پخش مستند پرتره عثمان «محمدپرست» پیشکسوت موسیقی مقامی از شبکه مستند

مستند «میان دو منزل» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهروز سبط رسول پرتره‌ای از استاد عثمان محمدپرست از معدود اساتید بازمانده موسیقی مقامی کشور یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۲۱ پخش می‌شود.

پخش مستند پرتره عثمان «محمدپرست» پیشکسوت موسیقی مقامی از شبکه مستند

فیلم مستند «میان دو منزل» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهروز سبط رسول پرتره‌ای از استاد عثمان محمدپرست از معدود اساتید بازمانده موسیقی مقامی کشور یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۲۱ پخش می‌شود. 

سبط رسول در اینباره گفت: این مستند پرتره مروری بر زندگی و اندیشه‌های هنرمند بزرگ و دوتارنواز خراسان عثمان محمدپرست است و به سفارش شبکه مستند برای تجلیل از ایشان ساخته شده است. 

وی افزود: «میان دو منزل» در ۵۰ دقیقه با استفاده از تصاویر آرشیوی و در گفت و گو با دوستان، خانواده، فعالان گردشگری و اساتید موسیقی خراسان به فصل‌هایی از زندگی اثرگذار این هنرمند پیشکسوت پرداخته است. 

بهروز سبط رسول گفت: در فرصت کوتاهی که دست داد سعی کردیم بخش‌های مختلفی از زندگی استاد را مرور کنیم، تولید کار به دلیل کهولت سن استاد و البته‌عدم دسترسی به آرشیوهای باکیفیت و همینطور نبود تصویر از کنسرت‌های خارجی ایشان با دشواری‌هایی همراه بود، اما با همکاری همگی و البته کمک حداکثری دختر استاد محمدپرست موفق شدیم کار را به سرانجام برسانیم. 

این عضو خانه موسیقی افزود: همچنین نکاتی مهم در فیلم وجود دارد مانند اشتباه پزشکی که موجب فلج شدن استاد شده بود که به دلیل‌عدم رضایت ایشان نتوانستیم لایه‌های زیرین این ماجرا را بررسی کنیم. 

سبط رسول عضو خانه موسیقی و نوازنده موسیقی سنتی است و پیش از این «خنیاگر عاشق» ش از شبکه مستند پخش شده مستندی که به زندگی محمدرضا اسحاقی گرجی استاد موسیقی مازندران پرداخته است. این کارگردان که بیش از ۲۸ جایزه داخلی و خارجی در کارنامه کاری‌اش دارد تهیه و کارگردانی «میان دو منزل» را بر عهده داشته و از دیگر عوامل این مستند می‌توان به شهرام وثوق حجازی: دستیار کارگردان، محمد رمضانی نشتیفانی: دوربین اشاره کرد. 

عثمان محمد پرست ۱۳۰۷ در طایفه «بای» که طایفه‌ای دامدار و چادرنشین هستند متولد شد، او آثار مطرح و معروفی از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار را اجرا کرده است و از نخستین کسانی است که مقام نوایی را اجرا کرد. 

مستند پرتره این هنرمند به مناسبت عید سعید فطر در جدول پخش قرار گرفته و یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود، تکرارش هم روز بعد ساعت ۸ خواهد بود.

منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۵۹۳۳۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت