان اینجا دفتر دارند، برای پیام‌رسان‌های خارجی هم باید این اتفاق بیفتد.

الزام پیام‌رسان‌های خارجی به گرفتن مجوز قطعا شدنی است

آخرین نسخه پیش نویس طرح قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی ، هفته گذشته در خبرگزاری‌ها منتشر شد. بر اساس این طرح همه پیام‌رسان‌های خارجی برای فعالیت در ایران باید مجوز بگیرند.

مجید نصیرایی ، در پاسخ به نقد مخالفان این طرح توضیح داد: شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۶ مصوب کرده همه پیام رسان ها در داخل کشور دفتر داشته باشند و مطابق مقررات فعالیت کنند. نباید تصور شود آنها به خاطر تحریم به ایران نمی‌آیند. وقتی تحریم هستیم چطور کالاهای لوکس درجه یک و ماشین خارجی به ایران می‌آید؟ خودروها و موبایل‌ها را ببینید. اینجا دفتر دارند و پاسخگو هستند. آنها از کره و ژاپن با ایران مراوده اقتصادی دارند. چطور آنجا شده و اینجا نمی‌شود؟ این کار قطعا شدنی است.

الزام پیام‌رسان‌های خارجی به گرفتن مجوز قطعا شدنی است

وی افزود: این پیام‌رسان‌ها بابت حضور کاربران ایرانی هزاران میلیارد پول تبلیغات می گیرند و سود می‌کنند. آنها خدمات رایگان به من و شما نمی دهند.

نصیرایی با بیان این که برای این قانون باید پشتوانه ایجاد شود اظهار داشت: ما در این طرح پشتوانه را دیده‌ایم. ضمانت اجرایی این است که اگر مسئولان این را اجرا نکردند، انفصال از خدمت و جریمه شامل حال‌شان بشود. دستگاه های دولتی و مجموعه های حاکمیتی حتما باید در پیام رسان های دارای مجوز فعالیت کنند و اطلاعات و خدمات شان حتما باید آنجا باشد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما گفته‌ایم فلان پلتفرم خارجی باید از ما مجوز بگیرد. اگر توییتر یا اینستاگرام نخواسته باشد از شورای عالی تعیین شده مجوز بگیرد، وزارت ارتباطات فرصت دارد تا با بعضی از این پیام‌رسان‌ها مذاکره کند که ضوابط ما را بپذیرد.

وی با بیان این مطلب که کسب و کارهای آنلاین ایرانی پس از این مصوبه لطمه نمی‌بینند توضیح داد: اینستاگرام اگر شرایط ما را نپذیرد، تا زمانی که پیام رسان مشابه داخلی و خارجی وجود نداشته باشد که عینا همان خدمات را ارئه دهد این پلتفرم را مسدود نمی‌کنیم.

کسب و کارهای آنلاین داخلی دچار سوء تفاهم شده‌اند

نصیرایی در پاسخ به این سوال که چرا کسب و کارهای آنلاین داخلی با این طرح مخالف هستند بیان کرد: کسب و کارهای آنلاین داخلی چون مطلب درست برایشان تفهیم نشده دچار سوء تفاهم شده اند. هیچ کسی با چارچوب داشتن و مدیریت داشتن و ضابطه داشتن مخالف نیست. شما مگر خانه خودتان چارچوب ندارد؟ هر وقت کسی دلش خواست می تواند برود و بیاید و هر کاری خواست بکند؟

عضو فراکسیون روحانیت مجلس افزود: نرم افزار «ویز/Waze» یکی دو سال پیش تنها پلتفرمی بود که خدمات می داد. از نرم‌افزارهای نشان و بلد حمایت شد، الان امروز کسی مشکلی ندارد. ما پیام‌رسان ایرانی را حمایت مادی و معنوی نکردیم و به آن پهنای باند ندادیم. وقتی دستگاه های دولتی و حاکمیتی در فضای پلتفرم های داخلی ایرانی فعالیت ندارند و تبلیغات نمی کنند، معلوم است که پیام رسان ایرانی تقویت نمی شود. در جاهای دیگر هر جا از متخصصان ایرانی حمایت کردیم، توانستیم جزو برترین های دنیا شویم. قطعا در فضای مجازی هم می‌توانیم.

در این طرح که به امضای ۱۷۰ نماینده مجلس رسیده هیاتی مسئول نظارت بر فضای مجازی شده‌اند و مقرر شده تمام پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی فعالیت خود را هماهنگ با قوانین ایران کنند و عملکرد آنها به تایید این هیات برسد. همچنین هر فرد یا نهادی که برنامه‌ای بسازد که براساس آن امکان دسترسی به پایگاه‌های اینترنتی و پیام رسان‌های غیرقانونی مسدود شده را فراهم کند به حبس یا جزای نقدی محکوم می‌شود.

منبع: ایرنا

کد مطلب: ۲۱۶۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت