صداوسیما با دومینو، علیه دوستداران حیوانات خانگی

به تازگی مستندی به نام دومینو درباره حیوانات خانگی پخش شده که نوک پیکان انتقاد آن کاملا به سمت مردم بوده است.

صداوسیما با دومینو، علیه دوستداران حیوانات خانگی

در این مستند به این موضوع اشاره شده که چرا مردم از حیوانات خانگی نگهداری و یا چرا به حیوانات بی‌سرپرست مانند سگ‌های ولگرد کمک می‌کنند.

صداوسیما با دومینو علیه دوستداران حیوانات خانگی

روزنامه آفتاب یزد در این باره نوشت: مهدی نبی یان کارشناس محیط زیست و فعال حوزه حقوق حیوانات درباره این مستند گفت: «من این مستند را به صورت کامل دیده‌ام و به نظر من مستند موفقی بود. من حدود ۱۵ سال مستند‌سازی کرده‌ام و درواقع در مستند یک سری اطلاعات و دیدگاه‌های مختلف برای موشکافی مشکلات موجود بیان و در نهایت قضاوت به عهده مخاطب قرار داده می‌شود. در نهایت با این کار تلاش می‌شود که مسئولین هم به چالش کشیده شوند تا پای کار قرار بگیرند؛ لذا یکی از اهداف مستند تحریک مسئولین است تا آن‌ها مشکلات و مطالبات را بشناسند و به آن ورود کنند. از این منظر من قدردان کسانی هستم که به این ماجرا ورود کرده اند. از سوی دیگر این مستند آن طور که عنوان شده تک قسمتی نیست و چند قسمت است و الان تنها یک قسمت آن پخش شده است؛ لذا برای قضاوت کردن درباره این ماجرا هنوز زود است.»

شهرداری‌ها در قبال حیوانات داخل شهر مسئولیت دارند

نبی‌یان ادامه داد: «در رابطه با نقش مسئولین در این حوزه باید بگویم قانون‌گذار به ماجرا ورود کرده است. از دهه ۴۰ شمسی بحث حیوانات ولگرد در قانون شهرداری‌ها دیده شده است. بند ۵۰ تا ۵۵ قانون شهرداری‌ها به این اشاره می‌کند که شهرداری‌ها در قبال حیوانات داخل شهر مسئولیت دارند. درواقع بحث مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد، موش‌های شهری، بیماری‌های قابل سرایت از حیوانات به انسان‌ها و. به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واگذار شده است. وقتی قانون‌گذاری شده است یعنی مسئولین وظیفه دارند. در گذشته در منطقه‌ای از شهر تهران یکسری افراد گوسفند نگهداری می‌کردند و مزاحمت و آلودگی‌هایی برای شهر ایجاد می‌شد. قانون‌گذار می‌گوید که چنین اتفاقی نباید در شهر رخ دهد. آیا شما قبول می‌کنید که افراد دوست داشته باشند یک گوسفند را به عنوان حیوان خانگی نگه دارند با این استدلال که این حیوان اهلی است و مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

صداوسیما با دومینو علیه دوستداران حیوانات خانگی

در این باره قانون باید حیطه فعالیت‌ها را مشخص کند. کما اینکه در تمام دنیا این گونه است که اگر کسی می‌خواهد حیوان خانگی داشته باشد در درجه اول باید صلاحیت او احراز شود. در بحث صلاحیت یک موضوع سلامت روانی و اخلاقی فرد نگهدارنده حیوان خانگی است که باعث آزار حیوان نشود و از سوی دیگر آیا این فرد تمکن مالی و امکانات نگهداری از حیوان را دارد یا خیر. الان مثلا در کشور‌های دیگر اجازه داده نمی‌شود فرد از سگی با نژاد هاسکی در آپارتمان ۶۰ متری نگهداری کند، زیرا این کار عین حیوان آزاری است. همانطور که ما برای سایر حیوانات اهلی حداقلی‌هایی برای حفظ حقوق آن‌ها قائل هستیم این درمورد سگ‌ها و گربه‌های اهلی هم صادق است. این که هر کسی بخواهد با هر امکاناتی از آن‌ها نگهداری کند اصلا درست نیست. ما نیاز به قوانینی داریم که جلوی حیوان آزاری را توسط افرادی که خودشان را حیوان دوست می‌دانند بگیریم؛ لذا همه افراد حق دارند که حیوان خانگی داشته باشند، اما در این باره شروطی را باید رعایت کنند. اولین شرط آن داشتن امکانات اولیه حداقلی برای نگهداری حیوان است. در کشور‌های دیگر قوانین مشخصی در این باره تدوین شده است.»

متولی سگ‌های ولگرد شهرداری است

در خصوص سگ‌های ولگرد وی خاطرنشان کرد: «در این حوزه نیز قانونگذار مواردی را مشخص کرده است. دستورالعمل کنترل و مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد مصوب سال ۱۳۸۷ ابلاغ شده از طرف وزارت کشور به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در صفحات ۱۲ تا ۱۵ دقیقا اشاره کرده است که باید شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با بحث سگ‌های ولگرد چه برخوردی داشته باشند. این دستورالعمل مشخص کرده است که سگ‌ها در داخل شهر‌ها و روستا‌ها باید توسط شهرداری‌ها و دهیاری به سه روش جمع‌آوری شوند: به کمک خفت گیری، تور زنده‌گیری و اسلحه بیهوشی. از این سه طرق باید سگ‌ها زنده‌گیری شوند و متولی سگ‌های ولگرد شهرداری است نه افراد و شهروندان، همانطور که متولی درختان شهر شهرداری است.

صداوسیما با دومینو علیه دوستداران حیوانات خانگی

متولی تمام حیوانات شهری مثل سگ‌ها و موش ها، شهرداری در داخل شهر‌ها است. سگ‌ها باید زنده‌گیری و به مراکز کنترل منتقل شوند و در مراکز کنترل با حضور دامپزشک غربالگری شوند، سگ‌های مفید و اصیل از سگ‌های غیر مفید و غیر اصیل توسط دامپزشک تفکیک شده و سگ‌های مفید و اصیل برای واگذاری به افرادی که درخواست سرپرستی آن‌ها را دارند واگذار شوند. یعنی افرادی که تمایل دارند از این سگ‌ها مراقبت کنند با مراجعه به این مراکز و پرداخت هزینه عقیم سازی، آن‌ها را دریافت می‌کنند. همچنین فرد با ضمانت نامه کتبی متعهد می‌شود که سگ را رهاسازی نمی‌کند و اگر مجدد این سگ در معابر عمومی دیده شود ضبط می‌شود و آن فرد دیگر صلاحیت گرفتن سرپرستی را نخواهد داشت.

سگ‌های غیر مفید و غیر اصیل بر اساس دستورالعمل باید به روش مرگ آرام از بین برده شوند و به عنوان زباله عفونی در مراکز دفن پسماند مشخص شده دفن شوند. موضوع این است که وقتی شهرداری‌ها می‌خواهند به قانون عمل کنند متاسفانه عده‌ای از حامیان جلوی اجرای قانون را می‌گیرند. از طرف دیگر تحریک شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور به این مسئله دامن میزند که در نتیجه جلوی اجرای قانون گرفته می‌شود. در حالیکه که خود کشور ایالات متحده اکیپ‌های زنده‌گیری سگ‌های ولگرد دارد و اگر سگ بی‌صاحبی راببینند آن را می‌گیرند و نهایتا ۷ روز از آن نگهداری می‌کنند. اگر طی ۷ روز سرپرستی برای این سگ پیدا نشود سگ را می‌کشند و به صورت بهداشتی دفن می‌کنند.»

واکنش کاربران

کاربری نوشت: باز گیر دادند به سگ و گربه ملت!مستند "دومینو" شبکه ۳ باز انگشت اشاره را گرفته سمت سگ خانگی!
خب الان چیکار کنند ملت؟سگ خانگی را رها کنند در طبیعت تا بمیرد؟همزیستی حیوان و انسان را به مردم یاد نمیدهید بعد آخرش میرسه به بازداشتسگ ها یا کشتنشان!لطفا یک سفر بروید استانبول..

صداوسیما با دومینو علیه دوستداران حیوانات خانگی

کاربری در این باره نوشت: مستند دومینو از شبکه سه داشت پخش میشد کل آلودگی زیست محیطی و نابودی اکوسیستم کره زمین رو انداخته بودن گردن سگ بیچاره

دیگری نوشت: طبق اعلام شبکه ۳ در مستند دومینو، دلیل کاهش جمعیت دارکوب ها در ایران، افزایش سگ های بی سرپرست در طبیعت است

کاربر دیگر نوشت: هنوز خیلی ها نمی دونن که غذا دادن به سگ های ولگرد یا به اصطلاح بدون صاحب مساوی است با تخریب محیط زیست مستند دومینو یا سگ کشی مستند جالبی بود که توانسته بود بخشی از نظرات کارشناسی در‌ مورد زیان های سگ های ولگرد رو نمایش بده

کاربر دیگر درباره‌ی این مستند نظر داد: مستند دومینو شکبه سه، فقط سوراخ شدن لایه اوزون و انفجار فضاپیمای چلنجر رو گردن سگ‌ها ننداخت.

 

کد مطلب: ۳۵۵۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت