گفت وگو با فلورا سام

چرا برخی تاک شوها با وجود چهره ها شکست می‌خورند؟

«دستمان برای چالش باز نیست»، «از مدیران خواهش کردم اجازه بحث بدهند»، «چهره را صرفا به خاطر چهره بودنش به برنامه نیاوریم»، «زمان «ماه عسل» خیلی ها از برنامه های گفتگو محور می ترسیدند»، «دلمان نمی آمد مادران را به چالش بکشیم»، «سام بهترین تجربه «نفس» بود»؛ این جملات بخشی از صحبت های فلورا سام (مجری) و محمد پیوندی (کارگردان) برنامه «نفس» است؛ برنامه ای که این روزها از آنتن صداوسیما پخش می شود.

چرا برخی تاک شوها با وجود چهره ها شکست می‌خورند؟

برنامه گفت و گو محور «نفس» که به مناسبت مناسبت محرم و صفر از شبکه نسیم در حال پخش است، به پایان راهش نزدیک شده و عوامل برنامه مشغول ضبط بخش های اختتامیه هستند. به گفته محمد پیوندی (کارگردان «نفس») آخرین قسمت از این برنامه در اولین روز از ربیع الاول، جمعه (۱۶ مهر ماه) به روی آنتن می رود و این احتمال وجود دارد که سری جدید نیز ساخته شود.

برنامه های گفت وگو محور زیاد باشد به شرطی که ...

فلورا سام، مجری برنامه «نفس» ابتدا درباره بازخوردهایی که از برنامه گرفتند، توضیح می دهد: خداراشکر بازخوردهای برنامه طی مدتی که روی آنتن بودیم هم از سوی مردم و هم مدیران شبکه خوب بوده و به نظر می‌آید راضی بودند. «نفس» تا آخرین روز ماه صفر از شبکه نسیم پخش می‌شود ولی اطلاعی از ادامه دار بودنش ندارم.

این نویسنده،‌ بازیگر و کارگردان درباره افزایش تولید برنامه‌های گفت‌وگو محور در تلویزیون نسبت به سال‌های گذشته و اینکه ممکن است این اتفاق نقدهایی را به همراه داشته باشد و مخاطب بعد از مدتی این نوع ساختار را پس بزند، می گوید:‌ بله، من هم قبول دارم که در تلویزیون ساختار گفت‌وگو محور افزایش یافته، به خصوص در ماه رمضان به قدری این برنامه‌ها اوج می‌گیرد که حتی مهمانان برنامه‌ها هم مشترک می‌شوند. من شخصا معتقدم اشکالی ندارد که برنامه‌های گفت‌وگومحور زیاد باشد، یعنی اتفاقا باید باشند ولی به شرطی که در هر کدام از برنامه‌ها یک ویژگی وجود داشته باشد و هدفی را دنبال کنند تا آن‌ها را از سایر برنامه‌ها متفاوت کند.

او ادامه می دهد: با توجه به اینکه من برنامه «محاکات» را هم در شبکه نسیم داشتم، در اصل انتخاب این قضیه کمی برایم سخت بود، چون نمی‌خواستم دو برنامه شبیه به هم داشته باشم. هر چند که در «محاکات» من کارشناس هستم و خیلی حضور ندارم؛ بنابراین آنچه که «نفس» را برایم متفاوت می‌کرد این بود که هدفش حول محور مادران و زنان بود.

فلورا سام می گوید:‌ در برنامه «نفس» ما دنبال زنان خارق‌العاده نرفتیم؛ درواقع یکی از محسنات این برنامه این است که مادران و افرادی در برنامه حضور پیدا می‌کنند که ما حتی مشابه آن‌ها را میان خودمان هم می‌توانیم پیدا کنیم؛ یعنی ویژگی‌های اخلاقی، رفتاری و حتی کارهایی که کردند را گاهی در مادران خودمان و حتی در شخصیت خودمان هم می‌بینیم و کاملا ملموس هستند. به همین خاطر وقتی بیننده پای برنامه می‌نشیند حس همذات پنداری به وجود می آید. به نظرم هدف و برنامه ریزی که در «نفس» وجود داشت باعث شد من حس کنم می‌تواند برای یک برنامه گفت‌وگومحور متفاوت از سایر برنامه‌های اینچنین باشد.

حالت مجری به خود نگرفتم

مجری برنامه «نفس» همچنین اشاره می کند: خیلی از خانم‌هایی که به برنامه می‌آمدند نه فقط از پس زندگی خودشان برآمدند، بلکه بر زندگی بقیه هم تأثیر گذاشتند و توانستند دست عده‌ای را هم بگیرند که این به نظرم اتفاق خوبی بود. در زمینه اجرای برنامه هم من سعی کردم به شکل گپ و گفت با مهمانان صحبت کنم؛ یعنی حالت مجری به خود نگرفتم و بیشتر میزبان بودم. حتی جملاتی که مجریان در برنامه‌ها به کار می‌برند در «نفس» استفاده نکردم و کاملا دوستانه با مهمانان رودر رو گپ زدم و حتی با خیلی‌ از آن‌ها دوست شدم؛ بنابراین سعی کردم از حالت مجری بودن بیرون بیایم و فاصله‌ام را با مهمان کم کنم.

تعجب برانگیز بود که موضوعات ساده از برنامه حذف شد!

این فیلمنامه‌نویس در بخشی دیگر از صحبت هایش درباره اینکه به نظر می‌رسد در برنامه‌های گفت‌وگو محور تلویزیون خیلی شاهد چالش و گفت‌وگوهای ویژه نیستیم، چقدر تلاش شد این ویژگی در برنامه «نفس» دیده شود؟ بیان می کند:‌ واقعیت این است که خیلی برای ایجاد چالش در برنامه‌ها دست‌مان باز نیست؛ یعنی ما برای «نفس» مواردی داشتیم که اتفاقا موضوعات خیلی ساده ای بودند و سعی کردیم در مورد آن‌ها بحث کنیم ولی از برنامه حذف شدند که اتفاقا برای من هم تعجب برانگیز بود؛ چون اصلا بحثی نبود که این اتفاق برایش بیفتد. البته این اظهارنظر من فقط درباره برنامه «نفس» است، چون در جریان برنامه های دیگر نبودم که بخواهم نظری بدهم.

هدف از چالش دیده شدن نیست

او می گوید: حتی یک روز که مدیران شبکه به برنامه تشریف آوردند من از آن‌ها خواهش کردم که اجازه بدهید کمی درباره مشکلات همین خانم‌ها بحث کنیم. خانم‌هایی که در برنامه ما حضور داشتند قطعا مشکلاتی داشتند ولی خیلی مورد استقبال قرار نگرفت و بیشتر ترجیح‌شان همین ملایم بودن و شرح زندگی گفتن در برنامه «نفس» بود؛ در حالی که در خیلی از برنامه‌ها شدیدتر از  بحث هایی که مدنظرمان بوده، اتفاق افتاده و پخش هم شده است. به هر حال هرکسی دوست دارد برنامه‌اش چالش داشته باشد نه به خاطر اینکه دیده شود بلکه به این دلیل که برنامه کاری از پیش ببرد. هدف من هم قطعا از چالش، پر شدن در فضای مجازی نبود، بلکه هدفم این بود که جایی اگر بشود یک اتفاق خوبی با همین برنامه رخ بدهد. به عنوان مثال حرفی به گوش یک مسئول برسد و آن مسئول اقدام کند و این چقدر قشنگ است؛ درواقع هم چالش برنامه است و هم اینکه یک گام مثبت برای بهبود شرایط افرادی است که به برنامه آمدند و مشکلات‌شان را مطرح کردند.

سام سپس درباره اینکه در طول ضبط برنامه «نفس» واکسینه شده بود؟ توضیح می دهد:‌ من شخصا از طریق برنامه و صداوسیما واکسینه نشدم و از سوی وزارت بهداشت سنم رسیده بود و واکسن تزریق کردم. البته تمام عوامل برنامه «نفس» حدود سه هفته‌ای است که واکسینه شده‌اند. من خودم دو روز مانده بود به ضبط برنامه واکسنم را تزریق کردم. خداراشکر با تلاش‌های تهیه کننده برنامه و همچنین سازمان صداوسیما روند واکسیناسیون کمی سرعت گرفت و در برنامه «نفس» همه عوامل واکسینه شدند؛ در حالی که ما سر برنامه «محاکات» هیچکدام واکسینه نشده بودیم البته احتمالا آن موقع واکسن کم بود و این اتفاق نیفتاد.

بعد از تزریق واکسن همچنان دوماسک می زنم

وی همچنین به دشواری‌های کاری در ایام کرونا اشاره می کند و می گوید:‌ با تزریق واکسن، همچنان استرس داریم، چون به هر حال پزشکان هم می‌گویند که این واکسن‌ها صد درصد از بدن محافظت نمی‌کنند و فقط خطر مرگ و میر را کم می‌کنند. من خودم تا قبل از سه دو یک دوربین، دو ماسک دارم، بقیه عوامل هم همین طور هستند ولی به هر حال وقتی دوربین روشن می‌شود هم من و هم مهمان برنامه ماسک‌مان را برمی‌داریم که البته سعی کردیم فاصله‌ میان صندلی ها را رعایت کنیم؛ ضمن اینکه برنامه در سوله‌ای ضبط می شود که یک هواکش بزرگ دارد و بعد از هر بخش آن را روشن می‌کنند تا جریان هوا باشد. خداراشکر تاکنون مشکلی برای هیچ یک از عوامل پیش نیامده و امیدواریم از این به بعد هم برای هیچ پروژه‌ای پیش نیاید.

صرفا چهره ها را برای چهره بودنشان به برنامه نیاوریم

مجری «نفس» در بخشی دیگر از این گفت و گو درباره تاکید بر استفاده از چهره‌ها در برنامه‌های گفت‌وگومحور تلویزیون و میزان موفقیت آن‌ها، گفت:‌ برای دیده شدن برنامه‌ها خیلی ‌ها از چهره‌ها استفاده می‌کنند؛ در صورتی که به نظرم اگر هم قرار است از چهره‌ها استفاده شود، باید در روند قصه باشد. به عنوان مثال در میان هنرمندان و چهره‌های شاخص کشورمان ما مادرانی را پیدا کنیم که بالاخره مشکلاتی در زندگی‌شان وجود داشته و به نوعی با چنگ و دندان زندگی‌شان را حفظ کرده‌اند و فرزندان‌شان را به سرانجام رسانده‌اند. اگر این اتفاق در همه برنامه‌ها بیفتد جذاب می‌شود و تاثیرش هم در مخاطب به مراتب بیشتر خواهد شد؛ یعنی صرفا یک چهره را به خاطر چهره بودنش به برنامه نیاوریم.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۳۵۴۴۱۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت