"سه‌شنبه 14 جولای" به افق رسید

مجموعه مستند "سه‌شنبه 14 جولای" با موضوع تاریخچه پرونده هسته‌ای ایران در آنت شبکه افق نقش بست.

"سه‌شنبه 14 جولای" به افق رسید

مسئله پرونده هسته‌ای کشورمان از ابتدا تاکنون موضوع بسیار مهمی است که به جهت گستردگی و حواشی که در دوره‌های مختلف داشته از اهمیت بسیاری برخوردار شده. همین اهمیت می‌تواند دلیل محکمی باشد که نیاز به باقی ماندن در تاریخ کشور را بیشتر کرده و همچنین اهمیت انتقال این تجربیات به نسل‌های بعدی را دو چندان می‌کند.

همین موضوع شاید عامل ساخت مجموعه‌های مستند بسیار درباره این مقطع زمانی مهم و اثرگذار شده است. مجموعه مستند 21 قسمتی "سه‌شنبه 14 جولای" یکی از همین تولیدات است که با نگاهی جدید و سبک پرداختی نو بر آنتن شبکه افق سیما نقش بسته است.

سید محمد جواد حسینی، کارگردان مجموعه مستند "سه‌شنبه 14 جولای" درباره تفاوت نوع روایت در این مستند گفت: در حوزه مستند آن چیزیی که ابتدا به ذهن متبادر می‌شود و در کشور ما نیز چنین موضوع را رعایت می‌کنند، همان شیوه سنتی است که از تلفیق تصاویر آرشیو و نریشن به دست آمده و بسیار دیده‌ایم ولی در این مجموعه مستند با تکیه بر ساختار داکیودرام تلاش شد بار نمایشی اثر در لایه بیرونی آن نمایان شود. به این شکل که در بستر درام به بیان این موضوعات می پردازیم. بنابراین نه اینکه اولویت فرم باشد اما، فرم جز جدایی ناپذیر این اثر است. 

وی افزود: این نوع نگاه به دلیل آن بود که تلاش داشتیم برای مخاطبی مستندهای تاریخی_سیاسی یک الگوی تازه ارائه بدهیم، که در این الگو علاوه بر موضوع فیلم برایش جنبه سرگرمی نیز داشته باشد. 

دفتر تحقیقاتی آقای نجفی، رو به مهمانسرایی با عنوان سفیر است. او محققی است که در دفتر کار خود با تکیه بر اسناد و مدارک موجود به  موضوع هسته‌ای می‌پردازد. همه ی اینها در غالب نمایشی اتفاق می‌افتد،. در ایران بسیار کمتر به سراغ چنین مدل‌های ساختی می‌روند. 

کارگردان مجموعه مستند "سه‌شنبه 14 جولای" تاکید کرد: ایده ما این بود که یکبار برای همیشه به صورت جامع به مسئله هسته‌ای آن هم بدون سو گرفته سیاسی بپردازیم. در اغلب آثاری که چه در داخل و چه  در رسانه های خارج از ایران به مساله هسته ای پرداخته شده جنبه گزارشی داشته است، ولی فرم داستانی سه‌شنبه 14 جولای مخاطب عام را نیز به دلیل شیوه ساخت با خود همراه می‌کند که البته وجه تمایز این مجموعه هم در همین چیزهاست. 

وی خاطرنشان کرد: جرقه ی روشن شدن مناقشه هسته‌ای از زمانی که نشست هتل ویلارد در واشنگتن توسط منافقین برگزار شد، کلید خورد مساله ای که کمتر به آن پرداخته شده است. ما تلاش کردیم به هر فیلم و سندی که به روشن شدن موضوع کمک می‌کند دسترسی پیدا کنیم، حتی راشهای اصلی و کامل تمام نشست های مربوط به مذاکرات را بررسی کردیم تا کامل ترین نگاه را دریافت و به مخاطب ارئه کنیم. 

حسینی در ادامه تاکید داشت: در این مجموعه مستند تلاش شده تا با تلفیق مناسبی از محتوا و فرم و نحوه ارائه جدید مردم را در جریان آن مخاطب قرار دهیم. تماشای این مجموعه برای هر ایرانی باعث می‌شود دریچه تازه ای نه تنها در موضوع هسته ای، بلکه در نحوه برخورد غرب با ایران را باز کند.

علاقمندان به این مجموعه 21 قسمتی می‌توانند شنبه تا چهارشنبه ساعت ١٧:٣٠ و تکرار آن را 5 صبح روز بعد از شبکه افق سیما به تماشا بنشینند.

 

کد مطلب: ۳۵۶۱۷۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت