مرکز آمار اعلام کرد

اشتغال ۱۱ میلیون ایرانی در شبکه های اجتماعی و تکلیف نامشخص آنان با طرح صیانت

گزارش مرکز آمار ایران می‌گوید شغل ۱۱ میلیون نفر ایرانی به شبکه‌های اجتماعی وابسته است و ۸۳ درصد درآمد کسب‌وکارهای تجارت‌ الکترونیک از اینستاگرام است.

اشتغال ۱۱ میلیون ایرانی در شبکه های اجتماعی و تکلیف نامشخص آنان با طرح صیانت

با این همه در چند روز گذشته گزارش‌های متعددی از کندی اینترنت و مسدودشدن موقت برخی از شبکه‌های مجازی منتشر شده است.

مرکز آمار چندی پیش گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد ۶۵ درصد مردم ایران از شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان‌های استفاده می‌کنند. نکته جالب اینکه ۲۰ درصد کاربران (معادل ۱۱ میلیون نفر) از ظریق شبکه‌های مجازی کسب درآمد می‌کنند. یعنی درآمد و اشتغال ۱۱ میلیون ایرانی وابسته به اینترنت است.

اما چند روزی است فیلترشکن‌ها مسدود شده‌اند و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی سخت شده است. پیش از این با تصویب طرح صیانت از کاربران اینترنت در مجلس این وضعیت پیش‌بینی می‌شد. عادل طالبی کارشناس حوزه فناوری و اطلاعات به تجارت‌نیوز، گفته است: مسدود شدن سرور فیلترشکن‌ها بنا بر سخت‌گیری‌های طرح صیانت از فضای مجازی در حال حاضر اقدامی قانونی شمرده می‌شود.

نکته قابل توجه این است که فعلا دسترسی به شبکه‌های فیلترشده‌ای مانند تلگرام و توییتر سخت شده است و هنوز وضعیت استفاده از اینستاگرام و واتس‌آپ سخت نشده است. اما نکته قابل توجه این است که گزارش مرکز آمار ایران می‌گوید ۸۳ درصد کسب‌وکارهای آنلاین، علاوه بر ارائه خدمات و کالاهای خود بر بستر وب، از اینستاگرام، واتس‌آپ، تلگرام و … هم برای فروش استفاده می‌کنند.

نکته مهم‌تر اینکه استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی برای کسب درآمد کمتر از ۵ درصد است. اما اینستاگرام با ۸۳ درصد و واتس‌آپ با سهم ۵۳ درصدی در صدر استفاده کسب‌وکارها قرار دارد.

حالا به نظر می‌رسد طرح صیانت از فضای کسب‌وکار اشتغال و درآمدزایی ۱۱ میلیون نفر را مستقیما نشانه گرفته است. اطلاعات دیگر درباره زندگی ایرانیان در فضای مجازی را در تصویر زیر می‌ببینید.

منبع: تجارت نیوز

کد مطلب: ۳۵۴۰۹۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت