علت دوری داریوش کاردان مجری پیشکسوت از تلویزیون

یکی از برنامه‌هایی که قرار است در ایام نوروز روی آنتن برود، برنامه «تاک» است، با حضور افراد موفق جامعه که با کمترین هزینه توانسته‌اند کارهای بزرگی انجام دهند و قرار است داریوش کاردان مجری باسابقه آن را اجرا کند.

علت دوری داریوش کاردان مجری پیشکسوت از تلویزیون

هرساله در تعطیلات نوروز ویژه‌برنامه‌های تلویزیونی زیادی روی آنتن شبکه‌های مختلف صدا و سیما می‌روند که محتوای آن‌ها در راستای ایجاد شادی و سرگرمی در بین مخاطبان است.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته قرار است هر شبکه با برنامه‌ای در عید نوروز مهمان خانه‌های ایرانیان باشد. در این میان، برنامه‌هایی هستند که طی سال روی آنتن رفتند و در ایام نوروز هم با یک ویژه برنامه در کنار مخاطبان خود خواهند بود.

یکی از این برنامه‌ها، «تاک» با اجرای مجری با سابقه صدا و سیما داریوش کاردان است. برنامه «تاک» که تا قبل از نوروز با حضور افراد موفق جامعه که با کمترین هزینه توانسته‌اند کارهای بزرگی انجام دهند و از شکست‌های خود پلی به سوی پیروزی بسازند روی آنتن رفته است، قرار است در نوروز ۱۴۰۱ با حضور کاردان در یک برنامه گفت‌گومحور کمی بانشاط‌تر از گذشته روانه آنتن شود. این برنامه که در قسمت‌های گذشته خود توانسته بود با معرفی افراد موفق جامعه و شرح زندگی آن‌ها ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کند در نوروز ۱۴۰۱ با حضور چهرهای شاخص و شناخته‌شده‌تر روی آنتن می‌رود. برای اطلاع از چگونگی دعوت از مهمانان و صحبت‌هایی که در این برنامه گفته می‌شود با داریوش کاردان مجری برنامه، گفت‌وگویی داشتیم.

 

دلیل دوری شما در این سال‌ها از اجرا در تلویزیون و دلیل این‌که بعد از سال‌ها اجرای برنامه «تاک» را پذیرفتید چه بود؟

اگر بخواهم صادقانه صحبت کنم باید بگویم به‌دلیل این‌که حرف‌ها ناگفته می‌ماند و دوست ندارم بعد از سال‌ها اجرا در رسانه ملی حرف‌هایم سانسور شود.

 

از طرفی جدا از ممیزی که در برخی برنامه‌ها به‌عنوان مجری حضور داشتم وجود داشت، حرف زدن در این روزها کلا مشکل بوده و هست. به‌عنوان مجری نمی‌توان در یک برنامه تلویزیونی صحبت کرد و انتظار داشت به مردم یا مسؤولان برنخورد. هر حرفی می‌زنیم به عده‌ای برمی‌خورد و فردای آن روز علیه سازمان صداوسیما، برنامه و مجری موضع می‌گیرند.

به‌عنوان مثال بارها دیده‌ایم مسؤولان که خود عهده‌دار این وضع موجود هستند درباره علت‌ها و افرادی که باعث این اوضاع هستند صحبت می‌کنند اما اگر در یک برنامه تلویزیونی یک مجری درباره این مشکلات صحبت کند، همان مسؤول درباره صحبت‌ها و برنامه پخش شده موضع می‌گیرد و رسانه ملی، برنامه و مجری را متهم به سیاه‌نمایی می‌کند.

همه مردم از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطلع هستند و در فضای مجازی هم درباره تمام این مشکلات صحبت می‌شود اما تنها جایی که حق ندارد درباره مشکلات مردم صحبت کند رسانه ملی و برنامه‌هایی است که در این سازمان تولید می‌شود.  با توجه به تمام این دلایلی که گفتم چند وقتی بود از فضای اجرا دور بودم و دوست نداشتم جلوی دوربین حضور داشته باشم.

زمانی هم که مریم نوابی‌نژاد پیشنهاد حضور در برنامه تاک را مطرح کرد یک سؤال از او پرسیدم که آیا می‌توانیم در این برنامه حرف بزنیم و او گفت تا حدودی می‌توان صحبت کرد و من هم از این روزنه استفاده کردم تا حد توان با مردم عزیز ایران صحبت کنم. البته از مدیر شبکه دو و مدیر طرح و برنامه این شبکه نیز تشکر می‌کنم که از این برنامه حمایت کرده‌اند تا روی آنتن برود. من هیچ‌گاه در برنامه‌هایی که داشتیم به خودم اجازه ندادم که به شخص یا ارگانی توهین کنم. به‌واقع حرف‌های من درددل مردم است که با چاشنی طنز و شوخی سالم بیان می‌شود.

برای اجرا در برنامه‌ها مطالعه‌ای دارید یا اجراهایتان بداهه‌گویی است؟

در برخی از موضوعات که اشراف کامل دارم و مهمان برنامه را تا حد زیادی می‌شناسم و از فعالیت‌های او باخبر هستم مطالعه کمتری دارم و سعی می‌کنم در حین برنامه سوالات را بپرسم اما در برخی از برنامه‌ها که اشراف کمتری نسبت به موضوع دارم و مثلا مهمان برنامه یک مهمان ویژه است که در مورد نجوم صحبت می‌کند، قبل از برنامه ساعاتی را به تحقیق و مطالعه درباره موضوع و مهمان می‌پردازم و سوالاتم را مرور می‌کنم.

در مورد ویژه‌برنامه نوروز تاک صحبت کنید این‌که چه تفاوتی با برنامه‌های هفتگی دارد؟

ویژه‌برنامه تاک در نوروز ۱۴۰۱ کمی متفاوت‌تر از برنامه هفتگی است و مهمانان آن کمی سرشناس‌تر و مردمی‌تر هستند و بعد از صحبت درباره فعالیت‌هایشان با آنها گفت‌وگو خواهم کرد. با آنها درباره کارهایشان گپ می‌زنیم و به‌اصطلاح فضا شادتر و عیدانه است. در این برنامه قصد داریم کمی کام مردم را شیرین کنیم و با طنز کلامی درست کمی مردم را بخندانیم. ما قصد نداریم مردم به هم یا به بدبختی‌هایشان بخندند. می‌خواهیم مردم در کنار هم بخندند و شاد باشند.

منبع: جام جم
کد مطلب: ۳۵۷۹۱۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت