انتقاد از سریال جدید تلویزیون / «روزگار جوانی» کجایی که یادت بخیر!

فصل سوم سریال جریان ‌ساز تلویزیون در دهه ۷۰، بدون خالقان آن، نتوانسته موفقیت سابق را تکرار کند و مورد توجه قرار بگیرد.

انتقاد از سریال جدید تلویزیون / «روزگار جوانی» کجایی که یادت بخیر!

یکی از سریال ‌های نوستالژیکی که تلویزیون پس از سال‌ها تصمیم گرفت ادامه آن را بسازد، مجموعه «روزگار جوانی» است که تصویربرداری آن اواخر بهمن‌ماه سال ۹۹ آغاز شد و از شنبه هفته گذشته روی آنتن شبکه ۵رفته است. همان طور که از زمان ساخت سریال هم مشخص بود، «روزگار جوانی ۳» هیچ نسبتی با این سریال به‌ یادماندنی و محبوب ندارد و تنها نام «روزگار جوانی» را یدک می‌کشد. با این اوصاف نمی‌توان توقع داشت مخاطب به پشتوانه خاطره خوب دو فصل قبلی «روزگار جوانی»، پای تماشای فصل سوم بنشیند.

«روزگار جوانی» در دهه ۷۰

«روزگار جوانی» به کارگردانی شاپور قریب اولین‌ بار سال ۷۷ پخش شد. اصغر فرهادی به عنوان فیلم نامه ‌نویس در این مجموعه حضور داشت و ماجرای چند دانشجو را روایت می‌کرد. از آن جایی که سریال حرف ‌های تازه‌ای در زمینه مسائل و مشکلات جوانان مطرح می‌کرد و پرداخت جذابی از این موضوع داشت، با استقبال مخاطبان مواجه شد. امین حیایی، نصرا... رادش، کیهان ملکی، بهزاد خداویسی و مهدی صبایی نقش شخصیت‌های اصلی سریال را بازی می‌کردند. آن زمان جایگاه امین حیایی با امروز که به عنوان یکی از ستاره‌های سینما شناخته می‌شود، متفاوت بود اما بازیگر مشهوری بود. دیگر بازیگران سریال یعنی نصرا... رادش، بهزاد خداویسی و کیهان ملکی نیز چهره‌های جدیدی نبودند، بنابراین حضور آن‌ها در کنار یکدیگر، از آن‌ها یک ترکیب خوب و برنده ساخت. از قسمت ۱۴ به بعد، این سریال در قالب فصل دوم «روزگار جوانی» روی آنتن رفت. منتها با این تفاوت مهم که کارگردانی این قسمت‌ها را اصغر توسلی تهیه‌ کننده و نگارش فیلم نامه آن را علی‌اکبر محلوجیان و فرهاد نقدعلی برعهده داشتند. جدایی شاپور قریب و اصغر فرهادی اثر خودش را گذاشت و ادامه سریال موفقیت سابق را تکرار نکرد، اما کاملا ناموفق هم نبود.

چهره‌ های جدید و ناآشنا جایگزین بازیگران اصلی

پس از گذشت ۲۲ سال، فصل سوم «روزگار جوانی» چند ماه پیش جلوی دوربین رفت. زمانی که اخبار سریال منتشر شد، کاملا قابل پیش ‌بینی بود که فصل سوم سریال نمی‌تواند پرمخاطب شود. برای دنباله‌ سازی یک سریال، علاوه بر قصه جذاب، حضور بازیگران اصلی آن و محبوب مخاطبان هم لازم است. از میان بازیگران «روزگار جوانی» به جز بیوک میرزایی، هیچ ‌کدام از بازیگران این مجموعه در فصل سوم حضور ندارند. به جای امین حیایی، نصرا... رادش، کیهان ملکی، بهزاد خداویسی و مهدی صبایی، پنج چهره جوان جدید نقش دانشجویان قصه را ایفا کرده‌اند. استفاده از استعدادهای جدید و معرفی آن‌ها اتفاق خوبی است، اما نه برای سریالی که به عنوان یکی از برندهای تلویزیون شناخته می‌شود و با بازیگران مشهوری در حافظه مخاطبان ماندگار شده. «روزگار جوانی ۳» قبل از هر چیز، از غیبت بازیگران سابق سریال لطمه خورده است.

روایت «روزگار جوانی ۳» از جوان امروز

دهه ۷۰ مانند امروز چندان مرسوم نبود که سریال‌هایی ویژه جوانان و مشکلات و دغدغه‌های آنان ساخته شود، بنابراین قصه «روزگار جوانی» برای مخاطبان تازگی داشت. علاوه بر این، همزیستی و رفاقت پنج دانشجویی که هرکدام روحیه و ویژگی‌های خاص خود را داشتند و تعامل آن‌ها با یکدیگر، از دیگر جذابیت‌های سریال بود. این سریال در نهایت جریان‌ ساز شد و مسیر ساخت سریال‌های جوانانه را هموار کرد. «روزگار جوانی ۳» فاقد این ویژگی‌هاست. ارتباط دانشجویان با یکدیگر به عنوان شخصیت ‌های مکمل همدیگر، یادآور ترکیب اولیه «روزگار جوانی» نیست. هرچند این تلاش انجام شده است که مسائل جوانان متناسب با شرایط امروز به روز شود، اما پرداخت قصه از دغدغه‌ها و مشکلاتی که جوانان امروز با آن‌ها درگیر هستند عمیق و جذاب نیست. بازیگران اصلی نیز چهره‌های آشنایی نیستند و این مسئله هم به سهم خود باعث می‌شود «روزگار جوانی ۳» را از نسخه اصلی «روزگار جوانی» جدا بدانیم.

واکنش اصغر توسلی به انتقادات

اصغر توسلی کارگردان سریال در گفت‌وگویی به بازخوردهای منفی به «روزگار جوانی ۳» و «مقایسه» این سریال با فصل‌های قبلی این مجموعه واکنش نشان داده است. او درباره بازیگران سریال گفته است که زمانی که در دهه ۷۰ «روزگار جوانی» ساخته شد، بازیگران تازه کارشان را شروع کرده بودند و به مرور شناخته شدند. او در ادامه با اشاره به توانایی بازیگران جدید سریال گفته است که آنان نیز جایگاه خودشان را پیدا می‌کنند. هرچند که به قول توسلی بازیگران اولیه سریال در زمان ساخت این مجموعه در ابتدای دوران حرفه‌ای خود بودند، اما چهره‌های ناشناخته‌ای نبودند و مخاطبان سینما یا تلویزیون با آنان آشنا بودند. اصغر توسلی در پایان نیز گفته است: «اجازه بدهید ۱۰ قسمت پخش شود و بعد با نمونه ‌های قدیم مقایسه کنید. دو قسمت سری جدید را نمی‌توانیم با ۵۲ قسمت قبل مقایسه کنیم، چرا که ما در قسمت‌ های اول تنها شخصیت‌ها را معرفی کردیم و هنوز قصه را نگفته‌ایم.» وقتی سریال نام «روزگار جوانی» را یدک می‌کشد، طبیعتا این مقایسه وجود دارد و تماشاگر نیز توقع دارد  شروع سریال کشش و انگیزه‌ای برای دنبال کردن قصه ایجاد کند.

 

کد مطلب: ۳۵۴۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت