مسابقه تلویزیونی «تهمتن» در آستانه بی‌جا شدن و توقف

تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی «تهمتن» در حالی از احتمال تعطیلی این برنامه خبر می‌دهد که گویا قرار است سالن‌های نمایشگاه شهر آفتاب در اختیار نمایشگاه‌ها قرار بگیرد.

مسابقه تلویزیونی «تهمتن» در آستانه بی‌جا شدن و توقف

«تهمتن» نام مسابقه‌ای است که با نیم‌نگاهی به آن، مخاطب به یادِ زورآزمایی‌های مردانِ آهنین شبکه سه می‌افتد اما وقتی با دقتِ بیشتری به آن نگاه کنیم اصلاٌ شرکت‌کنندگان نه اندام‌های عجیب و غریبی دارند و نه چالش‌ها صرفاً آدم‌های پرقدرت را به مراحل بعدی می‌رساند. اینجا تمرینِ پهلوانی می‌شود؛ همان دغدغه‌ای که امروز به عنوان اخلاق اسلامی در فضای ورزشی و دیگر بخش‌های جامعه توصیه می‌شود.

آیتم‌ها و چالش‌های «تهمتن» ما را واردِ زندگی‌های شرکت‌کنندگان هم می‌کند؛ زندگی‌هایی که گاهی اوقات جالب و فرهنگسازند و گاهی اوقات متأثرکننده! برنامه‌ساز فقط به حضورِ شرکت‌کنندگان پایتخت (تهران) بسنده نکرده و دوربینِ برنامه را به شهرهای دور و نزدیک برده تا همه ایران در این برنامه حضور داشته باشند.

سالن اصلی «تهمتن» ۷۵۰۰ متر دکور دارد. جایی برای بازی‌هایی است که با ارتفاع ۵ تا ۱۱ متر برگزار و با وزن‌های بالای ۱۰ تن ساخته شده است.

این برنامه از سال گذشته روی آنتن شبکه نسیم رفته و این شب‌ها پخش آن ادامه دارد. این مسابقه با اجرای بهداد سلیمی و آیدین ختایی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه از شبکه نسیم پخش می‌شود.

روزهای نخستِ شروع این برنامه، حرف از ادامه فصل‌های متمادی آن می‌شد اما در حال حاضر یک مشکل، احتمالِ ساخت فصل‌های بعدی را از بین می‌برد. چرا که رضا نصیری تهیه‌کننده «تهمتن» در گفت‌وگویی از احتمال ساخته نشدن فصل دوم این مسابقه خبر می‌دهد؛ زیرا مجموعه شهر آفتاب به دست‌اندرکارانِ این برنامه مهلت داده‌اند تا پایان خردادماه دکورشان را جمع کنند.

ماجرا از این قرار است سالن اجرای مسابقه «تهمتن» از مجموعه شهر آفتاب شهرداری به مدت یک سال اجاره می‌شود، مدیرعامل وقت به دست‌اندرکارانِ برنامه قول تمدید سه تا پنج سال را می‌دهد که منوط به اجاره‌نامه جدید است. بعد از آن، گروه ساخت دکور را آغاز می‌کنند که حدود ۱۱ ماه به طول می‌انجامد و سپس ضبط «تهمتن» آغاز می‌شود.

آبان سال گذشته و با پایان قرارداد، تقاضای تمدید می‌شود. مدیرعامل وقت، طبق توافق قبلی می‌گوید که باید کارشناس رسمی دادگستری دوباره سالن را قیمت‌گذاری کند. اما نصیری می‌گوید که با آمدن مدیرعامل جدید به آنها گفته می‌شود باید سالن برای برگزاری نمایشگاه تحویل داده شود و هرچه پیگیری و صحبت می‌کنند مورد موافقت قرار نمی‌گیرد.

نصیری در جریانِ صحبت‌های خود به هزینه ۲۰ میلیاردی دکورِ «تهمتن» اشاره می‌کند که به دلیل حجمِ بالای آن، بردن آن از سالن باعث می‌شود به این دکور آسیب برسد و باید تمامِ سازه‌های فلزی خُرد شوند و بعد قابلیت استفاده نخواهند داشت. در نتیجه بیت‌المال دچار مشکل شود. حتی به سراغِ اجاره سالن‌های دیگر هم رفته‌اند اما ارتفاع تمام شده سازه‌های دکور به ۱۲ متر می‌رسد و طول اکثرِ سالن‌هایی که به سراغ‌شان رفته‌اند جوابگوی طولِ این سازه‌ها نبوده است.

این تهیه‌کننده همچنین در ادامه صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرده است: «وقتی مقدمات ساخت این مسابقه را آغاز کردیم، بیش از ۲۰۰ ورزشکار برای راستی‌آزمایی حضور پیدا کردند، نزدیک به ۲۵ هزار نفر از سراسر کشور برای شرکت در برنامه به ما پیام داده‌اند؛ الان سرنوشتِ ثبت‌نام‌کنندگان هم مشخص نیست و نمی‌دانیم تکلیف آنها چه می‌شود. با دوستان در شهرداری صحبت کردیم و حتی پیشنهاد اجاره بالاتر هم داده‌ایم اما متأسفانه مورد موافقت قرار نگرفت. سؤال ما از دوستان این بود که حدود یک سال و هشت ماه که «تهمتن» در شهر آفتاب ضبط شده به طورکل دو نمایشگاه برگزار شده و چرا شهرداری توجه نمی‌کند که اگر نمایشگاه یک حرکتِ فرهنگی است ساخت این مسابقه تلویزیونی هم یک حرکت فرهنگی است؟»

وی افزود: «ما ورزشکارانی از شهرها و روستاهای کم‌بضاعت به این برنامه می‌آوریم تا استعدادهایشان را به رخ بکشند و این خودش یک نمایشگاه فرهنگی است. امروز خوشبختانه «تهمتن» بیش از ۲۰ هزار متقاضی برای حضور در فصل دوم دارد. و نمی‌توان به راحتی از کنارِ‌ این پیگیریِ مخاطب گذشت. «تهمتن» خواستگاهی برای جوان‌هایی است که اکثرِ آنها در مناطق محروم زندگی می‌کنند و متأسفانه این فرصت در حال از دست رفتن است.»

نصیری‌ در عین حال گفت: «شبکه نسیم هم تلاشِ خود را کرده تا این قرارداد تمدید شود و به دکورِ «تهمتن» آسیبی وارد نشود. اگر اتفاقی نیفتد و موافقتی صورت نگیرد احتمالاً «تهمتن» در ۱۰۰ قسمت تولید شده و متوقف می‌شود و پایانِ این برنامه را در فصل اول اعلام می‌کنیم.»

این در حالی است که مدیرعامل جدید شهر آفتاب، توافق ادعا شده با مدیرعامل پیشین برای ساخت برنامه «تهمتن» را شفاهی دانسته و گفته است: «هیچ فردی این توافق را تأیید نمی‌کند؛ چرا که هیچ مبنای حقوقی ندارد. برنامه «تهمتن» هیچ قرارداد رسمی با مدیران پیشین مبنی براظهارات ایشان نداشته است.»

او در عین حال اعلام کرده که پیرو مصوبه شورای اسلامی شهر تهران موظف‌اند که سالن‌های خود را در اختیار نمایشگاه‌ها قرار دهند نه مجموعه‌هایی که قصد دارند فعالیت‌های نمایشی انجام دهند. رسالت نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب برگزاری نمایشگاه است و با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته و تعدد نمایشگاه‌های تعریف شده برای سال ۱۴۰۱، این نمایشگاه نیاز مبرم به استفاده از تمامی سالن‌های خود را دارد.

باید دید این توافق میانِ نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب با برنامه «تهمتن» اتفاق خواهد افتاد و یا احتمالاً منتظرِ تعطیلی این برنامه در فصل اول باشیم؟

منبع: تسنیم
کد مطلب: ۳۶۰۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت