مهدی فرجی: اقتدار پلیس را ترویج کردیم نه لات‌بازی/ می‌گویند پایان‌ «حکم رشد» را دوباره بسازید

تهیه‌کننده «حکم رشد» درباره‌ انتقادها مبنی بر ترویج خشونت در این سریال اظهار کرد: ترویج لات‌بازی نکردیم بلکه اقتدار خانواده، مادر، پلیس و امنیت را ترویج کردیم که به نظرم موفق بوده‌ایم.

مهدی فرجی: اقتدار پلیس را ترویج کردیم نه لات‌بازی/ می‌گویند پایان‌ «حکم رشد» را دوباره بسازید

 نشست خبری سریال حکم رشد با حضور عوامل سریال از جمله مهدی فرجی تهیه کننده، حسن لفافیان کارگردان، حمید ابراهیمی، حسین احمدی نیا، مجتبی فلاحی، علیرضا مهران، آزیتا ترکاشوند و نیلوفر شهیدی بازیگران مجموعه یکشنبه (۲۹ خرداد ماه) در ساختمان روابط عمومی کل صدا و سیما برگزار شد.

 

مهدی فرجی: اقتدار پلیس را ترویج کردیم نه لات‌بازی/ می‌گویند پایان‌ «حکم رشد» را دوباره بسازید

نامردی نکردن در سریال دیده شد

مهدی فرجی درباره‌ انتقادها مبنی بر ترویج خشونت در حکم رشد بیان کرد: اتفاقا یکی از انتقادها این بود که چرا سریال با وجود اینکه پلیسی است اما هیچ‌گونه درگیری در آن وجود ندارد. شاید برای بیان برخی مطالب نیاز به تصویر کشیدن این چهره‌ها داشتیم اما ترویج لات‌بازی نکردیم بلکه اقتدار خانواده، مادر، پلیس و امنیت را ترویج کردیم که به نظرم موفق بوده‌ایم.

وی با بیان این که این سریال قهرمان داشت و وجه جوانمردی، احترام به والدین، انصاف، رعایت حرمت مردم و نامردی نکردن در بین شخصیت‌های موافق و مخالف در آن دیده شد اظهار داشت: پلیس در سریال حکم رشد پلیس مقتدری بود. ارتباط ما با همکاران نیروی انتظامی این معنی را در بر داشت که نسبت به شخصیت پلیس حس مثبت ایجاد شد و آن را دوست داشتند.

فرجی درباره‌ ساخت فصل دوم حکم رشد و بازخوردها نیز توضیح داد: خیلی‌ها می‌گویند فصل دوم را بسازید اما به آن فکر نکرده‌ایم. بازخوردها خیلی خوب بود. دو روز است درگیر تلفن‌هایی هستم که می‌گویند چرا غلام کشته شد دوباره پایان‌بندی‌اش را بسازید.

تولیدات پلتفرم‌ها با تولیدات تلویزیون برابری می‌کند

فرجی در ادامه درباره‌ی کاهش مخاطبان تلویزیون بیان کرد: پاسخ این سوال که بینندگان تلویزیون کاهش پیدا کرده‌اند را رییس رسانه ملی داده‌اند و پذیرفته‌اند که مخاطبان تلویزیون کاهش پیدا کرده؛ اما معتقدم مردم همچنان سریال و برنامه خوب را تماشا می‌کنند. پیش از این برنامه خوب شبکه‌محور بود اما حالا برنامه‌محور است. امروز بیشترین مخاطب را برنامه‌های نون.خ، زیرخاکی، عصر جدید و گاندو دارند که در پلتفرم‌ها وجود ندارند.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: برنامه و سریال خوب در رسانه ملی مخاطب خودش را خواهد داشت اما بحث امکانات هم بی‌تاثیر نیست. در حال حاضر تولیدات پلتفرم‌ها با تولیدات تلویزیون برابری می‌کند. زمانی رسانه ملی برای سه شبکه سریال می‌ساخت ولی الان حجم تولیدات شبکه خانگی آنقدر زیاد شده است که به تلویزیون تنه می‌زند و به همین میزان امکانات افزایش پیدا نکرده است. ما که نمی‌توانیم هلی‌کوپتر و تانک بسازیم؛ اینها امکانات سینمایی خودش را لازم دارد. گاهی به من می‌گویند چرا به سمت کارهایی با تجهیزات سخت می‌روم، سریال‌سازی با شرایطی که داریم خیلی دشوار است و چرا کار ساده آپارتمانی نمی‌سازم؟ بخشی به همین برمی‌گردد که نهادهای مرتبط، از رسانه ملی گرفته تا حوزه هنری، فراجا، سپاه و … باید فکری اساسی کنند تا بشود شهرکی ساخت. این شهرک ساخته شود قول می‌دهم برخی کشورهای منطقه هم می‌آیند تا سریال‌هایشان را اینجا بسازند.

تهیه‌کننده سریال حکم رشد افزود: وقتی در کوچه پس کوچه‌ها فیلمبرداری می‌کنیم گاهی جلوی راه مردم را می‌بندیم. ما شکل و شمایل عجیبی در برخی گریم‌ها داشتیم و خاطرم هست در یکی از صحنه‌ها یکی از راننده‌ها که این گریم‌ها را دید فکر کرد واقعی است و دعوا و حواشی به دنبال آن به وجود آمد.

حسن لفافیان، کارگردان مجموعه نیز درباره‌ ترویج خشونت در این سریال اظهار کرد: معتقدم معضلات را باید نشان دهیم و نگاه ما دراین سریال صرفا به پایین شهر نبود. اگر یک تهران‌گردی را آغاز کنیم می‌بینیم که اتفاقا این اراذل در همه جای تهران گسترده هستند. چیزی را بُلد (پررنگ) نکردیم و درواقع چیزی را که وجود داشت نشان دادیم.

وی با بیان اینکه خط قرمزهای تلویزیون را می‌شناسند، توضیح داد: در عین اینکه ناهنجاری‌ها را نشان دادیم ایجاد ناامنی نکردیم. باید آدم‌هایی را هم که امنیت ایجاد می‌کنند را هم نشان می‌دادیم. در پلتفرم‌ها چیزهایی را می‌بینیم که اصلا وجود خارجی ندارد و غیررئال (غیرواقعی) نمایش داده می‌شود. اتفاقاً خانواده‌ها باید سریال‌ها را ببینند اما با همان نگاه خط قرمزی. باید خانواده‌ها را آگاه کنیم که اگر این معضلات هست اما نگران نباشند چون در کنارش امنیت هم وجود دارد.

تهدید به مرگ شدم!

حمید ابراهیمی، یکی از بازیگران سریال نیز اظهار کرد: من ۲۳ سریال برای تلویزیون بازی کردم و این اولین سریالی است که ترسیدم؛ چون چندین بار از سمت برخی مخطاطبان تهدید به مرگ شدم! می‌گفتند ما تو را جایی پیدا می‌کنیم و می‌کشیم و برایم عجیب بود که مردم اینقدر قصه را باور کرده‌اند و این نشان می‌دهد کل عوامل کارشان را درست انجام داده‌اند. خوشبختانه هم با آقای فرجی و هم با آقای لفافیان پیش از این هم کار کرده بودم. خوشحالم که توانستم بخش کوچکی از خانواده «حکم رشد» باشم.

مهدی فرجی: اقتدار پلیس را ترویج کردیم نه لات‌بازی/ می‌گویند پایان‌ «حکم رشد» را دوباره بسازید

آزیتا ترکاشوند، بازیگر نیز توضیح داد: مردم می‌گفتند ما با تلویزیون آشتی کردیم و خیلی از فصل دوم حکم رشد می‌پرسیدند. نقش من خاکستری بود و آنقدر منفی نبود که پس زده شود. برخی می گفتند برای ما جای تعجب بود که خانمی با این ادبیات در تلویزیون نقش بازی کند.

یک ایران از مرگ غلام گریه کرد

پیام احمدی‌نیا، بازیگر نقش غلام در سریال نیز بیان کرد: نقش منفی‌ِ محبوب، خیلی کم در تلویزیون دیده بودم و خدا را شکر با کارگردانی و عوامل خوب، این اتفاق در سریال حکم رشد افتاد. فکر می‌کنم یک ایران از مرگ غلام گریه کرد و فکر می‌کنم آن حس لازم به آنها القاء شده است.

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۶۰۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت