محمدخزاعی: نباید «ساترا» به صدا‌وسیما واگذار می‌شد

رئیس سازمان سینمایی در جمع نمایندگان اصناف خانه سینما گفت: با دامن زدن به حواشی، فرصت‌ها برای طرح مسائل کلان در جهت رفع مشکلات اساسی سینما را از دست ندهیم.

محمدخزاعی: نباید «ساترا» به صدا‌وسیما واگذار می‌شد

 نشست مشترک هیئت مدیره، مدیرعامل، رؤسا و نمایندگان اصناف خانه سینما با محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور شامگاه روز دوشنبه 9 خرداد 1401 در باغ‌ زیبا(تهران) برگزار شد.

در این نشست که توسط کامران ملکی مشاور امور اصناف رئیس سازمان سینمایی اداره می‌شد، مدیرعامل خانه سینما، اعضای هیات مدیره، رؤسا و نمایندگان صنوف، رئیس سازمان سینمایی و کلیه معاونین وی حضور داشتند. همچنین، در بخش اول این نشست سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل «صندوق اعتباری هنر» و مسلم کریمی، معاون «صندوق اعتباری هنر» در جلسه حضور پیدا کرده و با حاضران به گفتگو نشست.

معاون توسعه و مدیریت منابع، معاون ارزشیابی و نظارت، معاون فناوری نوین و مطالعات سینمایی، مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مدیرعامل موسسه سینماشهر، رئیس مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم، مدیر کل دفتر نظارت بر تولید فیلم، مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز و مشاغل، مدیرکل حراست سازمان سینمایی و مدیرکل امور اداری و پشتیبانی سازمان سینمایی در این نشست رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند. 

در بحرانی‌ترین شرایط مدیریت سینما را قبول کردم

محمد خزاعی در این نشست پس از گوش سپردن به مشکلات و دغدغه‌های حُضار گفت: ما همه عضو صنف‌های مختلف سینماییم و همه افرادی که اینجا نشسته‌اند از دوستان قدیمی من به حساب می‌آیند. این نکته کار مرا هم سخت و هم آسان می‌کند.

وی ادامه داد: روزی که سازمان سینمایی به من سپرده شد مشکلات ناشی از بحران کرونا در اوج خود به سر می‌برد، دو سال متوالی سینما با شرایط سخت و بحران تعطیلی روبرو بود. حوزه فرهنگ به ویژه، سینما با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده که مهمترین آنها پیامدهای کرونا و خسارت‌های اقتصادی گسترده ناشی از آن، رکود و تعطیلی سینماها، روند ناموزون تولیدات، مشکلات معیشتی خانواده سینما و همکاران سینمایی، محدودیت منابع و اعتبارات، چالش فیلم‌های تولید شده از قبل از جمله این‌مشکلات‌ است.

خزاعی گفت: من به عنوان عضوی از صنوف سینمایی از قبل مشکلات و مطالبات آن را می‌شناختم و همواره این مسائل مطرح بوده است. اما در دوره‌ای که در آن به سر می‌بریم بحران کرونا و تشدید تحریم‌ها و شرایط اقتصادی فضای جدیدی را ایجاد کرده مضافا اینکه با یک رکود اساسی در بحث مخاطب هم، مواجهیم.

وی اظهار داشت: دولت سیزدهم با رویکرد عدالت‌محوری و گفتمان انقلابی بر سر کار آمده و سازمان سینمایی به عنوان یکی از بازوهای اجرایی برای تحقق این اهداف مسئولیت و رسالتی دارد. قطعاً تحقق این اهداف به رشد فرهنگ عمومی و اعتلای سینما منجر می‌شود. از این رو، ما باید خواسته‌های بر حق اهالی سینما را در مجرای این سیاست‌ها پیگیری کنم. اما متاسفانه، دائماً در فضای سینما هیاهویی وجود دارد که مانع می‌شود. 

پای فیلم‌هایی که  از ما مجوز گرفته باشند می‌ایستیم

رئیس سازمان سینمایی گفت: در طول این مدت کوتاه که از ریاست من بر سازمان سینمایی می‌گذرد هر روزی که من برای رفع مشکل و یا اجرای سیاستی پیش‌قدم شدم فضای منفی بر علیه سیاست‌های سازمان شکل گرفته و مهم‌تر از آن، از همان ابتدا، جوسازی وحشتناکی مبنی بر توقیف و عدم‌اکران برخی فیلم‌ها و جریان سازی رسانه‌ای در این زمینه شکل گرفت که کار را برای بنده و همکارانم سخت می‌کرد.

خزاعی گفت: این در حالی بود که اکثر فیلم‌ها برای ساخت و اکران مسیرشان را طی می‌کردند و مجوز می‌گرفتند و مشکلات دو سه فیلم مسئله‌دار را هم برای اکران حل کردیم. اگر با آن فضا و ذهنیت می‌بود قطعاً، دو سه فیلم مسئله‌دار مشکلات‌شان حل نمی‌شد و در جدول جشنواره فجر و بعد اکران عمومی قرار نمی‌گرفتند.

وی ادامه داد: به دلیل ورود بسیاری از نهادها و تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای آنها سینما با چالش‌هایی روبرو بوده و هست. برای این که حقوق سینماگران پایمال نشود بارها با بسیاری از این نهادها گفت‌وگو کردیم. همین‌جا در جمع شما تأکید می‌کنم که ما تا آخر  پای فیلم‌هایی که از ما مجوز دریافت کرده‌ باشند، ایستاده‌ایم.

رابطه بین سازمان سینمایی و خانه سینما عمیق است

رئیس سازمان سینمایی گفت: من به عنوان یک سینماگر، مدیریت سینما را پذیرفتم تا بتوانیم راحت‌تر به خواسته‌های خانواده سینما برسیم. این فرصت فرصت خوبی است تا با هم به گفتگو بنشینیم و مشکلات را حل کنیم. خوشبختانه در دولت هم آمادگی، زمینه و زیرساخت‌ها موجود است. تنها نیاز است که ما این خواسته‌ها را تبدیل به لوایح اجرایی کنیم تا بتوانیم آنها را پیگیری کنیم. از همان روزهای اول به دلیل اهمیت و احترامی که برای صنوف قائل بودم رابطی را میان سازمان و خانه ‌سینما قرار داده‌ام تا بتوانیم تقریباً به صورت روزانه با اصناف مختلف در ارتباط باشیم.

وی اضافه کرد: ما به صنوف قدرتمند نیاز داریم. صنوف باید پیگیر مطالبات صنفی و تخصصی باشند. ما از صنوفی که کار سیاسی می‌کنند و نه صنفی حمایت نمی‌کنیم. وظیفه ما در سازمان سینمایی حمایت از اصنافی است که در جهت راهبرد صنفی و سینمایی فعال‌اند، نه صنوفی که با انگیزه‌های سیاسی و منافع غیرصنفی تلاش می‌کنند.

خزاعی با بیان اینکه تعامل ما با صنوفی خواهد بود که کار صنفی و فرهنگی می‌کنند و در جهت رشد و رونق سینمای ایران حرکت می‌کنند نه آن‌هایی که با انگیزه‌های فردی، غیرفرهنگی و برای نیات و منفعت‌های شخصی دست به کار سیاسی می‌زنند.

وی یادآور شد: اخیراً، تعداد معدودی از سینماگران بیانیه‌ای را امضا کردند که الان،  مدعی شدند آن را نخوانده بودند. از این رو، از همه صنوف و همکاران  می خواهم اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها را مطالعه کنند تا دردسرساز نشود.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: خوشبختانه با اندک اختلاف سلیقه‌هایی که در برخی مسائل وجود دارد، من رابطه بین سازمان‌ سینمایی و خانه سینما را رابطه ‌عمیقی می‌بینم و فاصله‌ای نمی‌بینم. اما از زمان حضور من در سازمان و با وجودِ میل من به حل این مشکلات در قالب جلسات هم‌اندیشی، همواره حواشی جلودار این نوع همفکری‌ها شده است. حواشی که از درون خود ما می‌جوشد و متاسفانه رسانه‌ها هم به آن دامن می‌زنند. از حواشی پیرامون فیلم «گشت ارشاد»، «جشنواره فجر»، اکران «لامینور» و ...  و این حواشی هر روز این گونه جلسات را به تأخیر انداخته است.

وی گفت: به دلیل پاندمی کرونا، بحران‌های اقتصادی جهان ما در دوره ی جدید و با شرایطی متفاوت به سر می‌بریم. راه‌حل عبور از این بحران همدلی و همگرایی است. اگر به این موضوع دقت نکنیم این فرصت به وجود آمده از بین می‌رود و تنها مشکلات ست که باقی می‌ماند. امروز مدیری بر سر کار است که به دلیل ارتباط با سینما مشکلات را می‌شناسد. به دلیل آنکه وزیر ارشاد یکی از چهره‌های نزدیک و مورد قبول شخص رئیس جمهوری است، به این واسطه اعتباری هم در دولت برای ما وجود دارد. باید در این فضای جدید به جای حاشیه‌سازی مشکلات اساسی را حل کنیم.

خزاعی گفت: برخی به اسم کار صنفی با انگیزه‌های گوناگون دوست دارند کار سیاسی کنند طبیعی است چوب بی تدبیری این افراد معدود را سینما می‌خورد. حاشیه‌سازی‌های جورواجور و بیانیه‌نویسی‌ها و خوداظهاری‌های بعضی‌ها، فضا و ذهینتی را ایجاد می‌کند که طیف‌های مختلف اجتماعی نگاهی دیگر به جامعه سینمایی و صنفی داشته باشند.

وی اضافه کرد: درست زمانی که ما باید نگرش اذهان‌عمومی و مسئولین را نسبت به سینما درست کنیم به یک‌باره جنبش me too راه می‌افتد که امنیت شغلی و روانی و آبروی اجتماعی و خانوادگی بسیاری از سینماگران را دچار خطر کرده است. هنوز این مشکل حل نشده از طرف چند تا سینماگر بیانیه تند سیاسی منتشر می‌شود و همه این اتفاق‌ها امنیت روانی مدیریت را هم از سینما می‌گیرد. معتقدم این حاشیه‌ها راهبردها را قفل می‌کند و ضررش را خود سینما می‌بیند. اگر حواشی را کنار بگذاریم با تعامل و تکامل به رشد و رونق سینما می‌رسیم.

رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت: شما از بنده به عنوان همکار خودتان انتظاراتی دارید. تردید نکنید که قصد من همراهی شما است، اما نمی‌دانم در یک فضای آشفته و پرچالش توقع چه اتفاقاتی را دارید؟ من از صنوف هستم که در این جایگاه قرار گرفتم. این یک فرصت است که امروز رخ داده و باید از آن کمال بهره را ببریم.

وی خاطرنشان کرد: همه برنامه‌ها و اقدامات در سازمان با تکیه به سه محور کلیدی: " قانون‌گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری" با رویکرد " خانواده، اخلاق و امید" راهبری می‌شوند.

خراعی افزود: ایجاد کارگروه فرهنگ و هنر که شخص رئیس‌جمهور ریاست آن را بر عهده دارد، احیای شورای عالی سینما که 2 ماه است از آغاز به کار آن می‌گذرد،  شورای عالی هنر که بعد از 12 سال تعطیلی دوباره در دولت جدید احیاء شده است اتفاقات مهم در حوزه فرهنگ و هنر است. بازنگری و واکاوی و تدوین آئین نامه‌های جدید شوراهای ساخت و نمایش و پیگیری تأیید آن‌ها از مجاری ذیصلاح، شروع فصل نوین حمایت از فیلم‌های هنری و تجربی، کلیه بدهی‌های فیلمسازان کوتاه، مستند و حرفه‌ای از سال 98، طراحی برنامه‌های کلان پنجساله معاونت‌ها و موسسات، بازنگری در مدیریت سمفا، ایجاد کارگروه سینما و تلویزیون برای شناسایی ظرفیت‌ها و تعاملات جدید، تشکیل میز مشترک سینما و اقتصاد به منظور تبادل نظر و توسعه همکاری‌ها در حوزه اقتصاد با وزیر اقتصاد و دارایی، رایزنی‌های گسترده برای تبیین جایگاه سینماگران کشور به عنوان گنجینه و سرمایه‌های انسانی، ملی راهبردی برای جذب منابع اقتصادی و پشتوانه‌های اعتباری بیشتر، و .... از جمله اقدامات انجام شده در ماه‌های گذشته بوده و همگی فرصت‌هایی هستند تا بتوانیم مسائل کلان مشکلات اساسی سینما حل کنیم.

او گفت: ما باید همگرایی ایجاد کنیم. در این قضیه منافع مشترک مطرح است. اما متأسفانه امروز برخی صرفاً در پی منافع و مشکلات شخصی شان هستند. یک نفر که خواسته شخصی‌اش به دلایل مختلفی برطرف نمی‌شود آن را به یک صنف تعمیم می‌دهد و با بروز بیانیه‌های نادرست این همگرایی‌ها از بین می‌رود. این برخوردها و جوسازی‌ها، برای سینما هم، خروجی نخواهد داشت.

پاسخ خزاعی به موضوع ساترا، شهرک سینمایی دیجیتال و ....

وی در بخش دیگری در صحبت‌هایش با اشاره به پیگیری برخی از پرونده‌های اخلاقی در «شورای اخلاق حرفه‌ای سینما» گفت: متاسفانه، بسیاری از اصناف در مسئله me too  سکوت کردند و بیانیه‌ای صادر نکردند تا به این واسطه بتوانیم امنیت شغلی و حرفه‌ای اعضایمان را تامین کنیم. بسیاری از مباحثی که در این زمینه مطرح می‌شوند مسائلی حقوقی و قانونی هستند که ابراز و بیان آنها آسیب‌های جدی در پی دارند که باید برای آن فکری کرد.

رئیس سازمان سینمایی درباره واگذاری «ساترا» به سازمان صدا و سیما هم گفت: واگذاری «ساترا» به صداوسیما در نتیجه اشتباهات عملکردی تهیه‌کنندگان صورت گرفت و نباید به این سازمان واگذار می‌شد. «ساترا» بدون شک ظرفیت جدیدی برای سینمای ایران بود که به دلیل زیاده‌روی برخی از افراد از دست رفت البته این موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شده و در آنجا قابل پیگیری است.

منبع: هنر ام‌روز
کد مطلب: ۳۶۰۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت