واکنش به امضای یک میلیون ایرانی علیه «صیانت»

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به تهیه طوماری با یک میلیون امضا توسط کاربران فضای مجازی در مخالفت با طرح ضداینترنت مجلس، تصریح کرد: بحث اصلی این است که آیا ما قانون می خواهیم یا نمی خواهیم؟ این سوال کلیدی است. اکثر کشورهای جهان در حوزه فضای مجازی، قانون دارند و نمی توان آن را انکار کرد.

واکنش به امضای یک میلیون ایرانی علیه «صیانت»

غلامرضا منتظری، درباره آخرین وضعیت طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» در مجلس گفت: این طرح پیش نویس است، قانون نیست. بنده هم نسبت به این طرح نقد دارم اما پیش نویس باید بررسی شود تا اشکالاتش برطرف شود. بنابراین تاکنون در این زمینه چیزی به نام قانون تصویب نشده است اما برررسی پیش نویس و طرح توسط کمیسیون ویژه باید شروع شود.

او افزود: بنابراین یقینا اگر این بررسی به پایان می رسد مفاد زیادی از طرح را خواهیم دید که تغییر کرده است. در واقع موافق و مخالف این طرح، زمانی معنا دارد که کار این طرح تمام شده باشد اما وقتی در حال حاضر این طرح در حال بررسی است نمی توان موافق یا مخالف بود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: بنده موافق بررسی این طرح توسط کمیسیون ویژه هستم. من نسبت به محتوا، حرف دارم اما به ضرورت آن باور داریم که مدیریت و نظارتی بر فضای مجازی باید وجود داشته باشد و این آسیب ها برای مردم عزیزمان اتفاق نیفتد. انشالله مجلس با توجه به تصمیم هیئت رئیسه، جلسه کمیسیون ویژه تشکیل می شود و کار بررسی طرح را شروع می کنند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس اشاره کرد: در نتیجه فرصت خوبی است که منتقدین، متخصصین، افراد مجرب در حوزه کسب و کار و تجارت الکترونیک اظهارنظر کنند و از همه اینها دعوت می شود تا در تکمیل این طرح، گام های شایسته تری بردارند.

او در واکنش به مخالفت یک میلیون نفر از ایرانیان در فضای مجازی، تصریح کرد: بحث اصلی این است که آیا ما قانون می خواهیم یا نمی خواهیم؟ این سوال کلیدی است. اکثر کشورهای جهان در حوزه فضای مجازی، قانون دارند و نمی توان آن را انکار کرد. الان یمن که یک کشور جنگ زده است و هزاران مشکل دارد فضای مجازی اش دارای قانون است.

منتظری ادامه داد: اما اگر دوستانی که مخالف این طرح هستند مطلبی یا نقدی دارند بیان کنند اما اینکه بگویند ما قانون نمی خواهیم بحث دیگری است. اما اگر پذیرفتیم که قانون می خواهیم نقدمان را مطرح کنیم و بگوییم فلان بند و مفاد این طرح درست است یا درست نیست و چرا. اگر پیشنهادی برای بهتر شدن طرح دارند مطرح کنند. اگر ابهاماتی هم این طرح دارد هم بیان کنند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: مثلا گفته می شد اگر این طرح به قانون تبدیل شود موجب فیلتر شدن می شود در حالی که چنین چیزی در طرح نیست. در این طرح به صراحت گفته شده که امکان دسترسی آسان برای افراد فراهم شود.

نماینده مردم گرگان در مجلس بیان کرد: در واقع این طرح به فرد اجازه می دهد که به آن اطلاعات تخصصی و مورد نیاز خودش دست پیدا کند. بنابراین پیشنهاد می کنم اگر درباره نکات اصلی این طرح، دوستان مخالف نظری دارند بگویند طبیعی است که زیبایی این مصوبه مجلس به این موضوع است که زمینه را فراهم کرده تا افراد، آزادانه نقطه نظراتشان را برای اصلاح، تکمیل و رفع نواقص مطرح کنند. ما به همه دیدگاه های مخالف، موافق احتران می گذاریم و همه باید کمک کنیم که یک قانون کامل و باکیفیت شکل بگیرد.

او عنوان کرد: امیدواریم با رعایت انصاف و عدالت و نگاه عالمانه، دوستان طرح را بخوانند و اگر نقدی دارند به کمیسیون فرهنگی ارسال کنند. اگر کسی علاقه مند است به صورت حضوری، مباحث را طرح کند یقینا دوستان کمیسیون مشترک استقبال خواهند کرد.

منتظری جمع بندی کرد: در واقع این طرح در اختیار کمیسیون مشترک است. یقینا این کمیسیون، سخنگویی مشخص می کنند تا به سوالات پاسخ دهد. بنا است که مصوبات کمیسیون مشترک رسانه ای شود تا مردم دغدغه نداشته باشند چراکه مجلس، خانه ملت است و نمایندگان، منتخب مردم هستند. یقینا برای مردم و نظراتشان ارزش قائل هستند. ابتدا باید اجازه داد کمیسیون مشترک شکل بگیرد و سخنگوی آن مشخص شود تا مطالب را بهتر منتقل کنند.

منبع: انتخاب

کد مطلب: ۳۵۳۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت