زندگی دراماتیک زنان خرمشهر و جنگ در سیما/ افسانه بایگان روایت کرد

برنامه «سطر آخر» به تهیه کندگی محمدامین نوروزی به گفتگو و خوانش روایت‌هایی از کتاب‌های پرفروش دفاع مقدسی درباره همسران شهدا می‌پردازد.

زندگی دراماتیک زنان خرمشهر و جنگ در سیما/ افسانه بایگان روایت کرد

محمدامین نوروزی تهیه کننده «سطر آخر» درباره این مجموعه که از ابتدای هفته و در آستانه آزادسازی خرمشهر روی آنتن شبکه یک رفته است  بیان کرد: مجموعه «سطر آخر» روایت افرادی است که پیش از این روایت‌های آنها از روزهای دفاع مقدس در خرمشهر و دیگر نقاط کشور منتشر شده است و از روز شنبه تا آخر هفته روی آنتن خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه برخی از این آثار مورد غفلت قرار گرفته است عنوان کرد: برخی از این آثار مثل «دا» با تعداد چاپ‌های بیشتر و تبلیغات بهتری همراه بود اما کتاب‌هایی هم هستند که کمتر در دست تبلیغ قرار گرفتند علی رغم اینکه فضای بسیار جذابی هم در روایت دارند. از جمله اینها کتاب «ساجی» است که اثری دراماتیک و پر فراز و فرود و با اتفاقات خاصی همراه است که به نظرم آن را منحصر به فرد کرده است.

نوروزی اضافه کرد: راوی این کتاب خانمی است که اتفاقاً خودش در ابتدای زندگی خیلی فرد مذهبی ای نبوده است و به نظرم عموم مردم که داستان زندگی اش را بخوانند با کتاب ارتباط می‌گیرند. این زن که اصالتاً اهل خرمشهر است با بهم باقری که از آشنایانش است ازدواج می‌کند و با زندگی متفاوتی روبه رو می‌شود. جنگ که شروع می‌شود آوارگی اینها هم شروع می‌شود و در موقعیت بحرانی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به جذابیت‌های این کتاب و پرداختن به آن در برنامه گفت: همه آنها که کتاب را خوانده‌اند گفته‌اند متفاوت بوده است، ما زندگینامه‌های همسران شهدا زیاد داشتیم البته همه آنها ارزشمند هستند، اما به نظرم این کتاب واقعاً متفاوت است.

این تهیه کننده درباره کتاب‌هایی که در برنامه به آنها پرداخته می‌شود اظهار کرد: هفت کتاب است که ما با راوی‌های آنها گفتگو کرده‌ایم، راوی «دختر شینا» از این جمع درگذشته است و ما با دخترانش حرف زدیم و سعی کردیم تجربه جدید باشد.

وی با اشاره به نحوه تولید و پخش این برنامه یادآور شد: برنامه رفت و برگشت بین کتاب و خاطرات شفاهی راویان است. بخش‌هایی از کتاب توسط افسانه بایگان خوانده می‌شود و بعد با خود راوی کتاب هم گفتگو انجام می‌شود. سعی کردیم در زمان خوانش کتاب توسط بایگان تصاویر گرافیکی جذابی هم داشته باشیم.

نوروزی درباره انتخاب افسانه بایگان عنوان کرد: افسانه بایگان پادکست زیاد دارد، خودش هم خیلی مثبت بود قبلش هم کتاب‌ها را به او داده بودیم تا آنها را ببیند و خودش با علاقه جلو امد.

در آستانه سالروز حماسی فتح خرمشهر مستند پنج قسمتی «سطر آخر» از شنبه ۳۱ اردیبهشت تا چهارم خرداد هر روز ساعت ۱۶:۳۰ از شبکه یک سیما روانه آنتن می‌شود. این برنامه روایت راویان کتابهای «گلستان یازدهم»، «پاییز آمد»، «صباح»، «زیباترین روزهای زندگی»، «دختر شینا»، «فرنگیس» و «ساجی» است.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۵۹۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت