معمای افزایش بودجه صداوسیما

این هفته رییس جمهوری لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس ارائه کرد که در میان بودجه‌های ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف و واکنش‌ها به آنها، یک تیتر مرتبط با صداوسیما در رسانه‌های مجازی و رسمی سر و صدا کرد.

معمای افزایش بودجه صداوسیما

خیلی سریع بسیاری روی آن نقدهای تند و تیز رفتند که به رقم اختصاص یافته به بودجه صداوسیما در لایه بودجه ۱۴۰۱ مربوط می‌شد و رقم افزایش ۵۶ درصدی این بودجه باعث حیرت و واکنش‌های ناگهانی شد.

درصدی که البته براساس یک محاسبه اولیه اشتباه به سرعت در رسانه‌های رسمی فراگیر شد و برخی رسانه‌ها هم بدون ارزیابی با همان تیتر اولیه به بازنشر آن اقدام کردند. واقعیت افزایش بودجه صداوسیما اما ارتباطی با این درصد اعلام شده نداشت.

با این حال فارغ از این اشتباه و فراگیری همان تیتر اولیه رقم بودجه امسال افزایش بالایی داشته و نکته اینجاست که صداوسیما به طور مشخص شفاف سازی ای نسبت به هزینه‌هایش ندارد.

رقم بودجه صداوسیما در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۲,۶۱۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود و در نهایت به رقمی بیش از سه هزار میلیارد رسید و در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این رقم تا ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد افزایش پیدا کرده است.

پیمان جبلی یک نکته را هم در سخنرانی‌های اخیر خود مطرح کرده و اینکه صداوسیما باید به جایی برسد که تمام بودجه خود را خودش تامین کند و باید دید این ایده جبلی چه زمانی می‌تواند عملاً به تحقق برسد و تا آن زمان او و زیرمجموعه‌هایش نسبت به شفاف سازی هزینه‌ها اقدامی خواهند داشت یا خیر.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۵۶۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت